Hej:

Har preciss köpt tomt och tänkte starta en tråd och dela några av mina erfarenheter. Har själv upptäckt att detta med att bygga är en djungel och det tar tid att få någon förståelse för att kunna komma igång.

Ska bygga i Tullinge (Stockholm), tankarna går åt ett 1 1/2p på platta med golvärme samt en oinredd men isolerad övervåning.
Följande husmodeller är aktuella:

Myresjöhus: Villa Växa
Eksjöhus : Kvadraten och Brevik
St-anna hus: Askö

Hjältevadshus och smålandsvillan och älvsbyhus har vi inte med eftersom vi vill ha en något högre standard och då blir slutsumman tom högre än vad den blir för de valda leverantörer.

Har nu fått kontakt med samtliga husleverantörer och väldig snabb fått en början till produktionskalkyl för båda Eksjöhusen, samt en omfattande leveransbeskrivning på en NF brevik. Säljaren var mycket trevlig och begärd information skickades till mig utan dröjsmål.

St-anna hus träffade jag på husexpo förra helgen och redan i måndags tog en markkille från fastighetscentrum kontakt med mig för att titta på tomten och ge en offert på hela grundentrepenaden. Bra, snabb och seriös.

Senare under veckan har jag även bokat möte med myresjöhus för att kolla på tomten. Har fått ett pris för huset med oinredd övervåning men vill även att de skall räkna på grundarbetet och börja ta fram en produktionskalkyl samt en leveransbeskrivning. Även här bra bemötande och snabb informationsflöde

Återkommer senare under veckan med mer info om leverantörsträffarna.

Hasta la vista :cool:
 
Hej Silvester:

Kontoret jag har varit i kontakt med är den som ligger i Enskede. Kul att din bygge börjar ta form.
Hur har det fungerat med grundläggningen har Eksjöhus byggt din grund?
Har deras kostnadsuppskattning hållit?

Frogorna är många som du ser. Återigen gratullerar till huset som nu börjar ta form.

Hasta la vista
 
Eksjöhus säljer materialsatsen, men man har alltid en lokal huvudentreprenör som sköter monteringen av huset.

Grunden är utförd av min huvudentreprenör samt ett gäng olika underentreprenörer.

När det gäller kostnader så täcknar man ett kontrakt för montering av huset. i kontraktet är arbetena definierade och har ett fast pris.

Däremot så kostar markarbetena mer än uppskattat, vilket inte är speciellt förvånande. Husförsäljare må kunna sälja hus, men de kan inte ett smack om markarbeten generellt.
 
Tack för infot, skall ta detta i beaktning.

Hasta la vista

 
Hej!

Härligt att höra angående uppstarten! :)
Är själva inne i denna process i skrivande stund.

Vi väntar på Offerten för markarbetena, sprängning/schaktning/grusning/extra meter med rör (VVS, el/tele) till tomtgräsen.
KAN BLI HUR DYRT SOM HELST :'(
Kalkylen går säkert åt Helv...........

Lycka till!

Hälsn

/Mikael//
 
Hej Mikael:
Undrar vilka markfirmor du har varit i kontakt med. Skall träffa herrarna från Byggcenter och se vad de har att säga så att man vet vilka pengar det rör sig om.
Det blir att ta in flera offerter efter att man har bestämt hus, vart den ska stå och fått anvissningar för grunden.

Träffade myresjöhus idag och kollade på på tomten. Försäljaren var en trevlig man med några år på nacken som husförsäljare, han kom med en del förslag kring husets placering och användning av tomten det kändes bra, men det skulle kännas bättre när man ser en kalkyl som ligger en bit under budgeterat :surprised:
Skall in till kontoret nästa vecka och prata kostnader nu när han har sett tomten och fått höra mer om vad vi har tänkt oss.

Hasta la vista och hoppas att det enda som sprängs är berget på tomten och inte plånboken efter att du fått offerterna.
 
Hej igen!

Offerten är dessvärre lite sen. De har full upp på firman!!
De skall ta fram den senast ikväll (11/9) för att skicka iväg den här veckan.
Det är en bra entreprenör via Götenehus (de jobbar så när man väljer Hel-entreprenad).
Det kommer nya tillägg hela tiden, men den största mest osäkra posten är sprängning/schaktning/grusning för tomten.

