Hej, håller på och målar om ett par innerdörrar med alkydbaserad oljefärg men torktiden är vansinnigt lång, finns det nånting jag kan göra för att färgen ska torka snabbare?
Mvh Tjaboo
 
Värme.

Protte
 
Är det något kulturprojekt du målar, eller vad står på. Det här är sådant vi gjorde för 50 år sedan..........

Men är oljefärgen frisk, så skall man normalt in förändra dess egenskaper, genom att påskynda torkningen. Då blir det så att oljan lakar ur. Klart man kan tillföra något torkmedel, Xerotin eller annat, men då går det inte att stå med ciggen och drömma, utan då gäller det att snabba på.
 
Kanske borde tillägga att jag är ute efter att få en slipbar yta på färgen och inte bara yttorr.
prototypen skrev:
Värme.
Vet du var gränsen går för när det blir för mycket värme?
saturnus skrev:
...
Innerdörr.
 
30grader
 
Ja 30 grader som nämns är OK. Men att få en oljefärg slipbar, på en gammal dörr, som kanske innan blivit målad ett antal gånger, kan ta sin tid, kanske bättre du provar lätt med vatten och vattenslippapper, så att du håller ytan kall. Om det det endast är för grundning, varför inte använda en syntetisk grundfärg som torkar på en dag, t ex Nordsjös Häftgrund.
OBS att endast värme funkar inte helt bra, det vill till en del luft ochså, använd en fläkt, om dörren är yttorr
 
Redigerat:
Det finns tillsatsmedel för oljefärger som kallas siccativ eller "torkmedel". De katalyserar förestringen av färgen, vill jag minnas, och fungerar endast med gamla hederliga alkydfärger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.