Jag fick ett nedslag på senaste brandbesiktningen.
Har i vardagsrummet en Handöl spis. Givetvis så är det stängbar lucka så spisen är inte öppen. Dock så har jag inte gnistskydd eller vad det heter på golvet (parkett).

Någon som vet vilka mått som gäller för gnistskydd?
Alltså annan golvbeklädnad än trä.
Planen är att skära bort parketten och lägga i klinkers, men vill ju veta hur mycket som ska skäras bort :blushing:
Måtten som är intressanta är såväl "djupet" som bredden....

Tack på förhand!

//Peter
 
Hej V8dc, har själv nyss installerat kamin med klinker under.
Mycket snyggt! Ingen ful plåt eller larvig glasskiva.

Jag tror att nuvarande regler säger att det skall vara brandsäkert 300 mm framför
och 100 mm på var sida om kaminen. Beror kanske lite på var luckan sitter.
Inte som förr när man mätte från kaminens bakvägg inuti. En meter var det nog då.

Så här skriver Karlstads kommun:

Eldstadsplan

För slutna mindre eldstäder bör det finnas eldstadsplan framför eldstaden. Ett eldstadsplan är ett golvskydd mot brand som ska finnas invid kaminen. Eldstadsplanet bör täcka golvet minst 3 decimeter framför eldstaden och 1 decimeter på vardera sidan om den.

För öppna eldstäder bör eldstadsplanet täcka minst en meter från eldstadens centrum till brännbart golv. Eldstadsplan i en bostad kan bestå av 0,7 millimeter stålplåt under förutsättning att eldstadsbotten är minst 50 millimeter och att temperaturen inte överstiger 85 grader.

//KoW
 
Tack för svaret!
Har hört samma siffror, men inte fått dem bekräftade d^_^b

Och ja, det ska fasiken inte vara halvdana lösningar med plåt, glas eller annat.
Köpte en Fein multicut eller vad de heter och till just sådana jobb är de helt suveräna!
Har gjort samma operation i köket där jag har en kökspanna. Var inte orolig för måtten där eftersom det fanns en plåt sen tidigare. Gjorde ett större område med klinkers istället. MYCKET snyggare, men visste som sagt inte vad som gäller och i vardagsrummet vill jag hålla ner ytan så mycket det går.


Än en gång, TACK!
 
Aktiverar denna gamla tråd.
Min nyinförskaffade braskamin, Aduro 8 är 50cm bred och står placerad så att fronten är ca 50cm från väggen/skorstenen bakom. Gäller fortfarande de mått som nämns tidigare i tråden, dvs 30 cm framför och 10 cm vid sida?
Jag skulle helst vilja använda klinkerplattor 30x30 cm. Då skulle jag överskrida måttet framför luckan med 10 cm, men sidomåttet skullle halveras och bli enbart 5 cm per sida. Tror ni att detta skulle godkännas vid en brandskyddsbesiktning, eller är bedömningen stenhård?
/David
 
30 cm * 3 = 90 cm (tre plattor i bredd, fog inte inräknad)
90 cm - 50 cm = 40 cm (bredare än spisen)
40 cm / 2 = 20 cm (20 cm på varje sida om spisen)

En ruta med 9 plattor löser ju problemet.
 
Jag ser inga problem att åstadkomma ett "lagligt" gnistskydd.
Problemet är att jag samtidigt vill göra det så icke iögonfallande som möjligt.
Helst skulle jag köra 3x2x30cm
Ett alternativ är förståss 2x2x40cm
30-modulen stämmer dock bättre med övriga plattor i huset så om besikningsmännen är obevekliga får det kanske bli 9 plattor.
 
dadid skrev:
Jag ser inga problem att åstadkomma ett "lagligt" gnistskydd.
Problemet är att jag samtidigt vill göra det så icke iögonfallande som möjligt.
Helst skulle jag köra 3x2x30cm
Ett alternativ är förståss 2x2x40cm
30-modulen stämmer dock bättre med övriga plattor i huset så om besikningsmännen är obevekliga får det kanske bli 9 plattor.
Lägg mosaik eller 10 x 10 klinkers.
 
dadid skrev:
Jag ser inga problem att åstadkomma ett "lagligt" gnistskydd.
Problemet är att jag samtidigt vill göra det så icke iögonfallande som möjligt.
Helst skulle jag köra 3x2x30cm
Ett alternativ är förståss 2x2x40cm
30-modulen stämmer dock bättre med övriga plattor i huset så om besikningsmännen är obevekliga får det kanske bli 9 plattor.
Du skall nog utgå från att gällande regler skall följas.
Och de är ju till för skydda dig från brand.

1) Hur kul är det att riva allt och lägga rätt efter att sotaren har underkänt installationen?

2) Hur kul är det när försäkringsbolaget minskar ersättningen när huset brunnit ner pga reglerna ej följts?

Vill du verkligen tumma på reglerna bör du ringa sotaren först, och lägga fram ditt fall.
Det är sotaren som besiktigar och godkänner/underkänner installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.