Ni som har fått villafiber dragit till erat hus, hur har ni gjort med den så kallade "bredbandsplatsen", där mediaomvandlare och de ska vara? Ett litet bord eller ett skåp?
Tycker att skåp låter bättre så man slipper se allt allt, men vad ska man ta för slags skåp? Någon som kommit på något smart lösning på de? Dem har börjat gräva nu och jag har inte
förberett någon bredbandsplats ännu, så ni får gärna komma med tips och idéer!
 
heALer skrev:
Ni som har fått villafiber dragit till erat hus, hur har ni gjort med den så kallade "bredbandsplatsen", där mediaomvandlare och de ska vara? Ett litet bord eller ett skåp?
Tycker att skåp låter bättre så man slipper se allt allt, men vad ska man ta för slags skåp? Någon som kommit på något smart lösning på de? Dem har börjat gräva nu och jag har inte
förberett någon bredbandsplats ännu, så ni får gärna komma med tips och idéer!
Vi kommer att ha allt i en stor graderob, inkommande fiber, elcentral, mediacentral etc..
 
Normala bredbandsskåp är i princip felkonstruerade. De är inte tillräckligt djupa och rymmer inte en rejäl switch och inte heller alla eladaptrar som anluts till utrustningen. Det går inte att stänga skåpsdörren helt enkelt. Jag funderar på att ta bort dörren och bygga in den i en ram som jag monterar utanpå skåpet. Eventuellt med ett ventilationsgaller i toppen. Det kan ju inte vara särskilt svårt.
 
Vi har våran teknikavdelningen i en klädkammare, alla burkar står på en "fönsterbräda" för bra ventilation och med en gemensam eldosa för att enkelt kunna starta om allt vid behov.
All kabling finns i skåpet under, det är satt i väggen, lika djupt som reglarna är och vi har bara satt dit ytterligare reglar på långsidorna och en dörr över så att man slipper se alla kablar. Öppet upptill och nedtill för ventilationens skull.
 
Byggde ett skåp i en lämplig vägg på andra våningen när vi ändå renoverade. Ca 1 m högt och med tre hyllor ca 25x60 cm vardera. Kunde gärna ha varit större om tillgängligt utrymme tillåtet, men hustrun ville inte släppa en garderob..

Tänk på hur fibern skall dras fram till skåpet, den är relativt ömtålig och det finns krav på böjningsradierna.

Skulle vilja rekommendera följande:

1. Använd inte plåtskåp, det trådlösa fungerar inte.
2. Placera skåpet centralt i huset för bra WiFi-täckning. Se dock ovan betr fiberdragningen.
3. Nära elcentralen brukar rekommenderas, men knappast ett krav. El brukar gå att fixa fram.
4. Placera en brandvarnare i skåpet.
 
Det var en massa bra tips!

1. Vi har fått ett plåtskåp
2. Det är placerat i grovköket = långt från alla surfzoner
3. Nära elcentralen, ja (yes! ett rätt)
4. Grymt bra idé!

Jag är ingen expert på nätverk, men en bredbandsrouter måste väl kunna placeras var som helst i närheten av ett uttag i huset?
 
Om du menar att den ska användas som router ska den ju kopplas mellan hemska farliga internet och ditt trygga hemmanätverk, så du behöver två nätverksuttag, eller lämpligare sätta den där fibern kommer in.
Om du menar att du bara använder den som trådlös accesspunkt så kan du sätta den var du vill.

Fast vad är vitsen med ett skåp för att samla all bråte om man sedan ändå sprider utrustning runt huset?
 
2:a: villan skrev:
Det var en massa bra tips!

1. Vi har fått ett plåtskåp
2. Det är placerat i grovköket = långt från alla surfzoner
3. Nära elcentralen, ja (yes! ett rätt)
4. Grymt bra idé!

Jag är ingen expert på nätverk, men en bredbandsrouter måste väl kunna placeras var som helst i närheten av ett uttag i huset?
Nu ska vi se här...
1. Ja, det är så det brukar vara. Jag antar det finns en wan-länk (nätverksuttag märkt WAN)? Sen finns det en patchpanel (ett antal ytterligare numrerade nätverksuttag)?
2. Det är också så det brukar vara. Har egentligen ingen direkt betydelse alls.
3. ..det är också så det brukar vara :D

Om du har fått in fiber i huset förstår jag inte vad du ska med en bredbandsrouter till. Du behöver en "vanlig" router med några switchportar i.

