Tjena.
Jag har letat runt lite på nätet och letat svar på min fråga men tror att här är enda stället jag får det på.
Jag är på väg att flytta till ett annat hyres hus (bostadsrätter) och saken är den att det är mycket att göra på den lägenheten. En sak som jag undrar är att jag ska ta bort några dörrkarmar och sätta in nya, men saken är den att när jag tittade på karmen så såg jag ingenkarmskruv? Hur är karmarna fastsatta? från insidan av väggen? hur kan jag få bort dom? gå med tiger så runt och och är jag kommer till skruvarna så byter jag till metallblad?
 
dom är nog spikade! kör med tigersågen runt om kör med ett blad som kan såga i både metall samt trä demolition blade tror jag mina heter funkar kanon till sådana jobb.
 
Tack så hemskt mycket för svaret.
En annan fråga är att jag ska sätta nya karmar. Höga och inte till för dörrar. Saken är den att jag ska måla om och spackla alla väggar i lägenheten och undrar då om jag ska byta alla karmar och sådant först eller efter?

Vad blir snyggast. Vad är lättast att få bra? byta alla först va?
 
Det beror ju litet på. Ska du sätta foder utanpå karmarna också? Och i så fall, ska du köpa färdigmålade foder eller ska de målas ihop med karmarna?
 
Tror inte att det blir något foder. Inte i valvöppningarna i alla fall.
En annan sak. Om jag kör reparationsgips utanpå allt för att spara på lite jobb så undrar jag, hur blir det när man kommer fram till karmarna? kommer reparationsgipsen bygga för mycket så det kommer se fult ut?
 
Milkshaken
oM DU KÖR MED VANLIGT GIPSBRUK SÅ KAN DU HA FRÅN 0 - 60 MM I BYGGTJOCKLEK....
 
Ok men om jag inte är så duktig på att stryka ut bruk på väggarna?
Jag tänkte på en annan sak bara. Du kanske kommer svara samma igen men hoppas på ett annat svar :)

Om jag byter ut karmarna och så säger vi att jag kör foder runt om. Hur blir det då eftersom att karmarna som sitter nu stämmer med väggens tjocklek, om jag då sätter renoverings gips så bygger det ju 12 mm till (varsin sida av väggen). Hur blir det då med karmen, vad är självklart man gör i detta läge?

Det här forumet är bäst på tal om ingenting :)
 
Antingen så tar du klackfoder eller så blir det en liten smyglist under fodret.
 
Okej. får hoppas att det finns klackar som passar, annars för man väl göra egna karmar. 2 st ska ju vara släta (tänkte sätta in spottar i karmen) så det kanske betyder att man kan göra en själv med t.ex. planhyvlat virke.

Men visst måste det vara rätta tankar att innan man börjar med något som att sätta upp nya skivor så tar man tigersågen runt karmen? få ut alla dörrkarmarna för och sätta in nya, innan man börjar med något annat dvs.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.