Jag var nyss uppe på vinden och rullade ut några glasfiberrullar som låg kvar sen förra ägaren. Han har av nån anledning bara isolerat halva vindens golv. Golvet är täckt av kutterspån under glassfibern.

Är det nån risk med att jag gjorde detta? Vi har naturgas som värmekälla och murstocken värmer upp vinden lite grann antar jag.
 
J
finns en viss risk med att tilläggsisolera vindar
tidigare har ju som du skriver murstocken värmt upp vinden, när man ökar isoleringen så blir vinden kall, har man ingen plastfolie i innertaket, vilket det förmodligen inte finns det det är ett gammalt hus med kutterspån, så finns risk att fuktig luft kondencerar när den kommer upp i den kalla vinden och du får fuktproblem med mögelpåväxt m.m
 
Problemet är just avsaknaden av ångtätt skikt i kombination med glasullen. Eftersom glasullen ej kan absorbera fukt finns risken att vattenångan kondenserar mot glasullen och ger upphov till mögel. Med kutterspån har man inte samma problem eftersom detta material kan absorbera fukt i ångfas (som sedan ventileras bort då vinden är varm, dvs på sommaren). Att lägga glasull direkt på kutterspån är en riskkonstruktion som jag nog skulle undvika även om jag hade ångtätt skikt. Bättre i så fall att komplettera med mer kutterspån (det kostar inte många kronor per kubik).
 
Perfaus skrev:
Jag var nyss uppe på vinden och rullade ut några glasfiberrullar som låg kvar sen förra ägaren. Han har av nån anledning bara isolerat halva vindens golv. Golvet är täckt av kutterspån under glassfibern.
Lyft på den gamla glasfibern och kolla hur det ser ut vid takfoten där det är som kallast. Förra ägaren har kanske testat om det fungerar och vågade inte rulla ut allt på en gång. Kanske den otäckta delen har fex badrum under ?
Det är inte riskfritt att täcka spån med glasfiber men är det bara en tun täcke så kanske det klarar sej. Håll koll på vad som händer under glasfibertäcket då och då och observera undertaket.
Börjar det komma rimfrost på vintern eller mögel under fuktiga årstider så det är bara att rulla av :)
gaia
 
Det är nog bäst att jag klättrar upp och kollar under isoleringen lite då och då alltså.

Tack för alla svar! Jag visste inte det där med att fukten inte kan absorberas på glasfibern och därmed kondenserar. Något tätskikt tror jag knappast att vi har. Däremot har vi inget badrum varken på övervåning eller bottenplan (den är i källaren). På övervåningen har vi en toalett med ett litet handfat. Jag har placerat en fuktsamlare på vinden (torrboll finns på jula, biltema etc) och den behöver jag bara byta med normalt intervall dvs en gång på 2 månader. Hade det varit fuktigt hade den väl samlat på sig mer fukt? Har ytterligare en fuktsamlare i sovrummet på övervåningen som inte heller samlar på sig onormalt mycket.

Isoleringen är nog cirka 5 cm tjock, och det finns fortfarande partier som jag inte rullat ut på tex längst ut och mellan murstocken mot takfoten där det är svårt att krypa.
 
Redigerat:
Har varit uppe på vinden nu. Lyfte på lite isolering och såg inga större konstigheter med mitt otränade öga. Det enda jag reagerade på var att kutterspånen längst ut mot ytterväggen (takfoten?) var mörkare, även där det inte fanns isolering över. Spånen var dock torra och jag misstänker att det kan vara luftföroreningar som färgat spånet genom åren (bor i centrala Göteborg nära E20, luftrenare i sovrum nästa?).

Spikarna på råsponten (osäker på utrycket) som sticker ner cirka 1 cm fanns tendens till kondens och enstaka droppar, men inga märken under på underlaget (alltså på glasfibern). Mindre mängd is på insidan av glaset på takluckan. Ingen frost i övrigt nånstans på träet. Cirka minus 3 grader ute.

Tjockleken är för övrigt 3 cm gullfiber, vilket är ganska tunt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.