Y
Hej och hå, då mina marker är på tok för stora och tunga för traditionella villa åkgräsklippare så tittar jag efter något större.

Toro 223D känns lockande. Fast dessa tycks vara i två alternativ. Antingen med gräsuppsamlare eller med mulcher aggregat/bioklipp.

Jag har multiklipp eller vad det heter på min stiga, den tuggar väl lite extra och blåser ner det mot jorden, och då behöver man inte kratta. Blir jättefint men är trött på att sitta och åka i 4timmar. Behöver någon stor räser.


Anar att bioklipp aggregatet på Toro är samma sak, men funkar det bra? Är det ett val för den som vill ha fint runt villan?

Gräsuppsamlare, känns som om den lär missa lite gräs, och att man får åka och tömma lådan rätt ofta = man tröttnar på använda uppsamlaren alls.

Vad tror ni om det? bra eller dålig maskin & vilket skärbord?
 
Yrrol skrev:
Hej och hå, då mina marker är på tok för stora och tunga för traditionella villa åkgräsklippare så tittar jag efter något större.

Toro 223D känns lockande. Fast dessa tycks vara i två alternativ. Antingen med gräsuppsamlare eller med mulcher aggregat/bioklipp.

Jag har multiklipp eller vad det heter på min stiga, den tuggar väl lite extra och blåser ner det mot jorden, och då behöver man inte kratta. Blir jättefint men är trött på att sitta och åka i 4timmar. Behöver någon stor räser.


Anar att bioklipp aggregatet på Toro är samma sak, men funkar det bra? Är det ett val för den som vill ha fint runt villan?

Gräsuppsamlare, känns som om den lär missa lite gräs, och att man får åka och tömma lådan rätt ofta = man tröttnar på använda uppsamlaren alls.

Vad tror ni om det? bra eller dålig maskin & vilket skärbord?
TORO 223D är en mycket bra maskin.Vad gäller uppsamlare el.multiklipp så beror det ju
bla.på hur ofta du klipper.multiklipp funkar inte bra i högt gräs.Du verkar ju ha stora ytor så en del av klipptiden kommer att gå åt att åka o tömma en uppsamlare o det är irriterande i längden.Dessutom är ju uppsamlaren en rätt klumpig sak,"renare"maskin med multiklipp.
Om du klipper relativt ofta(minst en gång i veckan under högsäsong)skulle jag absolut råda dig att köpa multiklipp.
 
Y
Fast blir Toros "bioklipp" samma sak som med min stiga? En ren gräsmatta där man inte behöver ha ångest att man borde kratta upp allt klippt gräs?


Jo jag bor på bondgård, stora ytor, 4timmars gräsklippning, anslutning till åkrar intill så är ju gräset på sina ställen riktigt tjockt och högt.
 
Yrrol skrev:
Fast blir Toros "bioklipp" samma sak som med min stiga? En ren gräsmatta där man inte behöver ha ångest att man borde kratta upp allt klippt gräs?


Jo jag bor på bondgård, stora ytor, 4timmars gräsklippning, anslutning till åkrar intill så är ju gräset på sina ställen riktigt tjockt och högt.
Toros bioklipp/Stigas kan jag inte uttala mig om men "ren"gräsmatta utan ångest får du om du klipper ofta o endast när gräset är torrt.Du kanske vill ha en lite finare plätt runt huset(som du vattnar,gödslar o rensar ogräs),där tycker jag att du ska anv.en vanlig självgående klipparare
med el utan uppsamling för bästa klippresultat.Exv.en Klippo Pro.
 
Y
men det blir inte tjocka strängar av klippt gräs menar jag, som de med öppna utkast?
 
Yrrol skrev:
men det blir inte tjocka strängar av klippt gräs menar jag, som de med öppna utkast?
Som jag skrev-jo,om du klipper högt el blött gräs.Det blir så på alla bioklippaggregat.
De är konstruerade för att klippa ofta med o då är de oöverträffade.
Ta Stiga tornado som ett ex,Det står ju att den maskinen ska användas av den som klipper sällan(typ sommarstugetomt som besöks oregelbundet=högt gräs)o måste klippa när det kanske är blött.Den SKA bilda strängar så det är lättare att räfsa upp klippet.
 