Några saker jag skulle rekommendera är följande:

- Gigabit interface på routerns WAN-port. Även om fibern har en maxhastighet på 100Mbit och du väljer en router som också har 100Mbit på WAN-porten så är det en teoretisk siffra. Din uppkoppling kan faktiskt (tro det eller ej) peaka över 100Mbit. En router med en port på 100Mbit ligger oftast (i bra fall) och skvalar mellan 70-80Mbit. Och den kanske gör det på half duplex dessutom. En ytterligare bonus är att du inte begränsar inkommande hastighet redan i WAN-porten om du sen har gigabit på resten av portarna i din router. Vilket för oss till nästa punkt.
- Switchportarna i routern skall naturligtvis också vara gigabit. Detta för att i stort sett alla datorer idag och definitivt framöver har stöd för det, och du vill inte ha försämrad prestanda på ditt hemma-nätverk pga en undermålig infrastruktur. Även om din uppkoppling "bara" är 100Mbit så kommer du ha 1000Mbit mellan datorerna i nätverket hemma och det gör skillnad, jag lovar.
- Din router skall naturligtvis stödja den nya trådlösa standarden 802.11n så du får högsta möjliga trådlösa hastighet.

Då tänker du kanske att det var en jäkla massa fikon-språk från min sida, och ja, det var det säkert. För att göra det enkelt för dig säger jag därför också detta...:wow:

Se ut en lämplig, central, inte särskilt avskärmad plats i huset, gärna högt upp. Se till att du har el i närheten eller kan dra dit. Räkna på hur långt det är dit från ditt plåtskåp i grovköket, köp en nätverkskabel (CAT6) som är tillräckligt lång, dra den dit, köp en sån här router och ställ dit.

Har du möjlighet att dra rör och kanalisation skulle jag göra det och sätta nätverksuttag på de flesta ställen du kan tänkas vilja ha en dator men det är nog overkill i ditt fall.
 
timmelstad skrev:
Nu ska vi se här...
1. Ja, det är så det brukar vara. Jag antar det finns en wan-länk (nätverksuttag märkt WAN)? Sen finns det en patchpanel (ett antal ytterligare numrerade nätverksuttag)?
2. Det är också så det brukar vara. Har egentligen ingen direkt betydelse alls.
3. ..det är också så det brukar vara :D

Om du har fått in fiber i huset förstår jag inte vad du ska med en bredbandsrouter till. Du behöver en "vanlig" router med några switchportar i.

Några saker jag skulle rekommendera är följande:

- Gigabit interface på routerns WAN-port. Även om fibern har en maxhastighet på 100Mbit och du väljer en router som också har 100Mbit på WAN-porten så är det en teoretisk siffra. Din uppkoppling kan faktiskt (tro det eller ej) peaka över 100Mbit. En router med en port på 100Mbit ligger oftast (i bra fall) och skvalar mellan 70-80Mbit. Och den kanske gör det på half duplex dessutom. En ytterligare bonus är att du inte begränsar inkommande hastighet redan i WAN-porten om du sen har gigabit på resten av portarna i din router. Vilket för oss till nästa punkt.
- Switchportarna i routern skall naturligtvis också vara gigabit. Detta för att i stort sett alla datorer idag och definitivt framöver har stöd för det, och du vill inte ha försämrad prestanda på ditt hemma-nätverk pga en undermålig infrastruktur. Även om din uppkoppling "bara" är 100Mbit så kommer du ha 1000Mbit mellan datorerna i nätverket hemma och det gör skillnad, jag lovar.
- Din router skall naturligtvis stödja den nya trådlösa standarden 802.11n så du får högsta möjliga trådlösa hastighet.

Då tänker du kanske att det var en jäkla massa fikon-språk från min sida, och ja, det var det säkert. För att göra det enkelt för dig säger jag därför också detta...:wow:

Se ut en lämplig, central, inte särskilt avskärmad plats i huset, gärna högt upp. Se till att du har el i närheten eller kan dra dit. Räkna på hur långt det är dit från ditt plåtskåp i grovköket, köp en nätverkskabel (CAT6) som är tillräckligt lång, dra den dit, köp en sån här router och ställ dit.

