Hej,
I båtskjulet skulle jag vilja byta ett gammmalt säkringsskåp från 60 talet i metall med 2 st proppar på 10A (bara 2 faser används) mot en Normcentral med JFB och huvudströmbrytare istället.
Idag sitter det en undercentral med 3 inkommande faser och en PEN.
De inkommande faserna kommer underifrån i ett järn rör och sitter ca 170 cm från marken. Från röret underifrån som går in i centralen är det sedan bara ca 15 cm ledare som går till resp säkring och PEN. Utgående ledare går uppåt.

Fas 1 går mest till lysrör och något eluttag i bakre dele , Fas 2 går till fler lysrör och lite eluttag i främre delen av skjulet.

Det är inte aktuellt att dra nytt från huvudcentralen som sitter 40 m längre bort med kabel under jord.

Problemställning:
1: Hur skall jag förlänga inkommande ledare så att de är tillräckligt långa för att kopplas in i normskåpet (ledarna skall väl kopplas in uppifrån så jag behöver förlänga dem 40 cm) Kan det monteras en kopplingsdosa som förlängning direkt under normcentralen, eller är det bättre att sätta en huvudbrytare under normcentralen för att sedan från huvudbrytaren dra in en kabel till normcentralen och JFB.

2: Skall jag sätta JFB på bägge faserna eller är det bätter att sätta en Personsäkring på varje fas?

Vill bara veta vad som är gångbart för att räkna på materialkostnad etc.
Jag vet att det skall utföras av elektriker.

/Stub
 
1. Vad jag vet så finns det egentligen inget krav på var huvudbrytaren ska placeras, men jag hade nog skarvat ledarna med skarvhylsor inuti centralen.
2. Båda varianterna fungerar, men du slipper få helt mörkt om du delar upp det på 2st personskyddsautomater.

Tänk på att välja en jordfelsbrytare/personskyddsautomat som tål mer än vad centralen är säkrad med. Men den är troligen inte säkrad mer än 25A, vilket brukar vara det minsta på jordfelsbrytarna vad jag har sett.
 
Jo snyggast att skarva och sätta allt i Normcentral, men kan man lita på skarvhylsor?
Känns säkrare med någon sort av skruvplint eller liknande?

/Stub
 
Jag skulle ha skarvat i centralen med TORIX T16 (gröna) rätt utfört är det mycket säkert, MINST lika säkert som nån skruvplint.
 
Torix klämmor är inte godkänt i centralen! bara skarvhylsor
Hälsningar från behörig installatör som fick besiktnings anmärkning pga.lösa(delbar,öppningsbar) klämmor (torix) i centralen
 
Då får nog herr besiktningsinsptektören förklara vad han stödjer sig på i regelverket. Eller, en beställare kan givetvis ange att bara icke-öppningsbara skarvar får användas i en central eller för den delen att allt materiel ska vara rosa. Men någon regel lär inte finnas.

Dräemot skulle jag nog ha valt en skarv som gick att fästa i centralen.
 
Om det används 3 st Personskydds automater 1 för varje fas i samma rad på normcentralen, kan alla 3 kopplas på samma PEN skena.?

Sid 147 (Elinstallation Montörshandbok upplaga 1) i står det "Varje jordfelsbrytare ska ha egen nollplint" men på kopplingsschema sid 149 kopplas N på Personskyddsautomaten till PEN direkt, verkar inte behöva egen nollplint??

Om jag däremot kopplar en jordfelsbrytare skall N och PE separeras, fungerar Personsnskydds automaten på annat sätt?
Är det bättre med Jordfelsbrytare?

Som sagt båtskjul på land för vinterförvaring och vårarbeten, 1 säkring för varje fas. lysrör, vägguttug, kylskåp, kaffekokare
 
Det cirkulerar allt för många besiktningsmän/konsulter som inte har full koll på läget så var påläst och stå på er, hälsar en annan behörig som ibland har hårda duster med konsulter och besiktningsmän.
 
Finns ingen PEN-skena, du har nollskena och jordskena, kolla på Hagers hemsida där finns instruktioner..
 
OK, vad jag menade med PEN är att PE (jordskena) och N (nollskena) är hopkopplade med skruv.
 
Du matar alla tre PSAer ifrån nollskenan (den som är sammankopplad med PE-skenan med en skruv), och på utsidan PSAerna har du då tre separata "nollplintar". Dessa behöver inte kopplas till någon skena eftersom det bara ska sitta en ledare där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.