Ska själva snart börja med köket men väntar tills IKEA,s kökskampanj börjar. Men hur lång tid tog det för er från att ni började riva tills allt var klart?

Om man beställer så allt finns hemma, precis allt man ska ha innan man börjar såsom , stommar , luckor, vitvaror golv osv så borde det ju gå snabbare!?
Har ingen lust att vara utan kök flera mån.
Så berätta gärna.
 
Inget svar på din fråga men när har IKEA kökskampanj?
 
niclasan skrev:
Inget svar på din fråga men när har IKEA kökskampanj?
IKEAS kökskampanj startar nästa vecka ;D
 
Det här vill du säkert inte höra. Vi började riva en vägg i Juni 2005. Nu i dagarna håller jag på att måla fönsterfoder i köket, lite kakel skall fortfarande upp. Och golvärmen är ännu inte inkopplad på pannan, skall ske i nästa vecka.

Nu rev vi dels en bärande vägg, dels rev vi alla väggar i köket ut till yttre bärande, golv och tak har också varit utrivna. All el till hela huset gick i väggen vi rev, har dragit ca 300 m elrör i köket.

Vi var helt utan kök i bara ca 1 vecka. Men under långa perioder hade vi en provisorisk diskbänk stående direkt på det bärande betonggolvet 20 cm under "riktig" golvnivå.

Det värsta har nog igentligen varit att vissa moment dammar något så infernaliskt. Jag körde vinkel slip i 10 minuter i köket, en betongklack skulle bort. Sedan låg det betongdamm i flera millimeter tjockt lager på precis allting. Vi rev bort den gamla golvisoleringen ca 3 kubikmeter torv. Torvdamm i hela huset osv.

 
Riva tog mig ensam 3 dagar, sen fick jag förstärkning av en snickare och en plattsättare (bra att ha i familjen :D)= köket inkl allt var klart 2,5 dagar senare.
Hade allt hemma redan när jag började riva. Hade också delvis tapetserat och målat taket innan bygget började.
Tilläggas kan väl också att inga rör eller avlopp behövde flyttas

Har dock en list och en täcksida kvar som ska upp, förstår inte varför sånt ska ta månader av förberedelse att fixa? ::)
 
hempularen skrev:
Det här vill du säkert inte höra. Vi började riva en vägg i Juni 2005. Nu i dagarna håller jag på att måla fönsterfoder i köket, lite kakel skall fortfarande upp. Och golvärmen är ännu inte inkopplad på pannan, skall ske i nästa vecka.

Nu rev vi dels en bärande vägg, dels rev vi alla väggar i köket ut till yttre bärande, golv och tak har också varit utrivna. All el till hela huset gick i väggen vi rev, har dragit ca 300 m elrör i köket.

Vi var helt utan kök i bara ca 1 vecka. Men under långa perioder hade vi en provisorisk diskbänk stående direkt på det bärande betonggolvet 20 cm under "riktig" golvnivå.

Det värsta har nog igentligen varit att vissa moment dammar något så infernaliskt. Jag körde vinkel slip i 10 minuter i köket, en betongklack skulle bort. Sedan låg det betongdamm i flera millimeter tjockt lager på precis allting. Vi rev bort den gamla golvisoleringen ca 3 kubikmeter torv. Torvdamm i hela huset osv.
ojdå det var lång tid. Så länge kan jag inte vänta*L* För det första har vi massa vovvar och dem vistas i allrummet dit väggen ska slås så jag måste ju stänga på nåt sätt när det görs sen har vi förhoppningsvis snart valpar som ska bo i köket=)
 
Noel skrev:
Riva tog mig ensam 3 dagar, sen fick jag förstärkning av en snickare och en plattsättare (bra att ha i familjen :D)= köket inkl allt var klart 2,5 dagar senare.
Hade allt hemma redan när jag började riva. Hade också delvis tapetserat och målat taket innan bygget började.
Tilläggas kan väl också att inga rör eller avlopp behövde flyttas

Har dock en list och en täcksida kvar som ska upp, förstår inte varför sånt ska ta månader av förberedelse att fixa?    ::)
oj det var snabbt.
Vi ska riva väggen till allrummet och lägga golv i kök, hall o allrum och det måste va gjort innan köket sätts upp så man måste ju planera med mattläggare o elektrikern som måste fixa elen i väggen o lossa spisen för den sitter fast. Jag vet knappt vilken ordning man göra allt i ens. Går nog inte så snabbt som ditt men hade iaf velat ha d klart på en månad.
 
Vårt kök har tagit ca 4 månader och det är fortfarande inte helt klart. Vi har "endast" bott 2 månader utan kök. Rivningen (inredning, kakel och golv) gick snabbare och lättare än jag räknat med, 2-3 dar, men sen hade vi inte valt färdigt köket, det tog några veckor. Köket blev även försenat sedan pga semestrarna. Just nu saknar vi korgsilen, irriterande att allt ska blir förskjutet pga en sån liten detalj.
Vi är rejält trötta på snabbmat, frysmiddagar, engångsbestick och att diska i duschen. Längtar så efter köket nu.
 
Håller precis på att gå in i slutfasen av vår köksrenovering och hittills har det tagit 9v.

