Vi har nu efter två år i vårat nybyggda prefabhus fått sprickor i hörnen som är vanligt när huset satt sig. Nu är det så att det är "sotigt" runt vissa sprickor uppe vid hörnen, och känner man med handen så märker man att det drar in på vissa ställen. Min fråga är om det här är normalt eller om det kan leda till några skador på huset (fukt)? Måste man riva upp väggarna för att isolera om?
 
Hej!

Min första fundering är om "sotet" är någon typ av beväxtning av något slag. Det måste ju vara någon felkonstruktion och eftersom det är ett sådant nytt hus så ni prata med leverantören.
 
sotet är damm. När man har drag genom mindre springor/glipor bildas virvlar när luften kommer ut ur springan och då fastnar dammet/smutset på väggen.
 
Jag instämmer. Damm. Har själv undertrycksventilation av golvet och samma "sot" intill listerna.
Men det TS har är byggfel! Man ska inte ha otätta springor i ett så pass ny hus.
Försök få det åtgärdat på garanti.
 
Vad ska jag begära att de gör för att åtgärda felet, ska de bryta upp väggarna och isolera om? Ni har troligtvis rätt att det är damm. (jag har en Frånluftsvärmepump). Min produktionsledare för huset sa till målaren att lägga i målarfog och måla över sprickorna. Kan man få fuktproblem eller problem med kallras, vi har visserligen tillluftsventiler där kallluft drar in på liknande vis. Vad tycker ni att vi ska göra?
 
Jag vet inte vad BÖR göras. Hade det varit mitt gamla hus, skulle jag trycka in och fylla helt springorna med högkvalitiv fogskum (polyuretan) som både tättar som isolerar. Sen skulle jag avsluta med mjukfog och färg.
 
Det är inte isoleringen som är problemet. Det är diffusionsspärren som är otät. Enda sättet att komma tillrätta med problemet är att riva ner skivorna och täta plasten. Gör om gör rätt.
 
Målarfog och måla över sprickorna . . . . .
Sånt vill man inte höra att de rekommenderar som åtgärd på ett nytt hus.
Tydligen fungerar inte det inre tätskiktet alls i hörnen. Kan vara en nackdel med vissa prefabricerade byggelement när de inte är riktigt torra vid monteringen. Produktionsledaren bör veta exakt vad som skall göras - och inte är det att använda fog och målarfärg. Fråga honom hur det är med tätskiktet i hörnen. Det bör ge ett intressant svar.
Samtidigt kan du fråga hur det är med undertrycket i huset. Om huset är ett frånlufthus så är det extra viktigt att huset är tätt annars "sugs" kylan in i de tydligt dåligt sammanfogade mellanrummen mellan byggelementen.
Stå på dej !
 
Diffspärren är av PE. Mjuk och elastisk. Hur kan den släppa då?
 
jag tippar på att det är åldersbeständig plast som är diffspärr och att det är inte sammanfogat i hörnen mellan delarna så att det nu är en glipa mellan hela byggelementen som luften kommer in och det ska de åtgärda men se till att det blir gjort inom två år efter slutbesikning så kan de inte säga nått men det anser jag är ett klart byggfel så det borde man ha 10år på sig att klaga på men då kan det bli svårare så var på dom så fort du kan nu

kanske tom är enklast att ta bort hörnet och försöka sammanfoga väggarna rätt i efterhand då det tydligen inte är mycke glipa så är det flexibelt nog antar jag men det är nog de som byggt huset inte så intresserade av men det kan nog vara den bästa och snabbaste lösningen men då ska de också se till att tätskiktet är på rätt plats också och skulle jag vara dig så skulle jag ta dit en med värmekamera så kan ni se om det är lika i alla hörn för då ska de göra om allt och inte bara det som är tydligast då du kan hävda på att de har varit för slarviga och är de ändå där så ska du få det du betalat för då du säkert inte har i kontraktet att du köpt ett hus som inte klarar normerna ;)
 
Har haft samma problem i ett nybyggt prefab hus och vi valde att göra en termografering efter ett år för att verkligen kolla hur det såg ut. Vi beställde en "vanlig" termografering, men efter första rummet som besiktningsmannen gick igenom så konstaterade han 4 allvarliga brister och rekommenderade en fullständig termografering av hela huset. Resultatet var lika illa för resten av huset och besiktningsmannen tyckte att det var fullständigt oacceptabelt för ett nytt hus.

När vi tog upp det med entreprenören så kom vi överens om att vi skulle kolla med företaget som utfört besiktningen vad som gällde för krav på ett nybyggt hus. Det resulterade i att företaget svarade svävande att det nog inte fanns några krav på täthet på nybyggda hus och att man som husägare därför hade svårt att ställa några krav på entreprenören... Vad tror ni entreprenören svarar när det gäller att åtgärda konstaterade brister??? Naturligtvis att han inte behöver göra någonting alls.

Då kan man ju tycka att företaget som utförde termograferingen och marknadsför på sin hemsida att en termograferingen är en utmärkt och viktig åtgärd på ett nybyggt hus för att konstatera byggfusk och brister i utförandet innan garantibesiktningen och sen svarar vår entreprenör att han inte behöver bry sig om konstaterade brister för att det inte finns några krav på täthet borde fundera över sin marknadsföring.:x
 
H
Men hur är det med de nya reglarna om max förbrukning/m2. Har man så mycket läckage så kan ju detta inte uppfyllas.
 
Kan man få problem med fuktskador i framtiden?
 
tupas skrev:
Kan man få problem med fuktskador i framtiden?
Det jag ska skriva är vad jag tror!

Har du draget uppe är det stor risk för skador. Den varma fuktiga luften söker sig alltid uppåt. Du kan kolla det med en ljuslåga intil springan. Vinklar den mot springan, följer den fuktiga luften med. Vinklar den ifrån, har du en "fresh ventil" springa = ingen fara.
Jag tror man kan kompensera det med att öka frånluften. Alt stänga fresh ventiler( om du har dessa).
Men bara temporärt till felet åtgärdats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.