Vi håller på att fixa ett byggkreditiv med vår bank för vårt husbygge. Vi kommer att bygga ett modulenthus och behöver då inte nyttja själva kreditivet (betala kreditivräntor) förrän huset är klart och kreditivet ändå ska läggas om till ett bolån.

Är det värt att börja prata med andra banker om byggkreditiv eller "räcker" det att lägga krutet på att scouta banker när det är dags för bolånet? Hur resonerar ni?
 
Hur menar ni?

Byggkreditiv behövs för att betala alla räkning fram till att huset är klart och slutbesiktigat. När ni har färdigställande bevis får ni lägga om kreditivet till vanliga bolån...
 
Det är väl någon säljare som friserat sanningen lite som vanligt ;=) Det finns inte en chans att modulenthus bygger ett helt klart hus innan man betalt en krona. Man får säkert betala en stor summa direkt vid leverans men sedan går det ju ganska fort tills det är helt färdigt så kreditivtiden blir inte så jättelång på själva byggkostnaden.

Vad säljaren antagligen har struntat i att tala om är alla andra kostnader som tillkommer som också ska betalas av kreditivet (el, vatten, avlopp, tomtköp osv som brukar vara många 100 000-tals kronor det också.
 
Jo då, jag är insatt i var under byggförloppet som pengar ska in, men min fråga var om vi ska gå till flera banker och prata byggkreditiv, eller om man ska strunta i det om den egna banken godkänner och lägga krutet när det är dags att lägga om det till bolån?
 
KarinoMagnus skrev:
Jo då, jag är insatt i var under byggförloppet som pengar ska in, men min fråga var om vi ska gå till flera banker och prata byggkreditiv, eller om man ska strunta i det om den egna banken godkänner och lägga krutet när det är dags att lägga om det till bolån?
Eftersom det inte rör sig om så många månaders ränta det är fråga om så hade jag nog väntat tills det är dags för placering av bolånen. Det är omständligt att flytta alla bankaffärer fram och tillbaka hela tiden (vilket brukar vara ett krav om man ska få bra räntevillkor).
 
Jo så resonerar jag också, medan maken är helt inställd på att flera banker alltid ska kollas först. Det är svårt för oss eftersom vi har svårt att komma ifrån dagtid och bankerna vill alltid ses in person. Vore enklare om man kunde ta allt per telefon och e-mail..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.