I mitt kök har jag björkluckor med svarta handtag, trivs väldigt bra med dem.
Däremot trivs jag INTE alls med kaklet ovanför diskbänken, det har en färg som jag inte kan beskirva men den går nästan ton i ton med björkluckorna.
Tänker nu skaffa kakeldekor och sätta upp.
Funderar på granitgrå... Vad tror ni om det??
De övriga väggarna i köket är vita, jag har en del svarta inredningdetaljer, och även svart micro, vattenkokare, kaffebryggare etc.
Bor i hyresrätt och får därför inte göra vad som helst.

Tacksam för tips!
 
Kanske ska tilläggas att jag har vita vitvaror (kyl/frys, diskmaskin och spis)
 
Tiderna förändras...och Vi med dom. Förr var det vanligt med kraftiga färger på kaklet i köken, blodröda plattor med ringar o s v. Idag när man river ut dessa kök, kan man undra hur folk stod med dessa ofta kraftiga färger, påverkade ibland både hjärnan och humöret.
Men vad vill man själv se av sitt kök, eller vad vill man betraktaren skall se; en svart granitskiva med röd kakel ovanför, ger inga poäng.

Men Ditt kök har nu dova toner på de större ytorna, svarta maskiner passar utmärkt här, och visst det funkar bra med granitgrå på kaklet, kanske åt det ljusare hållet, för att få en brytning mot det svarta. Men vad har du för bänkskiva idag? Detta som ett tips.
 
Jag körde på vitt för att dölja sextiotalet i mitt kök och de "häftiga" skåpsluckorna i gult blev direkt mindre framtärdande och köket känns större.
 
Tack för era svar. Jag har nu bestämt mig och beställt kakeldekor Grafitgrå matt från http://www.kungsfarg.se/kakelkakel/kakel__img_1.htm. Tror att det kan bli bra!
Ska även nedanför köksskåpen sätta upp en smyglista för att dölja de lysrör/lampor jag har ovanför diskbänken. Ska måla listen svart för att ta upp bl.a de svarta handtagen på skåpluckorna.
Spännande att äntligen börja.
Svar till Saturnus:
Min bänkskiva är av det ljusare slaget, kanske bok/björk. Sådan som ofta finns i hyresbostäder.
 
Ja det blir fint AnnaEr, efteråt tänkte jag på en annan platta, en av mina favoriter, och det är 100X100mm vit högblank med fasett slipade sidor. I vårt nya vit och svarta kök har jag valt 100X100mm svagt gröna i glas.
Lyckat till
 
Hade tänkt visa er det färdiga resultatat men lyckas inte eftersom man inte verkar kunna ladda upp bilderna från datorn och hit utan man verkar behöva lägga ut dem på en hemsida och ta den därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.