Brukar ni gödsla gräsmattan ?Hemma så kanske senaste gången var då man anlade den för typ 50 år sen. Ändå växer det som jag vet inte vad.
 
man_in_black skrev:
Brukar ni gödsla gräsmattan ?Hemma så kanske senaste gången var då man anlade den för typ 50 år sen. Ändå växer det som jag vet inte vad.
En "finmatta" bör gödslas 4gånger per säsong.Den blir grönare,tätare o hjälper till att hålla
mossa o ogräs borta.Nackdelen är väl att man får klippa oftare.
 
Milkshaken
Nu kommer vi in på mitt favoritämne... Gödsla eller inte gödsla......
INTE GÖDSLA säger jag, inte bara för miljön utan även för gräsmattan.... Hade Gud velat att vi hade gödslat så hade han skapat en gödselbrunn jämte var gräsmatta...:)

Så här gör jag för att få den grönaste mattan i kvarteret utan gödsel....
jag klipper halvlångt... Gräset blir ca, 4 cm efter att jag har klippt, jag har ett multiklippbord på åkisen.... så det blir finmalet alltihop.... Men.... När dom på vädret säger ... jaha, nu blir det en period med varmare väder,, ett högtryck har kommit in och ger oss värme och sol.... Ja då klipper jag INTE...... jag låter gräset växa det lilla som det växer,,, gräset mår bra av det....
När hösten kommer och alla löven fallit ned, som typ i helgen som var.... ja då klipper jag högt, jag klipper med löven på marken, + att gräset sparas högt som sagt, varför? Jo för Maskar och microorganismer lever på och i detta under snön i vinter,,, som belöning ger dom oss en riktigt fin myllad gräsmatta..... om ni ser en massa små jordkorvar i er matta om våren, ja då har masken varit där.... han har ätit och riktigt frossat i alla löv, barr, och fröer som du inte klippte bort i höstas.... Om du nu låter barnen leka, eller om du har ett bra golfskor, ut på gräsmattan och trampa, lek och allt... Mattan luftas på det viset..... Sen börjar du våren och sommaren med ännu lite grönare matta,.... Detta behövs typ en 3 -5 år för att få en stark,tät och grön gräsmatta..... har funkat för mig i dom 2 trädgårdar jag ägt/äger......
 
Jag har en Toro 223D med multiklipp. Kan inte jämföra med Stigas men jag har aldrig upplevt några "problem" med torons multiklipp. Jag har aldrig ställt mig o krattat upp några grässträngar. Visst, har det vuxit "för mycket" o det är lite fuktigt när man klipper så skulle man väl egentligen behöva, men så länge man klipper någorlunda regelbundet så är det inga problem. Sen ska du ju komma ihåg att du har en ganska bra motor i Toron med en del vrid så det krävs en del innan knivarna tappar fart för att det går för tungt, något som jag upplevde var bekymret på våran klippo vi hade innan med 13hp b/s motor.
Jag hade personligen aldrig valt sidoutkast eller uppsamlare framför multiklipp, men så är jag lite lat också och har roligare o viktigare saker på gården att göra än o sköta gräsmattan.

För tog det ca 3-4h timmar o klippa, nu klipper jag på 45min. Toron är bland de bästa investeringarna vi gjort tycker jag. Visst den var inte jätte billig men vi köpte oss tid till annat. Dessutom är den tillräckligt stor för o ploga snö o dra kärra efter, så det har blivit våran "lilla arbetshäst"

Det ända jag skulle kunna tänka mig som vore bättre med uppsamlare vore att man kanske kunde samla upp alla löv på hösten. Nu maler jag sönder dom med multiklippen, funkar rätt bra det med om de inte är för blöta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.