Hejsan
Jag undrar varför vi får kondens på insidan av sovrumsfönstren under vintertid. Kondensen sitter på neder-delen av fönstret och uppkommer endast i sovrummen. Har vi inte vistats i sovrummen under natten finns där ingen kondens. Har ett funkis-hus från -40 som är tilläggsisolerat och dessutom är fönstren bytta. Finns tilluftsventil i varje sovrum, (Fresh 90) som står i öppet läge. Sovrummen angränsar till en hall där det sitter frånluftsventil på murstocken. Är det den som inte orkar dra ut den fuktiga luften ? I badrummet på samma våning sitter en pax-fläkt 231. Ska jag låta den konstant, eller ska jag möjligtvis sätta en paxfläkt där frånluftsventilen på murstocken sitter ?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Du har för dålig fart på frånluften, eldar du så att muren blir varm kan du sätta en fläkt i muren. Om inte är det ingen höjdare att blåsa in fuktig luft i en kall mur med risk för fuktskador i muren
 
Ok. Eldar med pellets, som i och för sig inte värmer upp murstocken på samma vis som vedeldning. Så en fläkt i frånluftskanalen skulle kunna hjälpa ? Vilken fläkt är mest optimal i så fall ?
 
Har ni sovrumsdörren stängd när ni sover? Och i såfall, hur tät är den?
 
Den är oftast lite öppen plus att det finns en springa mellan dörr och tröskel. Som sagt, kondensen uppstår endast i sovrum på övervåningen, och skulle det vara så att ingen har sovit i sovrummet på natten finns inte ens en tendens till kondens.
 
Vid utandning så är luften varm och fuktig, varm luft är bättre på att bära fukt än kall luft. När den varma luften träffar fönstret så kyls den av och fäller ut fukt på fönstret.
Fixa ventilation i fönsterkarm om du kan...
 
Vi har samma fenomen hemma. Det uppträder dock bara när vi har draperiet nere, elementet avstängt, dörren stängd och det är kallt ute. Vi har ingen ventilation alls i sovrummet så dörren brukar alltid vara lite på glänt, men ibland orkar man inte med katterna som ska kelas mitt i natten. :)
 
  • Gilla
Carlssonmedcc
  • Laddar…
Fixa ventilation i fönsterkarm vet jag inte om jag vill ge mig på. Det jag är nyfiken på är om det skulle hjälpa med en paxfläkt, där ventilen till murstocken i hallen sitter. Kanske typ en pax 260. Vad tror ni ?
 
Är sovrummet på övervåningen? Tilluft? har du spjäll ovanför fönstret, har du det och sovrummet ligger på övervåningen så är det inte tilluft utan där går luften ut, trodde också att det var tilluft först men varm luft stiger nerifrån och pressas ut där. Se till att det är öppet.
 
Är inte helt säker på vad du menar, Högbergarn, men sovrummet ligger på övervåningen och i varje sovrum har jag satt in 1 st till-luftsventil som alltid är öppna, så det borde ju inte vara det som är problemet.
 
högbergarn menar nog att det som kallas friskluftsventiler inte alltid uppför sig som sådana när de sitter på övervåningen utan att luften istället pga det minskade undertrycket ,som alltid råder ju högre upp i huset man mäter ,istället fungerar som övertrycksventiler och släpper ut luft istället. Fukta fingret och känn om det kommer in luft annars har du övertryck på övervåningen och du måste öka frånluften och/eller minska på luftinsläppen på undervåningen för att motverka detta.Fukt kondenserar helt naturligt på kalla ytor och kan motverkas genom att ta bort fukten innan den når den kalla ytan eller se till att det inte finns nån tillräckligt kall yta för den att kondensera på genom att radiatorvärmen värmer upp den eller att ny luft flyttar bort den avkylda innan den fäller fukt eller en glasruta till. En svag kontorsfläkt riktad mot fönstret brukar annars göra susen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.