Har du möjlighet att dra rör och kanalisation skulle jag göra det och sätta nätverksuttag på de flesta ställen du kan tänkas vilja ha en dator men det är nog overkill i ditt fall.
Hej timmelstad,

Ett trådbundet nätverk är installerat i huset (CAT6). För det trådlösa: behöver jag verkligen dra en separat kabel till central plats i huset då? Borde jag inte kunna utnyttja befintlig kabel och ansluta routern där?

Jag bor i ett fiberanslutet hus idag som på många sätt liknar det nya huset vad gäller nätverket. Kör med en Netgear 3700 router och 5 MHz-bandet. Det ger en imponerade prestanda och en trådlös hastighet ned på 90-93 Mbit/s. Med kabel ansluten till datorn är det ibland hastigheter på 120 Mbit/s!

Absolut blir det gigabitförberett vad gäller router/switch (vad är skillnaden?) och annat.

Ska försöka inkomma med en bild. Det sitter en del prylar i skåpet som jag inte riktigt begriper mig på...
 
Frågan är vad prylen nere till höger gör (Hexatronic)? En del arbete kvarstår i skåpet men det blir klart på måndag.
 
  • Bredbandsskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2:a: villan skrev:
Hej timmelstad,

Ett trådbundet nätverk är installerat i huset (CAT6). För det trådlösa: behöver jag verkligen dra en separat kabel till central plats i huset då? Borde jag inte kunna utnyttja befintlig kabel och ansluta routern där?

Jag bor i ett fiberanslutet hus idag som på många sätt liknar det nya huset vad gäller nätverket. Kör med en Netgear 3700 router och 5 MHz-bandet. Det ger en imponerade prestanda och en trådlös hastighet ned på 90-93 Mbit/s. Med kabel ansluten till datorn är det ibland hastigheter på 120 Mbit/s!

Absolut blir det gigabitförberett vad gäller router/switch (vad är skillnaden?) och annat.

Ska försöka inkomma med en bild. Det sitter en del prylar i skåpet som jag inte riktigt begriper mig på...
Om du redan har ett CAT6-nät hemma så är det ju finemang! d^_^b

Skillnaden mellan router och switch är att switchen i sig bara vidareförmedlar signalen vidare och ger dig fler uttag på plats. Dvs en 8-portarsswitch som du sätter i ett uttag ger dig 8 nya uttag där.

En router kan menas med en jäkla massa saker dessa dagar, men i grund och botten så är det en trafikfördelare. Den kan såklart hantera switchning också som jag nämnde tidigare, men då kommer vi lite ifrån ämnet tror jag :D

Om du inte planerar att ha en mjukvarubrandvägg installerad på varje dator och nöja dig med det som säkerhet, så bidrar också din router med en hel del skydd eftersom den har en inbyggd SPI-brandvägg.

Angående placeringen så ska du naturligvis försöka få routern så centralt som möjligt placerad. Förhoppningsvis har du ett centralt placerat uttag någonstans med två kontakter? I sånt fall patchar du upp ena porten direkt från fiberskåpet och dess inkommande till det uttaget, kopplar in routern där, och sen i en av switch-portarna på routern så kopplar du tillbaka till fiberskåpet via det andra nätverksuttaget. Sen införskaffar du en gigabit-switch som stöder full duplex och kopplar in den där trafiken kommer tillbaka från din router. Du kan sen via switchen patcha upp resterande uttag i ditt skåp till de uttag runtom i huset du vill ha inkopplade. Eller så kör du enbart trådlöst överallt om så är fallet :D

Anledningen till att du ska göra på detta viset är för att alla anslutningar då kommer ligga "bakom" routern och vara skyddade, samt att oavsett antal publika IP-adresser du kan tilldelas via din ISP så kan du glatt ansluta så många datorer du vill, din router kommer hantera deras anslutningar.