Detta innefattar, rivning av befintligt kök, dragit nytt avlopp, dragit ny el (vet ej hur många meter, men mkt känns det som), dragit ny ventilation, rivit en vägg (vi har ett stenhus), reglat upp ett nytt tak, reglat upp och lagt nytt golv, reglat upp/renoverat väggar, lagt elslinga och spacklat och klinkat golvet, tapetserat köket med radonskyddande tapet, målat. Inkl. är även all den tid som går åt att köra sopor till tippen!!!

På fredag skall stommar och skåp sättas upp på väggen sen är det bara att koppla in alla vitvaror.
Det som återstår är: sätta lister, måla fönster, snygga till fönsterbrädor men det känns som att det tunga är gjort nu i alla fall... jag måste säga att allt har tagit mkt längre tid än jag ngnsin kunde tänka mig.
 
Trodde jag skulle vara värst men det verkar som att jag får spö av Hempularen när det gäller långdragna köksbyggen...

Jag började i slutet av oktober 2005 och som det ser ut just nu tar det antagligen några veckor in på nästa år innan det blir klart! Men tid utan kök är och förblir = 0.
Vi bygger vårt nya kök i ett annat rum eftersom det nuvarande är för litet för att få plats med någon vettig lösning för vår familj. Det innebär förstås ny el och VA men det som framför allt tagit tid är att vi ska ha klinkergolv med golvvärme och det krävdes mycket jobb med bjälklaget för att få det tillräckligt styvt och plant. Och så kan jag inte lägga så många timmar i veckan på det p g a att vi har många småbarn.

Hittills har jag:
- Rivit gamla golvet (7 lager!)
- Planat till (hyvlat ner/salat på) gamla bjälklaget, kompletterat med nya bjälkar till cc 30, kortlat längs kanterna och i mitten
- Lagat paneltaket under (i källaren alltså) som jag har lyckats trampa sönder tre gånger...  :-[
- Rivit gipset av två skeva väggar och rätat upp reglarna bakom
- Dragit ett par prisol genom bjälklaget (förberedelse för toa med dusch i intilliggande skrubb)
- Bytt fönstret
- Fått elen dragen av elektriker
- Handlat upp vitvaror

Alltså hittills mer rumsbygge än köksbygge...ikväll ska jag börja lägga tillbaka stegljudsisoleringen och sen ska Wirsbo 17-skivorna på, så att jag äntligen slipper se det jäkla bjälklaget...fast ungarna kommer nog att sakna att klättra på det!

Hittills har de flesta momenten inneburit sågande, hyvlande, spikande och annat bullrigt som jag inte kunnat hålla på med kvällstid utan att väcka barnaskaran. Men i fortsättningen blir det mindre sånt och mer borr och skruvdragare (som de kan sova igenom) så kanske kan jag lägga i en högre växel nu!
 
Vi har hållit på sen mars i princip men vi inser såhär nu att vi har gjort mycket nybörjarfel vad det gäller planeringar o förberedelser som kan gå pararellt medan man tar itu med nåt annat etc. Sen har vi borrtider så vi kan inte jobba på kvällarna, samt vi vart upptagna med jobb så vi har bara kunnat jobba stötvis.

Vi är inte riktigt färdiga än, men om jag bygger kök nästa gång skulle jag tippa på .... tja 2 månader, då med heltidsjobb vid sidan om där jag tar ut nån semesterdagar då och då.
 
vi började med vårt kök april 2005 och var klara med det i augusti 2005... så cirka 4 månader men då rev vi ut precis allt och fixade ny isolering m.m

det var segt med tanken på att vi har fyra barn..... kan säga att det blev några dyra månader för matkontot :( men köket blev kanon :D
 
Började förra året med att samla ikea stommar och luckor från IKEAs fyndavdelning, eftersom jag var föräldraledig så kunde man kolla där ofta.
Så nu har vi två kök, ett halvt nedplockat som vi använder, och ett nytt(?) som står och väntar(ont om plats !)

1 dag utan kök hitills och det var när kaklet slets ned (damm), fläkten levererades idag ( från tretti.se - klockrent) och vi beräknar vara färdiga nu till våren (-07) eftersom vitvarorna köps in efter tillgång på finanser.

Henrik
 
För oss tog det ungefär ett halvår.

Då har jag gjort allt själv; bombat ut hela köket, rivit upp bjälklag i tak och golv, isolerat, dragit om el och vatten. Ventilationen lät vi ett proffs göra i samband med att vi renoverar murstocken och låter mura upp en rörspis i matsalen.

Vi började riva i köket på allvar i April och vi (mest jag) har spenderat varenda helg och 3 veckors semester i snickarställ med nån form av verktyg i näven.
Nu är det bara kakling och lite eljobb samt de obligatoriska listerna och täcksidorna som skall upp ;)

Jag hoppas blir klar med kaklingen denna helgen och inkoppling av elen och fläkten nästa helg. Sen är det banne mig klart!

Hela eländet finns dokumenterat i en tråd i detta forum - rena tortyren för folk med extremt ordningssinne :surprised:
 
Vi har hållit på i 6-7 veckor. Rev en vägg, gjorde större dörröppning, rev ner tak och golv och satte nytt.
Har fläkten, täcksidor, passbitar, socklar och lister kvar.
Spisen och ugnen har varit på plats i ca 3 veckor och vasken 2 veckor.
Vi gjorde en hel del av arbetet när sambon hade semester 1 vecka och svärföräldrarna va med o hjälpte till.
Vi hade allting hemma när vi började, förutom blandaren och lite byggmaterial (som alltid ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.