Hej.
Håller på och funderar på hur jag ska göra med våra radiatorer vi har i huset inför ev ombyggnad.
Huset är från 1964, och vi har vattenburet system i tvåvägs radiatorer (in i enä änden och ut i andra).
Vi har ganska nyligen installerat luftvärmepump, så dessa radiatorer går ganska mycket på sparlåga under sommaren, och hjälper till vid köldknäpp under vintern.

Nu till min fråga....kan vi plocka bort dessa och bara lägga "ett rör" emellan för att bibehålla cirkulation, och hur gör jag då??
Eller, kan jag koppla på ett golvvärmesystem från elementen, och hur gör jag då? Svårt?

Hoppas ngn därute kan hjälpa mig. :)
 
Vad ska ni ha istället vid köldknäpparna?
 
Nja...därav frågan ang om man kan göra om/koppla till vattenburen golvärme...eller dra rör.
Vid riktiga köldknäppar har vi kamin.. :O)
 
Golvvärme jobbar med mycket lägre temperatur än radiatorer så det vanliga är att man drar särskilda slingor till golvvärmen.
Så har vi gjort.
Jag vet inte hur man löser det med golvvärme direkt från radiatorslingan, speciellt om Ni tänker er att vattnet sen ska gå vidare i systemet till andra radiatorer.

I ert fall (av vad man kan läsa i inlägget) skulle jag ta bort radiatorerna och lägga golvvärme i en separat slinga eller inte alls kanske rent av om Ni nu räknar med att det räcker med värmepump och kamin.
 
Finns väl små minishuntgrupper för golvvärme istället för element...
 
Kamin är ju inbesp/mysigt:cool:...Men en llvp istället för vattenburet/raddar vintertid...? Olja nu?
Skall ni ha G-värme gör det riktigt på en gång inga radiatorgolvärme specialare=funkar aldrig bra..;)...Koppla in G-värme med shunt och pumpgrupp...!
 
Vi har elpanna (inst.2004) till vattensystemet, men ett alternativ skulle vara att lägga golvärme (vattenburen) istället för elementen...?
Alltså dra helt nya rör från pannan till golvvärmen?

Kruxet är enligt min mening, som inte kan detta, att hela systemet cirkulerar tillsammans, alltså går runt huset, och ändringarna vi skulle vilja göra är i mitten av allting, fast det handlar om 4 element totalt.

Skulle man då kunna lägga golvärme här (Där det är tänkt att elementen ska bort) istället för elementen och sen på ngt sätt ändå sluta den övriga cirkulationen (alltså mellan de övriga elementen) ??
 
Hur många rör är det till radiatorerna? Ett rör, då måste Du koppla vidare till nästa radiator, två rör då kan Du bara plugga rören där Du tar bort radiatorerna och dra fram golvvärme.
Allt enl. rörmokaren som installerade golvvärmen i vårt nyrenoverade badrum och det verkar stämma för vi har värme i alla radiatorer trots att de 2 rören i badrummet bara pluggats var för sej.

Jag håller i övrigt med PX-21 gör det ordentligt om Ni ska göra´t.
 
Liten uppdatering i ämnet....
Just nu håller jag på med dessa element, och det kommer att bli en separat "grupp" till Golvvärmen.
Radiatorslingan kommer att vara en skild slinga, för de radiatorer som blir kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.