Marksten skrev:
oj , det var mycket om katten. Vi köper frysta fiskfileer. Sen micra vi dom tills de är upptinade/kokta. Han får ju inte detta hela tiden utan en gång om dagen. Sibirisk katt.
Fisk en gång om dagen är alldeles för mycket, er katt kommer att bli sjuk!
Vill ni "lyxa till det" lite så ge honom råa kycklingvingar istället, med skinn, ben och allt, det är nyttigt och motverkar dessutom tandsten som många katter har besvär med.

Du kan ge katten lite fisk en gång i veckan som godis, men inte dagligen, dagligen räknas absolut som "hela tiden". Lite som en förnekande alkoholist som säger "Jag dricker ju inte sprit hela tiden, bara en flaska om dagen ;-)

Här är en mycket uttömmande artikel om kattens kostlära:
http://www.kattstatus.se/sida50.html

Se särskilt avsnitten fett, spårämnen och kött. Kattens ras spelar ingen roll i detta avseende.
 
Tre tips som vi använt i vårat kök som gör det mera lättarbetat i.

Upphöjd diskmaskin. Varför hålla på att böja sig ned vid i och urplocknng av en diskmaskin?

Skåp ovanför diskhon har gallerbotten. Man får undan det man handiskar direkt i skåp och vattnet droppar ned i diskhon. Skapar mera arbetsytor då man inte behöver ha diskställ på bänken.

Om ni båda är långa så kan man höja bänknivån till 95 cm. Jag är 187cm och min fru är 179cm.
 
Jag skulle vrida köksön för att den skall gå ut mot matsalsdelen och inte ut mot vardagsrumsdelen.
 
Milkshaken
Jag är nog inne på det dom flesta säger att skippa micron, centrera spisen osv. Men jag hade även kompletterar med ett stekbord, och en fritös. Bägge självklart med matchande lock... Sen gärna en huggkubb i ena änden av ön....
Självklart ska fläktkåpan gå över hela öns yta.

Detta med gallerbotten lät spännande, det har jag inte hört... Ställer man tallrikar på högkant då liksom har pinnar för glasen eller hur blir det?
 
Ni som säger att man ska skippa micron kan aldrig ha haft små barn ;)

Jag skulle aldrig överleva en dag utan micron. Då jag gör om köket är jag lite sugen på att ha en kombi-ugn istället för micro. Alltså en micro med vanlig ugnsfunktion som ser ut som en vanlig inbyggnads ugn.. Alltid bra att ha två ugnar!
 
Jag skulle inte överleva utan mikron jag heller! Men TS värmer bara fisk till katten, och eftersom katter blir sjuka av att äta fisk varje dag, så ska TS inte ha nån mikro ;-)
 
Mickron stannar, trots katten. Han skulle klösa sönder hela huset om han inte fick fisk varje morgon.
ska dock försöka skippa det ett par dagar i veckan. Han får tonfisk istället, kall ur burk.

Hällen får vara var den är: Går ner till 80cm.

Bänkskivan till höger om frysen skippar vi och sätter ett skåp. Tack för iden alla ni!

Matvarorna plockar jag upp ändå på ön. Det gör väl inget om man lägger varor på hällen. Bara man inte lagar mat samtidigt. Och hur ofta gör man det när man har varit och handlat.

Har pratat med kökstillverkarn och dom tillverkar en STOR skärbräda med gummifötter. Tänkte 60 ggr 50.

Kommer att ha en 100cm fläkt.

Något annat?
 
Fint kök från början och många bra förslag. Här mina bidrag: Tycker det är obekvämt att öppna skåp uppåt över diskbänken. De jag har provat har varit tröga och man får stå på tå för att nå. Skulle vilja ha spisen i köksön för att få även den under fläkten. Sämre arbetshöjd men bättre luft i huset.
 
Har själv 2 kombiugnar från Elektrolux, som jag köpte i våras, men ännu inte installerat. Blev massa extra jobb under renoveringen hemma, Ska bli kul att prova dem om någon månad, då jag räknar kunna installera dem. En kombi ångugn/varmluft och en micro/varmluft, dessa kommer att stå brevid varandra.
Vad tänkte du ha för bänkskiva på köksön? Själv har jag en polerad svart granitskiva på 244x122cm på min köksö, och 2 evoline popupper i rostfritt.
 
Milkshaken skrev:
Jag är nog inne på det dom flesta säger att skippa micron, centrera spisen osv. Men jag hade även kompletterar med ett stekbord, och en fritös. Bägge självklart med matchande lock... Sen gärna en huggkubb i ena änden av ön....
Självklart ska fläktkåpan gå över hela öns yta.

Detta med gallerbotten lät spännande, det har jag inte hört... Ställer man tallrikar på högkant då liksom har pinnar för glasen eller hur blir det?
Något sånt här ungefär:

http://www.smarthem.se/3705/p/disk/diskstall-for-vaggskap-bredd-764mm/

Denna funkar ju även i andra skåp då den har droppskiva.

Vi köpte dock våran direkt från Vedum men jag hittar ingen bild hos dem som visar diskstället.
 
P
Bra tror du får det bra. (och även katten :)
Men det jag sa om låda under hällen. Några kryddor får du inte plats. Hällen ligger liksom inte på bänkskivan. Den har en låda elektronik under. Och som du hade tidigare med större häll än skåp skulle du fått skippa även lådorna brevid. Men 80 häll med ett 80 skåp så får du skippa första lådan bara. Du kan dock ha kvar handtaget för att tex hänga en torka-av-händerna-handduk eller nått...
 
Förlåt om jag tjatar om katten (de nya idéerna låter bra), men var noga med att köpa den särskilda kattonfisken med tillsatt Taurin isåfall, det är helt okej. Och köp gärna ett klösträd, de är billiga på Lidl.
 
Har haft 2st bra kök men bara ett med diskmaskinen upphöjd och det var det bästa jag haft, tyvärr var det i det första huset så det var något jag saknade hela tiden i det andra.
I mitt kommande kök blir det 2st upphöjda:D
 
Jag var också lite orolig om kryddlådan .Får höra med kökstillverkare.

Anna H: Köpte ett svindyrt klösträd med hyllor och korgar. Han var där bara första året. Det står i garaget nu för försäljning. Ska kolla tonfisken med taurin.

Sommarvinter: jo det finns tröga också. Ballingslövs kunde inte frugan öppna så det gick bort.

Diskmaskin: skulle gärna vilja ha en upphöjd men var.....

Var inne på fritös eller vokhäll men ...hur ofta gör man det?
 
Har också planerat kök precis, kul och svårt...

1. Mina tips är förhöjd diskmaskin, tror det är toppen, att stå och böja sig ner för att ta upp disk är jag helt less på. Flytta fönstret till vänster och höj upp skåpet med diskmaskinen, sen får ni såklart justera skåpen över...
2. Vi kommer ha låda under hällen, funkar bra men det blir en låda med mindre djup, vi kommer ha kryddor där och redskap.
3. Vi har valt att ha en ho även på köksön, vi har er lösning idag med vatten bakom ryggen när man står vid spisen och det kan bli lite slabbigt på golvet och lätt att krocka ihop om man är flera i köket.
4. För att då mer yta bredvid spisen satte vår kökstillverkare in spisen mitt mellan två åttioskåp (tror jag), ser iaf bra ut på ritningen..

Gillar verkligen skafferiet, vi fick inte plats med något :(

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.