För övrigt ser skåpet rörigt ut, hoppas det snyggas till innan det blir klart! Och bitarna som har med fibern att göra skall du bara låta bli, man ska inte mixtra med det, det är bäst så. :cool:

Btw, Hexatronic är med största säkerhet de som levererar utrustningen till installationen.
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Om du redan har ett CAT6-nät hemma så är det ju finemang! d^_^b

Skillnaden mellan router och switch är att switchen i sig bara vidareförmedlar signalen vidare och ger dig fler uttag på plats. Dvs en 8-portarsswitch som du sätter i ett uttag ger dig 8 nya uttag där.

En router kan menas med en jäkla massa saker dessa dagar, men i grund och botten så är det en trafikfördelare. Den kan såklart hantera switchning också som jag nämnde tidigare, men då kommer vi lite ifrån ämnet tror jag :D

Om du inte planerar att ha en mjukvarubrandvägg installerad på varje dator och nöja dig med det som säkerhet, så bidrar också din router med en hel del skydd eftersom den har en inbyggd SPI-brandvägg.

Angående placeringen så ska du naturligvis försöka få routern så centralt som möjligt placerad. Förhoppningsvis har du ett centralt placerat uttag någonstans med två kontakter? I sånt fall patchar du upp ena porten direkt från fiberskåpet och dess inkommande till det uttaget, kopplar in routern där, och sen i en av switch-portarna på routern så kopplar du tillbaka till fiberskåpet via det andra nätverksuttaget. Sen införskaffar du en gigabit-switch som stöder full duplex och kopplar in den där trafiken kommer tillbaka från din router. Du kan sen via switchen patcha upp resterande uttag i ditt skåp till de uttag runtom i huset du vill ha inkopplade. Eller så kör du enbart trådlöst överallt om så är fallet :D

Anledningen till att du ska göra på detta viset är för att alla anslutningar då kommer ligga "bakom" routern och vara skyddade, samt att oavsett antal publika IP-adresser du kan tilldelas via din ISP så kan du glatt ansluta så många datorer du vill, din router kommer hantera deras anslutningar.

För övrigt ser skåpet rörigt ut, hoppas det snyggas till innan det blir klart! Och bitarna som har med fibern att göra skall du bara låta bli, man ska inte mixtra med det, det är bäst så. :cool:

Btw, Hexatronic är med största säkerhet de som levererar utrustningen till installationen.
Wow - STORT tack för informationen. För mig är den informationen guld värd (vart skickar jag champagnen? ;-) Ditt förslag till patchning är helt lysande och innebär att jag kan använda min router som jag kompletterar med en 16-portars switch ute i bredbandsskåpt. Det skåpet är för övrigt inte färdigställt men det blir klart under morgondagen.

Det finns ett antal dubbla nätverksuttag centralt i huset, bl a ett i köket som jag inte tänkt använda. Elanslutning finns bredvid. Jag kan därmed ställa routern uppe på köksskåpen och få grym mottagning där det behövs, nämligen i surfzonen i det anslutande vardagsrummet! I de övriga rummen får det bli trådbunden surfning.

Till TV-bänken i vardagsrummet behövs det nätverk till receiver, blu-ray och Squeezebox. Då det bara finns två uttag i väggen och det ena är avsett för digitalboxen från Telia, räknar jag med att ansluta en annan switch till de tre andra prylarna (eller möjligen en icke-trådlös router, om det finns, som delar ut unika IP-adresser till de tre prylarna). Eller klarar routern att fixa unika adresser även till en switch som är kopplad till en annan switch?
 
2:a: villan skrev:
Eller klarar routern att fixa unika adresser även till en switch som är kopplad till en annan switch?
Japp, det går fint, du kan koppla flera switchar efter varandra och bara ha en router som sköter IP hanteringen åt dig.
 
Som sagt, så länge routern sitter "först" i kedjan och resterande anslutande utrustning bakom den så tilldelas allt annat adresser av routern. Och switchen gör som sagt inget annat än ger dig fler uttag.

En detalj (som jag tidigare själv haft problem med) är om du t ex kör telefoni eller något annat via IP och behöver koppla in en SIP-box eller något i den stilen, så är det inte alla routrar som fixar att hantera pass-through och port forwarding fast det finns i specifikationerna. Då kan man allt som oftast konfigurera SIP-boxen som en passthrough den också. Men det behöver du inte fundera på förrän du (eventuellt) får problem med det.

Surfa lugnt :D
 
Tack mina vänner! Då ska nog allt ordna sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.