Det hoppas vi med tanke på att stommen kommer om 5 VECKOR!!!! :surprised:

Nu är det fullt ös som gäller. ;D

Ha det

/Mikael//
 
Hej:

Du verkar ha lite tidspress med markarbeten!
Har själv fått en muntlig uppskattning på mina från en sammarbetspartner till en husleverantör och den var på över 500000 för allt träd, spräng , väg, grus etc. tomten skulle bli helt klart att lägga gräsmatta på. Vi får fortsätta och ta in offerter, kostnaden skall ner med minst 100000 för hela markentrepenaden.

Har nu fått en produktionskalkyl från Myresjöhus och de var inte billiga speciell när man måste betala en hel del för allt som inte finns på undervåningen, så nu börjar man kolla närmare på andra husleverantörer.
Nästa är st-annahus. återkommer efter samtalet med säljaren och produktionskalkylen.

Hasta la vista och lycka tillm med markarbeten.



 
Tycker du skall titta på en del lösningar som Villa Varm har.
Ventilationen . golvvärmen.

Karlssonhus har en ny grundkonstruktion . Ekomer.
Solpaneler.

Borde gå att få detta från de leverantörer som du har valt ut.

M.v.h
 
Hej Hidalgo!

Det är en oerhörd tidspress!!!
Vår disp-kalkyl låg på ca 325000:- för rensning av träd, sly m.m/sprängning/schaktning/grusning osv.
Fick offerten i veckan, den var på 269 800:-.
Nu är det bara att köra med tanke på tidspressen. :-/
Skall jaga projektledaren igen med tanke på att stommen kommer om mindre är 5 veckor.
De skall få göra lite nytta för de pengar som de tar in på oss.

Den produktionskalkyl som vi satte upp i januari har reviderats upp minst 20 gånger!!

Lycka till med de andra Husleverantörerna.

Hälsn

/Mikael//
 
Hej Mikael:

Det är bara att jaga, de skall väl också slita för brödfödan ;)

Vilken markfirma kommer du att anlita?

NU har jag träffat ST-Anna och allt gick bra, trevliga säljare och snabba att få kontakt med.
Men... när vi gjorde en produktionskalkyl visa det sig att priserna de anger inte stämmer utan de lägger ca 100.000 i projekteringskostnad. Folk ska ha betal för sitt arbete men jag kände mig lurad då ingenstans på nätet eller i deras prislista framgick detta.
När man lägger 100000 är de inte lika konkurrenskraftiga och jag började genast undra vilka andra kostnader de har undangömt.

Skall träffa allmogehus i veckan och nu har jag även fått en ritning och en leverans deklaration från björklidenhus. Så finns det några med erfarenhet från dessa hustillverkare är jag tacksam för tips och råd.

Hasta la vista

och kör så det rycker!

Hidalgo
 
Hej igen Hidalgo!

Det är bara att jaga, HELA tiden!! :)

De har kontrakt med Fahlens Bygg & Grund. Verkar att vara en bra firma.

Har förstått att Götenehus gör detsamma. Helt ok OM DET FINNS EN VERKLIG PROJEKTLEDNING. :-?

Det är lika bra att vända ut och in på allt det som hustillverkaren redovisar.

Lycka till med jakten

Hälsn

/Mikael//
 
Hej Mikael,
vi pratade för länge sedan, det var jag som också byggar med Götenehus i Vendelsö, (tomt 3:1954) !
Det käns som att det inte går framåt med VA/Gatubyggandet i vårt område, TYVÄRR....
Läste att ni har kommit igång nu!? Hur käns det? Hur går det?
Själv har vi nu fått bygglov och jag håller på leta efter en kvalitetsansvarig för bygget! Kan du rekomenderar någon?

MVH, Björn
 
Hej Vendelso!

Vi har dessvärre lite problem med Byggnadsnämnden i kommunen. :(
Jo tack. Jag var ute på vår tomt för cirka 1h sedan och pratade med entreprenören.
De gör ett mycket bra jobb!!!!
Vi blickade ner mot det området där ni köpt eran tomt. Det verkar att gå oerhört långsamt. De skall enligt plan vara klara med vägar/vatten/avlopp om några månader.
Vår entreprenören var lite förfasad över hur det arbetet utförs i skrivande stund.
De blandar massorna för sprängsten med schaktmassorna av jord samt en hel del annat!!

Härligt att ni fått bygglovet klart.

Vi hittade en Kvalitetsansvarig via bekanta som använt honom = MYCKET NÖJDA.
Han är lite dyrare än vanligt men är värd varenda krona.

Han heter Stefan Ericsson och bor i Tyresö. Företaget heter Byggsvängen.

Ha det

/Mikael//


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.