Hej! Är ny här på forumet och funderar lite kring asbestrisken nu när vi håller på att renovera badrum och kök. Det jag vet är att lägenheten är byggd lite efter 1960 men att badrummet är renoverat 1991, där även brunnen byttes. Det jag funderar på är om man använd fix/fog som innehåller asbest? Bifogar några bilder så kanske någon kan svara:

img0659e.jpg

img0630l.jpg

img0631nt.jpg

[URL="http://img530.imageshack.us/i/img0638z.jpg/"]img0638z.jpg


img0640s.jpg

img0655u.jpg

img0656g.jpg

img0657k.jpg

img0658nq.jpg

mvh marre
 
Det sin är original -60 kan innehålla asbest, knappast det renoverade från -91. Jag pratade med en sanerare inför vår badrumsrenovering och han sa att jag fick ta bort lite fix och fog, lägga i plastpåsar och lämna in för analys på ett laboratorium. Har för mej att kommunen hade labbet men e inte säker på det.
Enl han jag prata med går det inte att se om det är asbests utan det krävs en analys.
Sen är renovering omgärdad av en massa regler OM Du har asbest bla. måste man söka tillstånd innan man river sa han.
 
Där finns ingen asbest i materialet som är från -91.

På bilderna ser det dessutom redan ut att vara utrivet så det är väl lite sent att börja fundera på det nu? :)
 
Som föregående talare sa, i det från -91 är det ingen risk för asbest men i oroginalmaterial från -60 kan det mycket väl finnas. Både i fogar och i fixet bakom kaklet. Prover kan man skicka i plastpåse, t.ex till Pegasus lab via www.eurofins.se eller andra lämpliga lab. Kostar inte så farligt, 5-600 per prov skulle jag gissa på (har aldrig skickat privat).
 
Givetvis är det lite väl sent eftersom det är rivet, men om det nu finns asbestrester kanske man borde ta dit en firma som sanerar. Gällande det som gjordes 1991, det var ingen vanlig hemmarenovering utan föreningen totalrenoverade alla badrum och bytte brunnar och då förmodar jag att om det fanns risk för asbest borde det varit sanerat då. Blev lite fundersam då jag kom på att lägenheten är byggd 1961.
 
Tjena

Jag är mitt i en renovering av ett hus som är från 1937. Badrum och sådant som jag renoverar är från 90-talet så det är nog lugnt. Men sen finns det i källaren två gamla utrymmet som varit våtutrymmen där det ligger en platta i taket mot råspont-taket. Plattorna är på 1,5kvm stycket typ. Är dom farliga att ta ner? Måste man söka för det? Någon som vet? Det känns då otroligt smått och lite att söka för..

Anyone?
 
Ta bara ner dom och släng bort.
 
Finns inget krav på att söka tillstånd (om det vad du menar med söka) även om det skulle vara asbest.

Rent generellt har man knappast satt asbest i ett källartak, såvida det inte var ett pannrum. Man kan också lite långsökt tänka sig att det satt eternit plattor. Men det är långsökt att de skulle satt det i ett utrymme inomhus där det inte gäller några sepciella brandskyddsregler.

OM det skulle vara asbesthaltigt, så är det ingen fara så länge du inte börjar såga eller bila bort dem. Personligen skulle jag nog köra med mask (riktig halvmask, inte bara engångs andningsskydd). Det är rätt bra att använda vid rivning oavsett asbest, finns annat damm som inte heller är så nyttigt.
 
Tjena

Nej det är nog en kombination av våtrum eller pannrum. Det är nämligen två delade ställen varav ett är pannrum. Så det kan va eternitskivor eller ja.. kan ta en bild. Men då river jag ner den så gott jag kan. Jag använder detta, räcker det? 906179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla benämningen på filtren om vad de är avsedda för.
Eller kolla art. nr. gå sedan på tillverkarens hemsida och se vad de är klassade för.
 
Det är A1.. men här är hela dess tabell.. undrar vilket det är i så fall.. :confused:

Skärmavbild 2014-10-16 kl. 13.49.42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.