När jag väl är å grejar där det ska fällas in så blir det nästan alltid slang, PM-flex eller pipelife. Rör är sällan. sist jag snvände vp-rör va när jag gjorde en brandlarmsinstallation, då blev det några tusen meter! men på stege eller skruvat på väggar/tak.
tacka vet jag industrin;)

har nån gång använt billig slang då man hjälpt nån polare, aldrig mer, sån skit borde inte få säljas!!
 
Hur fäster ni flex när ni drar den diagonalt genom flera träreglar (cc60)?

Undrar

/PC
 
Redigerat:
PCLarsson skrev:
Hur fäster ni flex när ni drar den diagonalt genom flera träreglar (cc60)?

Undrar

/PC
För min del så brukar jag där slangen följer reglar upp eller ner i "facken" innan och efter genomdragningen av reglarna fästa med passande klammer och se till att den är ordentligt spänd mellan dessa punkter. Är det väldigt lång sträckning så petar jag i ett eller flera VP-rör istället. Det är som sagt ett helvete om slangen är för slapp och "viker" sig när man ska dra tråd.
 
Fäster den i enklingen med Clips eller smältlim beroende på vad väggen består av
 
Gör som elmont.

//Patrik
 
Man kan dra i en spik i kanten på hålet och vika runt slangen
 
Drar man slangen diagonalt blir det i längsta laget mellan fästpunkterna om man bara fäster i reglarna.
 
Dubbelgips och fästa slangen med skruvklammer = najs.

Enkelgips = bajs.

Är det mycke slangar vid en dörröppning till k-dosa, strömställare osv så kan man spänna och strippa ihop rören också.

//Patrik
 
Redigerat:
På trä kör jag nästan enbart med tvåbenta Lettiklammer avsedda för 16mm slang (E-nr: 15 017 16). Låser slangen bra och ingen risk att man knäcker den..
 
Men Letti i väggen, är inte det extremt väldigt onödigt dyrt?

//Patrik
 
Letti är marginellt dyrare än spiklammer och ungefär lika dyra som skruvklammer. På en vanlig villa så blir det inte många kronor dyrare. Däremot betydligt bättre.. Rekommenderas varmt!
 
Detta är i väggar m.m. Men hur gör man utomhus? Under altan, i carport m.m?
 
Utomhus spikar man enklast kabel (EKK eller EKLK)
 
Två snedskruvade gipskruvar på varsin sida rör/slang är billigt och (bra?).
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
Letti kostar ungefär 3 ggr så mycket som clips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.