Hej,

Jag har precis fått balkong och tänkte nu lägga golv på den. Det är i dagsläget betonggolv.

30x30 eller dylika bitar kan vara fint men jag vill gärna bygga med plankor som är lika långa som balkongen, ca 3,5m x 1,5. Och så tycker jag att impregnerad fur är lite trist och att man kan kosta på sig lite när man ändå betalt massor för balkongen.

Så var i Stockholm kan man få tag på teak, acacia, mahogny, sibirisk lärk eller annat lämpligt trä per löpmeter. Knappt 5 kvadratmeter behövs.

Jag tar gärna emot tips på vilka träslag som kan vara lämpliga eller olämpliga. Och vad man ska tänka på.

Går det bra att låta trallen ligga ute året om?

MVH
Oscar
 
Hej Buster,

Jag har googlat en massa efter detta och ej funnit lämpliga leverantörer och ställer därför frågan på forumet.
Förutom någon som fokuserar på leverans till båtgolv.

Jag tar gärna emot fler tips!

MVH
Oscar
 
J
Lägg snygg klinker istället, det kommer du inte ångra om några år.

teak, acacia, mahogny, sibirisk lärk har väl varje riktigt trävarulager med stil.
 
Jag skulle gärna ta något tips på trävarulager i stockholm.

Vad heter trävarulager med ett annat ord?

På "trävarulager" och "stockholm" kommer inget upp via hitta.se eller google.se
 
Tack, det var en lista över alla som har byggmaterial i stockholm och södertälje regionen. Det är dock en bra sida.

Jag söker dock tips på välsorterad trähandel eller iaf en trähandel, gärna någon lite större.

MVH
 
Milkshaken
är det träslag du är ute efter så brukar det gå med i princip vilken traävaruhandel som helst som har personlig service, typ beijer, XL Bygg eller Byggma... odyl.... Dom beställer hem det du behöver, då såna "extrema" träslag är dyra att ha i lager...

Klart du ska ha sibirisk lärk, och det ligger med fördel obehandlat ute året om... Det blir en fin kulör på det efter ett tag....
Det håller en mansålder minst. tror det ligger runt en 35 spänn metern, men värd varenda peng....
önskar jag hade råd att byta mitt impregnerade pooldäck på 60 kvm, mot sibirisk lärk ... oj vad snyggt det hade blivit då...
När du ändå kostar på så satsa då på bra skruvar, syrafasta, och fundera på om du vill ha synliga med rund skalle, eller om du vill ha såna som kryper in i trät,
 
Som sagts ovan, de flesta kan väl ta hem om det inte finns i lager. Lärk brukar väl finnas hemma även hos de stora byggladorna som Bauhaus, K-Rauta och Hornbach.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=42641

Jag såg en nylagd terass i Cumaro i somras och det var riktigt snyggt. Hur den ser ut efter några år vet jag inte.

Fredricsons Trä verkar finnas i Hägersten och de har i princip allt du kan tänka dig.
http://www.fredricsons.com
De är främst ett grossistföretag men ivarjefall i Arlöv så har de försäljning även till privatpersoner på fredags eftermiddagarna.
 
Tyresö
Här i Tyresö har vi www.palms.se och dom har alla exotiska träslag, både till båtbyggare och husbyggare.
 
I upplandsväsby så finns det ett ställe som har en skylt där det står att de säljer dylika träslag. Företaget ligger efter vägen som går mellan Lidl och Renault precis där den korsar E4'an. Eniro säger:
KoordinaterWGS 84 (lat, lon):N 59° 30.476', E 17° 55.501'
WGS 84 decimal (lat, lon):59.50793, 17.92501
RT90:6600533, 1620028
SWEREF99:6600254, 665532

Baksidan av Euromaster /Ragnsells om man ser från E4'an
Framsidan från stockholmsvägen (som borde vara adressen)
 
Redigerat:
Stort Tack!

Vilket träslag tror ni är bäst på en balkong? Teak, lärk eller acacia? Dvs underhållsfritt år efter år med snö etc.

Vilket behåller sin nyans bäst?

Om lärk blir silvergrå, vad blir teak och acacia?
 
J
oscrug skrev:
Stort Tack!

Vilket träslag tror ni är bäst på en balkong? Teak, lärk eller acacia? Dvs underhållsfritt år efter år med snö etc.

Vilket behåller sin nyans bäst?

Om lärk blir silvergrå, vad blir teak och acacia?
De blir grå allihopa med tiden.
 
Milkshaken
Ja dom blir grå, men Lärken blir snyggast grå, samidigt som den spricker inte blir inte sträv eller så som tex Teak....
Lärk har ett naturligt impregneringsmedel i sig, och de är mer eller mindre livslångt..... behöver aldrig målas, oljas eller impregneras..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.