Det gäller måleriarbeten i en hyreslägenhet. 3 rum+kök och 2 hallar. Badrummet skall lämnas orört. Det som skall göras är följande:

Målning av köksskåp och stommar. (ej inuti)
Målning element.
Tapetsering samtliga rum.
Målning alla tak.
Målning alla lister och foder.
Målning fönster.

Köket och vardagsrummet måste spärrmålas pga rökning.
Hallen är tapetserad av nån "hemmafixare", väldigt dåligt gjort. (mycket lös tapet, samt tapet på tak och lister.

Vad kan man räkna med för arbetstid för en ensam målare på detta?

Lägenheten är på ca. 80 kvm
 
Redigerat:
83 läsningar men inget svar.:)

Om man säger så här då. 25000+ moms för arbetet. Dyrt eller billigt?
 
Ja så där på en höft skulle jag nog säga ca 80tim,så det var ingen dålig uppskattning men det är svårt att svara på utan att veta hur mycket förarbete som krävs.
 
Hemmakatten
Alla fönster, lister och foder kräver extra mycket jobb. Dessutom vill man använda oljebaserade färger till snickererierna. Med alla dina köskskåp och annat så skulle jag vilja säga att det är ett mycket rimligt (och förhållandevis billigt) pris.Jag skulle acceptera priset gladeligen, men ändå skriva något slags kontrakt.
 
Ok. så här är det. Fastighetsägaren vill betala 25000:- exkl. moms för jobbet, och vill att kvaliten läggs därefter.

Ska man göra underarbetet ordentligt tror jag det bli svårt på 80 tim.
 
Jobbar själv som målare.. Är det riktigt illa tapeter ska ner bredspacklas mm max 60 tim är det hyggligt max 40 annars går inte acordslönen ihop sig..
 
Kostnad för material tillkommer eller?
 
Gjorde i princip sammas sak i en hel villa i somras med duktiga målare som vi känner väl (våra grannar) på löpande räkning.

150kvm

Dock ej kök och tak på 20kvm då det var nytt. Samt att fönstren bara målades invändigt.

Sen tog vi ner den gamla tapeten själva och målarna körde med renoveringtapet i stället. 234 timmar tog det totalt. Vi hade tagit in offerter från flera andra duktiga målare (=referenser) också och de låg på ca 260-340 timmar i sina anbud + dyra resor osv. Timpris 430-480kr. Vi betalade 400/tim för våra målare vilket är ett ganska lågt pris i dagens ROT-hypade hantverksmarknad.

Så pratar du om 50-70 timmar så tycker jag att det låter väldigt lågt om det ska göras riktigt. Anledningen till att vi använde renoveringstapet var för att det skulle gå fortare i tid än att bredspackla.

Du har antagligen mer vinklar och vrår i din lägenhet vilket tar längre tid att tapetsera än stora rum i en villa också.

Så min gissning är att det antagligen skulle ta en erfaren målare 150-175 timmar att göra jobbet. Säg då att en målare tar 360kr/tim EXKLUSIVE moms (450 ink moms) och räkna 160 timmar så skulle det bli ca 57000+moms för arbetet snarare än 25000 som dom är beredda att betala. Men fuskar man med underarbetet så kanske det går att få det hyfsat men tyvärr så är grundarbete A och O för ett bra och hållbart resultat som tål att synas på nära håll.

Men jag tycker attd et låter alldeles för lågt om man inte tar in hantverkare med betydligt lägre timkostnad (Polska tex?)
 
Standarden i hyreslägenheter, är inte den samma som i tex. en bostadsrätt...
Hyresvärden måste få igen pengarna för renoveringen inom rimlig tid, innan det är dags igen (10-15år). Annars går han back. Standarden är kopplad till hyran.
Skulle gissa på 40 tim med normal hyreslägenhets standard, snyggt men inte överarbetat.
 
Freddy_kruger skrev:
Standarden i hyreslägenheter, är inte den samma som i tex. en bostadsrätt...
Hyresvärden måste få igen pengarna för renoveringen inom rimlig tid, innan det är dags igen (10-15år). Annars går han back. Standarden är kopplad till hyran.
Skulle gissa på 40 tim med normal hyreslägenhets standard, snyggt men inte överarbetat.
Snyggt på 40 tim?
 
Normal hyresstandard, ja...

Ska allt rivas ner och bredspacklas så tar det givetvis längre tid, men en normal trea, tar ung 40 tim
 
Freddy_kruger skrev:
Normal hyresstandard, ja...

Ska allt rivas ner och bredspacklas så tar det givetvis längre tid, men en normal trea, tar ung 40 tim
Du kan inte ha läst första tråden ordentligt. För du menar väl ändå inte att du hinner måla alla element, köksluckor/lådor, stommar, samtliga foder och lister, fönster. Spärrmåla i kök och vardagsrum samt måla taken och tapetsera 3 rum 2 hallar och 1 kök på 40 timmar?
 
Jag skulle tro att det tar max 80 timmar att fixa det.
Gjorde själv allt detta när jag gjorde mitt gesällprov, allt utom spärrmålning som inte tar så lång tid ändå, å andra sidan målade jag garderober utv och inv plus att jag målade köksskåpen inv också.
Det gjorde jag på 90 timmar har jag för mig.
 
Redigerat:
heliac skrev:
Du kan inte ha läst första tråden ordentligt. För du menar väl ändå inte att du hinner måla alla element, köksluckor/lådor, stommar, samtliga foder och lister, fönster. Spärrmåla i kök och vardagsrum samt måla taken och tapetsera 3 rum 2 hallar och 1 kök på 40 timmar?
Det finns många faktorer som påverkar tidsåtgången, storlek på rum, takhöjd, vinklar och vrår, etc. Men normalt så ligger det runt 40tim.

Varför ordnar inte hyresvärden med renovering?
 
som sagt allt beror på hur alla tapeter ser ut..behöver tapeter tas ner bredspacklas o slipas för att till slut tapetseras..för att inte tala om all måleri....
i mitt tycke känns ca 200h mer rimligt för ett sådant jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.