Hus på 130 kvm som ska installeras bergvärme .
Frågan är vad som är smartast då i Garagebyggnad på cirkus 70kvm ?

En bättre luft-luft i garage eller Bergvärme dit via kulvert ?

Plats : i norra delen av landet . Allt relativt välisolerat .


:S
 
Hade luftluft i garage, och luftluft (+vattenburen el + kamin) i huset.
Bergvärme installerades i somras, grävde ner kulvert till garaget, som jag påpassligt nog lagt golvvärmeslingor i.
Har ca 20m mellan hus och garage.
Jag fick ut varm och kallvatten iom detta, så det var mer än en fördel för mig så att säga.

Hur långt har du mellan hus och garage?
Blir det radiatorer i garaget, eller finns det nå vattenburet system där nu?
 
Kulvertlängd s.a.s blir väl ca 10 meter . Det finns inget fast installerat värmesystem där nu , enbart lösa Oljefyllda ELelement .
BostadsHuset har s.k lågtempsystem med Nibe fighter 310p som är en elpanna i praktiken och innehåller
frånluftsåtervinning .
Golvvärmeslangar ingjutna hade väl varit idealet men om man dimensionerar
vattenradiatorer rejält så kan man väl ändå köra relativt låg framledningstemp !?
En Comfortzone eller Nibe 750 vore ej helt dåligt heller men bergvärmepump på 6 el. 8kw
vore nog ändå rejälast ?
 
Bergvärme minst 8kW till båda
 
C
Fråga: hur drar man in kulvert i en byggnad som tidigare saknat dylik, när byggnaden står på platta på mark?
 
Huset står på Torpargrund . Garagebyggnad har platta men det finns ju verktyg att borra/jobba med i betong så det är inte alls omöjligt/orimligt om det blir aktuellt .
Mycket svårare ÄR det att veta vilket värmesystem man ska välja !!!
 
cheetah1 skrev:
Fråga: hur drar man in kulvert i en byggnad som tidigare saknat dylik, när byggnaden står på platta på mark?
Grävde dike fram till kantbalken/grunden, skottade undan lite singel under och kärnborrade snett ner från garaget genom kantbalken. :)
Ser nästan ut som den setat där sen grunden gjöts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.