Bor i ett äldre 1,5 plans hus (med krypgrund). På ovanvåningen har vi 2 sovrum ... längst in, med andra ord längst bort från trappan. Det finns inga ventiler ut någonstans där uppe, förutom på toaleten som ligger precis ovanför trappan.
Detta måste ju, enligt mig, innebära att det inte kommer upp så mycket "frisk" luft till sovrummen. Ska tillägas att vi har en kamin på botten våningen samt en luft/luft värmepump på bottenvåningen.

Nu till frågan... Är det en bra lösning att pressa ner luft från sovrummen via typ spirorör till bottenvåningen? Kommer isåfall vara 2 ventilhål i taket i vardagsrummet där nere. På ovanvåningen finns det nämligen plats "utanför" innerväggarna då det är vind där. Jag menar då att med en liten fläkt kan pressa ner lufteni rören. Kanske datorfläkt som jag läst att några har diskuterat.

Då borde det väl bli ett flöde från bottenvåningen via trappan upp till första rummet och sedan in i sovrummen och vidare ner genom rören??? Samt att värmen från kaminen och värmepumpen åker med?

Tacksam på förhand // cykeljimman
 
Du ska ha friskluftsventiler i ytterväggarna, luften ska sugar utifrån och via sovrummen till frånluften i toaletten
 
Okej... jag som tänkte vara ekonomisk och spara på värme samt få ett flöde funt i huset. Har ju friskluftventiler på bottenvåningen. Sedan verkar det så djäkla jobbigt att göra hål i ytterväggarna där uppe. då det är 6- 7 meter upp samt tegel med puts. Finns väl bra maskiner till dett åsså.

Tack elmont
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.