Vi har fått erbjudande om att byta våran fjärrvärmecentral då den vi har idag är gammal och har börja krångla.

Den nya fjärrvärmecentralen de installerar i så fall är en Swetherm RF/D. Det här är inte vårt område och jag undrar därför om det är någon som kan tycka till om den? Är den bra, dålig?

Jag har även en prisfråga. Vi har fått en pris på 25 900 (32 150 innan rot avdrag) Det är en ord. arbetskostnad på 12500 och i det priset kopplar de bort och transporterar bort den gamla. De installerar och ansluter den nya till befintliga rörinstallationer och elinstallationer.

Är det ett rimligt pris?
 
Jag skulle säga att det är ett standardpris på 30 000 kr som tack vare ROT sjunker till ca 25 000. Vet inget om just Swetherm, men generellt är de fjärrvärmecentraler som är godkända av Svensk Fjärrvärme säkra kort såvitt jag känner till.

Det kan dock vara värt att fundera på om bytet är nödvändigt. Om du har en genomströmningsberedare (liten central) idag kanske ett nytt reglersystem ger lika stor nytta som en helt ny central. Hur gammal är din nuvarande och vet du vilken typ/fabrikat den är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.