Har flyttat till ett gammal hus som jag skall renovera, men vägguttagen ser jag är några med petskydd och många utan skydd alls.

Hur kan man skydda barnen från att stoppa in saker där, är det bara att byta alla utttag, eller går detta att avhjälpa med Jordfelsbrytare??:|
 
Jordfelsbytare lär inte hjälpa om barnen stoppar in något i kontakten. Jag skulle byta eller köpa såna pluggar som finns för att petsäkra uttag.
 
En JFB är visserligen ganska säker, åtminstone för vuxna..., men mycket kännbar - det är ingen trevlig upplevelse. Det är alltså ingenting som man ersätter grundisoleringen med, utan det är ett kompletterande skydd som man bör ha, petskyddat eller ej.

Den enda lösningen är att byta uttag, eller se till att det sitter stickproppar i alla uttag - runda stickproppar för 16A, inte dom platta för dom sitter dåligt.

Det lär finnas lösa petskyddsinsatser att köpa, men jag tror inte dom är tillåtna om inte tillverkaren av uttaget har godkänt dem. Det har att göra med kontaktblecken. De måste fortfarande ge fullgod kontakt även när stickproppen sitter några mm lägre ut.
 
Redigerat:
Izvek skrev:
Har flyttat till ett gammal hus som jag skall renovera, men vägguttagen ser jag är några med petskydd och många utan skydd alls.

Hur kan man skydda barnen från att stoppa in saker där, är det bara att byta alla utttag, eller går detta att avhjälpa med Jordfelsbrytare??:|
Tveka inte! Installera genast jordfelsbrytare OCH byt trasiga uttag samt uttag utan petskydd till nya!

Att byta uttag till nya av samma sort är relativt enkelt och något som du får göra själv om du har "nödig kännedom". Betydligt bättre att byta till nya uttag än att använda sådana där ikea-pluggar! (som lossnar/försvinner)
 
Nu har du fått råden av installatörer att byta uttag och sätta in JFB. Jag skulle vilja nyansera den bilden lite grand, genom att istället rekommendera att *du byter alla uttag och installerar JFB*. :)

Uttagen kan du byta själv för en hundring styck, och JFB:n kostar en elektriker i storleksordningen 1500:-

Kanske du vill ha jord i alla uttag (brukar inte vara det i 'gamla'), då blir det bökigare förstås. Alternativt köper du nya, petskyddad och ojordade uttag.
 
Jo JFB skulle man installerat för hela huset, men detta hus är väl lite väl gammalt så vissa kontakter är inte jordade =/ Men ska köpa kontakter och börja byta de som är av äldsta sort.

Går det montera JFB utan att måsta byta hela elcentralen? den är av porslinspropp modell.

byta och dra ny el i helahuset vore bäst, men ett mycket jobb. så det får vänta..
 
Du kan installera JFB utan att byta både central till jordade uttag - den fyller sin funktion ändå.
 
Rätt vanlig missuppfattning de där "Men jag har ju inte jordade uttag, då kan jag ju inte installera jordfelsbrytare!"

Jordfelsbrytare är ju egentligen fel ord, fast lite sent nu att byta namn på den ;)
 
Izvek skrev:
Går det montera JFB utan att måsta byta hela elcentralen? den är av porslinspropp modell.
Man sätter en låda bredvid, normalt runt 1500:- som jag sa.
 
Finns det inga lite läckrare smäckrare kasplingar för DIN-material som harmoniserar bättre med en gammal diazed-central?
En plastkapsling med en JFB är ju helt klart inte så vacker..

/m
 
Det finns en mängd normkapslingar i plåt, t.ex E22 902 00 från ABB (8 moduler bred) som på bilden verkar ha samma färg som en gammal diazedcentral.
329ECC52-89E4-4301-A7AD-8F606A517938.JPEG
 
Ring skrev:
Patrull petskydd från IKEA

[länk]
Tack! d^_^b

Jag har undrat, men inte orkat ta reda på, var man köper sånadär.

Perfekt att trycka i det oanvända uttaget i fyrvägsuttagen där ena halvan har brunnständning kopplad över ljusdimmer och man inte vill riskera att bränna dimmern av att råka köra dammsugaren i fel uttag... d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.