Hej!

Jag är nyfiken på vad ni har ränta på byggkreditivet? Jag håller nämligen på att förhandla med banken. Jag såg att det fanns en del gamla trådar men ingen som var uppdaterad nyligen så därför skapar jag en ny.

MvH


Henrik
 
Åh, det här är jag också intresserad av, vi ska förhandla med banken så snart vårt bygglov är klart då meddelar jag :)

Har förberett Swedbank och Nordea med alla uppgifter de behöver, ska bygga i Sthlm, jag hoppas på en bra ränta men vad som är bra vet man ju inte förrän man jämfört :)
 
I dagsläget har jag 2,55% Nordea + LB-hus
 
Tack,Nordea kommer med bud under veckan. Var i Stockholm skall ni bygga mhg3? Jag återkommer med räntan.

MvH

Henrik
 
Vi ska bygga i Tyresö,
Har en bra kontakt på Swedbank idag som jag haft i många år, på Nordea har vi fått en kontakt via husleverantören. Lånet på tomten lyckades jag få nedpressat till den vanliga rörliga boräntan så jag hoppas på bra byggnadskreditiv också. Tyvärr hinner jag not inte uppdatera dig om ni är på g redan nu med upphandlingen?
 
Vi skall bygga i Vallentuna. Dock får vi möjlighet att bestämma tillträde till tomten vilket blir först mars 2011 då vi ändå inte har bygglovet klart innnan dess. Därav behöver vi bara betala handpenning än så länge. Vad är din målsättning att få för ränta på byggkreditivet ? Vi hoppas kunna baka ihop allt inkl tomt och få en bra ränta på allt som helhet förhoppningsvis under 3%.

MvH

Henrik
 
Kommer ni under 3% idag ska ni vara mycket nöjda!

Vi fick 2,35% i somras när vi startade vårt kreditiv. Nu har det förstås gått upp då vi följer den rörliga räntans utveckling, vi bygger i Nacka, och har ett kreditiv på 3,3 milj. Swedbank. Vi har "förhandlat" bort kreditivavgifter och har ett påslag på den förhandlade räntan om 0,1% för kreditivadministreringen.
 
Jag har väl i mitt stilla sinne en bild av att vi minst ska få samma villkor som vi fick för köpet av tomten, dvs följa den rörliga ränta som Swedbank visar utåt vilket just nu är 2,71% (och går stadigt uppåt :() förhoppningsvis lägre såklart iom att vi har två banker som får tävla om oss :)

Om ni får tillträfe först 2011 varför behöver ni byggnadskreditivet redan nu? Trodde inte man kunde få det förrän bygglovet var klart...Kan man binda räntan på ett byggnadskreditiv?
 
Ok, får väl inse att jag kanske bör höja mitt mål. Hur funkar räntan på3,3, följer den någon specifik ränta eller någon faktor över den rörliga räntan ? Har ni tomten i kreditivet ?
 
Ja vi tänkte lägga upp kreditivet redan nu även om vi inte nyttjar det förrän senare, men det kanske inte går. Vi kommer nyttja det samma dag som vi får tillträde. Tänkte bara att det var bra om vi slapp ligga ute med pengarna om vi ändå inte har bygglov vilket tar minst 3 mån enligt kommunen.
 
Banken startar kreditivet i samband med att bygglovet beviljas. Men det beviljas och förbereds och räknas på innan dess.

Vi har tomten separat och kommer baka in allt när huset är klart. Mig veterligen lägger man inte in tomt i kreditiv, det är sällan lönsamt heller. Har inte hört talas om bunden ränta på kreditiv heller.
 
Ok, Nordea vill inte ge oss ett bud på kreditiv förrän bygglovet är beviljat och klart...
Vi kommer lägga in tomten i kreditivet då vi får samma lånevillkor enligt vår bank idag, förutom att vi slipper amortera på kreditivet vilket vi måste på det lån som tomten ligger på just nu (from årsskiftet)
 
Lustigt hur olika banker ändå gör.

Vi fick bättre ränta på tomtlånet, och har det amorteringsfritt fram till huset skall vara färdigbyggt.
 
Tack för alla kloka inlägg. Bra tips att hålla tomten utanför kreditivet. Hur gör man med VA-avgift m.m. Det är bara att ta det ur kreditivet? Har man möjlighet att ta verktyg eller viss material ex från blocket eller måste allt faktureras?
/ Henrik
 
timmelstad skrev:
Lustigt hur olika banker ändå gör.

Vi fick bättre ränta på tomtlånet, och har det amorteringsfritt fram till huset skall vara färdigbyggt.
Vad har ni för ränta på tomten då? Vår bank säger att en tomt inte går att belåna fullt ut iom att det är byggnaden som är värdet på tomten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.