Hej !

Hur tjockt betonggolv behövs i ett pannrum där en Acctank på 2000liter samt en Vedpanna ska placeras ? Armeringen är väl ochså en väsentlig sak , hur "täta" maskor ? :S
 
Tyresö
Min carportsplatta är 10 cm och armerad med mattor 10 mm och den har hållt för en fullastad schacktbil som vägde 26 ton (vägde egentligen 30 ton med lite överlass) när jag körde hem några 8 - 16-krosslass som jag lossade på plattan.
Är bara underlaget rejält paddat, så håller plattan för nästan vilka vikter som helst. Det är alltså hur hårt paddad underlaget är, som avgör hur hållbar plattan är.

Är du minsta osäker, så gjuter du en 12 - 15 cm platta och armerar med 12 mm mattor - med minst 25 cm överlapp. då har du både hängslen och livrem.
 
Det finns en lite lurig "motfråga": Hur tjock is behövs för att bära en fullvuxen karl? Svaret kan vara 0,1 mm.

Hållfastheten beror mycket på underlaget, är det asfalt under isen så räcker det med tunn is, är det sjöis så är svaret något tjockare.

Protte

Sedan Tyresö, var hittar man 12 mm mattor, det grövsta jag använder är 5 o 6 mm med 150 mm maska.
 
Tyresö
prototypen skrev:
Sedan Tyresö, var hittar man 12 mm mattor, det grövsta jag använder är 5 o 6 mm med 150 mm maska.
Tänkte/skrev fel, det är så många som najar/bygger sina egna 12 mm mattor med 12 mm-järn. Blev själv osäker nu ifall det tillverkas 12 mm-mattor eftersom 10 mm-mattor är den vanligaste diam. inom all armering och då ligger 12 mm kanske för nära i diam. för att vara nödvändig/prisvärd

Kolla på www.fosforos.se dom bor i Slagsta - strax innan Ekeröfärjan - och har ALLT inom betong - utom färdigblandad betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.