Hej,

Jag är i färd med att bygga ett fritidshus (loftstuga, fjällstuga) i "vinterland". Vilken grund skall jag välja?

Jag funderar över gjutning med golvvärmeslingor, fyllda med glykol och med en liten elpanna, å ena sidan...

...och träbjälklag på plintar med direktverkande el, å andra sidan. I båda fallen blir det en trevlig, mysig kamin som den "viktigaste" värmekällan. Väderleken rör sig mellan 0 och minus 18-20 grader. Visst kan det bli kallare...

Vad är rimligt i en vinterstuga som man nyttjar på helgerna fredag-söndag. Jag vill inte bekosta något som inte "ger" nåt. Vi kommer att åka upp ofta men sällan stanna mer än tre dagar i sträck. Den bör kunna kallställas under en tid.

Har Ni kloka några bra tips!

/Gabbe
 
Tyresö
Torpargrund med trossbotten, träbjälklag är det mest ekonomiska och bästa alternativet om du har lite grundvärme på under veckorna. Värmetrögheten i betong gör att det tar en evighet för dom ingjutna slingorna att värma upp från grundvärme till komfortvärme. Med kaminens hjälp, så värmer du snabbare upp ett hus med träbjälklag, än ett med betongplatta, pga betongens värmetröghet gör att plattan fungerar som en kylklamp innan du fått komfortvärme.

Trots att jag driver ett betongpumpsföretag, som levererar, gjuter och pumpar betong, så skulle jag i din situation välja ett träbjälklag - trots att det för mej skulle bli billigare och enklare med en betongplatta!
 
Gör billigaste möjliga grundläggning, plintgrund eller torpargrund beroende på terrängen. Plant, lutande, stenigt/bergigt.
Satsa mer på bra isolering och försök att undvika köldbryggor i hörn, vid takstolar, golvreglar etc. Överlappande isolering. Och ingen plast i väggarna/golvet om du skall kallställa.
Vanliga elelement är det billigaste att köpa och installera. Ej oljefyllda. Används ju bara när du är där och då skall de värma upp snabbt. Kombinera med sms-styrning så är det varmt när ni kommer fram.
Satsa mer kosing på kaminen i stället för på elementen.
Om du vill ha golvvärme så lägg detta bara i badrummet och så långt upp i golvet som möjligt så att all värmen kommer snabbt in i rummet utan att behöva värma upp en stor volym golvmaterial. Använd tunna elmattor under plastmatta eller klinker.
Samla allt vatten och avlopp på ett ställe och bygg en välisolerad kasun ner till marken. I denna installerar du en frostvakt inkl. larm så att du vet att det inte fryser där. Det är ju bökigt att tömma alla system varje gång du skall åka hem. I denna kasunen har du avstängningskranar för inkommande vatten etc. så att du med ett handgrepp kan tömma systemen. Se till att alla vattenledningar har lutning till kasunen.
Ett problem är ju alltid vattenkranarna. Vissa klara det bra andra inte. Fråga hos en vvs firma.
Måla huset matt svart så får du en fantastiskt varm södervägg tidigt på våren.
Nä, nu kommer jag inte på mer :)
 
Hej Grabbe64.
Vi velade fram och tillbaka i samma fråga men valde till slut betongplatta med ingjutna värmerör till vårt nya fritidshus i Roslagen på 85kvm. Det som främst avgjorde i vårt fall var markförhållandena, omväxlande djup till berget på 0,5 - 1,5 meter och svårigheter att få grundbyggarna att lova att inte någon (av de många) plintarna skulle röra på sig p.g.a. sträng vinter med djup tjäle. Vi har låtit gräva ur ordenligt djupt, dränerat och fyllt upp med grus där plattan just nu gjuts med 30 cm isolering under. Uppvärmning blir en luft/vatten VP eller frånlufts VP (nästa svåra beslut) som man kan fjärrstyra och öka på värmen vid behov. Utöver detta även en kamin. /Lars
 
Titanium .. WORD!
 
Vi har byggt vår stuga i Dalarna (vinterland) och har gjort ungefär som Titanium beskriver:
Plintgrund, rel bra isolering i bjälklag (195mm), elradiatorer och en rejäl kamin, samt elgolvvärme i badrummet (istället för radiator där.)
Jag har bygtt huset utan plast och med tömmningsbara vattenledningar (för kallställning), men kör det på ca 3-5 graders grundvärme.
Sen har vi ett SMS-system som slår på ca hälften av elementen ett par dagar innan vi åker upp - och då får vi ca 17 grader (även vid -20) i stugan, samt styrning av värmekabel till vattnet (som i vårt fall fryser annars) - så drar man på en kamin när man kommer upp bara...

Vi byggde på en rel. lutande tomt, det i kombination med kostnad samt mindre risk för fuktproblem gjorde att jag valde plintgrund...

/K
 
Enligt hur du ska använda den tycker jag det är vettigt med en plint/torpargrund.Skulle det bli så att du kommer använda den mer i framtiden eller ev sälja den längre fram får du bättre komfort alt. högre pris vid försäljning.Hur stor kommer stugan bli och vart den byggs spelar ju givetvis in.
 
Mikael_L
titanium skrev:
Gör billigaste möjliga grundläggning, plintgrund eller torpargrund beroende på terrängen. Plant, lutande, stenigt/bergigt.
Satsa mer på bra isolering och försök att undvika köldbryggor i hörn, vid takstolar, golvreglar etc. Överlappande isolering. Och ingen plast i väggarna/golvet om du skall kallställa.
Vanliga elelement är det billigaste att köpa och installera. Ej oljefyllda. Används ju bara när du är där och då skall de värma upp snabbt. Kombinera med sms-styrning så är det varmt när ni kommer fram.
Satsa mer kosing på kaminen i stället för på elementen.
Om du vill ha golvvärme så lägg detta bara i badrummet och så långt upp i golvet som möjligt så att all värmen kommer snabbt in i rummet utan att behöva värma upp en stor volym golvmaterial. Använd tunna elmattor under plastmatta eller klinker.
Samla allt vatten och avlopp på ett ställe och bygg en välisolerad kasun ner till marken. I denna installerar du en frostvakt inkl. larm så att du vet att det inte fryser där. Det är ju bökigt att tömma alla system varje gång du skall åka hem. I denna kasunen har du avstängningskranar för inkommande vatten etc. så att du med ett handgrepp kan tömma systemen. Se till att alla vattenledningar har lutning till kasunen.
Ett problem är ju alltid vattenkranarna. Vissa klara det bra andra inte. Fråga hos en vvs firma.
Måla huset matt svart så får du en fantastiskt varm södervägg tidigt på våren.
Nä, nu kommer jag inte på mer :)
+1

Och helst plintgrund ifall marken är lämplig.
 
FLOHK skrev:
Titanium .. WORD!
No word ! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.