Hej.

Ska till att lägga klinker under en braskamin, den står idag på ett lager golvspån och sedan bjälklaget direkt. Vet dessvärre inte hur tätt det är mellan bjälkarna, huset är ett älvsbyhus från -93, 1 plan. Braskaminen står precis över en bjälke. Totalt yta som skall klinkerbeläggas är ca. 1,2 m2, 100x120cm ungefär.

Vad tror ni blir bäst?

- Flytspacka ett lager, hur tjockt i så fall? Armering?

- Hellimma en golvgips med Ardex S48 och sedan lägga klinker, golvgipsskivan måste tyvärr skarvas då den bara är 60cm bred, kan det vara ett problem?

Tacksam för tips och råd :)
 
Vad väger braskaminen?

Ofta måste bjälklaget förstärkas, för att klara av lasten av en braskamin.
 
Jag är inte expert på detta, men inbillar mig att det inte är så kinkigt under en kamin. Man står ju sällan och hoppar precis intill kaminen. De gånger jag har lagt klinkers under kaminer har jag bara lagt det ovanpå befintligt trägolv eller parkett. Har du golvspån framme är läget sannolikt bättre, och lägger du någor förstärkande skikt emellan blir det ännu bättre. Helst vill man ju inte bygga för mycket på höjden så att det blir ett trappsteg upp till kaminen.

Erik
 
Vi har också ett Älvsbyhus och har braskamin. Den står inte direkt på en bjälke för vi har rör under för friskluftintag till kaminen och det kommer ju in i mitten av kaminen.
Skulle kunna samla hela familjen och stå o hoppa runt den utan att det sviktar. Vår kamin är en Contura av 500 modell. Förvisso har vi inte klinker under utan den står på en plåt som ligger direkt mot parkettgolvet.
Så lägg du ditt klinker o sätt tillbaka spisen.
Du skulle ju kunna använda en fog som är lite flexibel så ska de nog inte spricka.
 
Jag har en pelletskamin och har lagt klinker direkt på golvspånet. Det har inte hänt något med det på fem år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.