Sammep skrev:
Låt mig gissa att hans Volvo V70 drar 0,6l/milen också?
Hehe.. Jag har faktiskt kommit ner i 0,6l/mil med min Audi80 från 1991(90hk/66kW) , bara landsvägskörning, utan takräcke på, kylarfläkten bortkopplad...

Normalt genomsnitt blandad körning ligger annars de senaste 20 åren kring 0,67 l/mil...
 
Volvo V 70 2,0 D årsmodell 10 drar knappt 0,5 l/mil vid landsvägkörning då man håller hastigheten även motorvägskörning ingår
 
Dieslar drar mindre, visst 1,6 liter & 109hk.... lite kul när motoreffekten börjar bli mer rimlig även hos "svenska" märken (Allt över 100hk är dock för mycket om man inte kör mycket tunga släp...)

Men så kostar den 280 000 oxå !!

Eg beg audi i hyfsat skick från första halvan av 90-talet kostar under 5-10 000 ! (Har du tur får du med däck som bara dessa kostat en 4000....) Bara trafikförsäkring behövs, och skatten är låg.. Kör du 1500 mil med den på ett år kostar den (10000+1500+1500+200+1500*0,7*13)/1500 = 18/milen om den bara håller i ett år..Men har den gått strax över 20 000 mil håller den 5-10 år till = 9:-/milen i bränsle & 2:-/milen i skatt&försäkring + under kronan i kapitalkostnad = 12:-/Míl

Volvon: Första året tappar den väl en 40 000:- i värde, kostar en 5000:- i helförsäkring m.m. , Bara det en 30:-/mil.... Lite ebberöds bank över att köpa den typen av fordon för att spara ett par kronor:-/mil i bränslekostnad...

Även om du behåller den nya i 30 år kommer du aldrig ned i samma kostnad för kapital+bränsle som för den beg, bilen som drar ngt mer, Never!! (Om du inte kör extremt mycket som taxi tex..., men för normalbilisten är det att kasta bort pengar...)

====
För att passa litet bättre i denna tråd: Skulle man inte kunna ta en gammal billig rishög till bil med dieselmotor, ta ur motorn och koppla in denna till acktanken i pannrummet, koppla på en generator på axeln, eller bara låta den gå på tomgång och plocka ut värme + befintlig 12V generators el, till en växelriktare ??. Köra på finsk lågskattad diesel, kanske prova blanda i lite gammal frityrolja också...

Ngn som har räknat på ett sådant "kraftvärmeverk", en 90hk motor kan ju ge uppåt 66kW !!, vet ej vad den ger på tomgång, men ca 10kW borde ju räcka för det mesta..

Jag gjorde ett öveslag & 0,5l/h borde betyda en effekt på ca 35kW (70kmh marschfart)
uttaget ut bränslet, till drivhjulen kommer väl mindre än hälften av det, men som "kraftvärmeverk" i pannrummet är det ju värmen man vill åt i första hand...
 
PST skrev:
Jag gjorde ett öveslag & 0,5l/h borde betyda en effekt på ca 35kW (70kmh marschfart)
uttaget ut bränslet, till drivhjulen kommer väl mindre än hälften av det, men som "kraftvärmeverk" i pannrummet är det ju värmen man vill åt i första hand...
Det vore härligt om man kunde plocka 70kWh ur en liter diesel, tyvärr stämmer inte ditt överslag något vidare.
En liter diesel innehåller ca 10kWh.
 
Gabbe1 skrev:
Det vore härligt om man kunde plocka 70kWh ur en liter diesel, tyvärr stämmer inte ditt överslag något vidare.
En liter diesel innehåller ca 10kWh.
Skrev lite fel: Jag menade givetvis 0,5 liter / Mil, givet 70km/h blir det alltså 3,5 liter/h...vilket blir 35kW...Vilket ju stämmer bra med 10kWh/liter!
 
Undrar hur trevligt det skulle vara för öronen att bo i ett hus som hade en bilmotor i gång i källaren för jämnan? :)
 
Bergvärme kan aldrig bli billigare än ved, punkt slut. Såvida man inte är dum nog att värma huset med såna där vedsäckar från statoil då :)
Jag förbrukar ved för ca 5000:- om året i mitt hus på 180 kvadrat. Då kapar jag och klyver själv. Hade jag köpt färdigt hade det kanske landat på det dubbla eller lite mer. Den årsvärmekostnaden hade jag aldrig kunnat komma ner i med bergvärme. Lägg sen till investeringskostnaden för själva bergvärmeanläggningen också.

Det verkar som om det råder en bergvärmehysteri i sverige just nu. Installera bergvärme så kommer alla dina bekymmer vara lösta liksom;) . Det verkar som om folk sätter in bergvärme bara för att grannarna gjort det. Sen blir de besvikna när de fortfarande får dyra elräkningar på vintern.

En kompis till mig funderade på att sätta in bergvärme nu till vintern. Pelletsen hade blivit så dyr sa han. "-Man kan ju sätta in bergvärme och sen köpa mer ved till kaminen och elda i den för att få ner värmekostnaden"
Men varför fortsätter du inte att köra med pellets OCH köper mer ved till kaminen? frågade jag honom. Du ska väl inte investera i bergvärme om du ändå tänker värma huset till stor del med ved?

Det är nästan skrämmande hur lite folk tänker och räknar på alternativen innan dom tar beslut om sin uppvärmning :)
 
Står man i valet att byta ut vedpannan mot en ny så blir nog priset det samma som att sätta in bergvärme (något billigare kanske) Ved eldning kräver an stor arbetsinsats. Jag eldar med ved idag, men kommer framöver att byta ut pannan mot berg eller jordvärme. Tar egen ved i skogen men det kostar endel det också plus att sotaren ska ha ca 2000 kr om året. Men man måste ju ha rätt system i huset för att det ska fungera med en värmepump.
 
om du köper färdigkapad och klyven ved blir arbetsinsatsen minimal. Om du sen ska byta ut vedpannan mot en ny som du skriver så installerar man givetvis en anläggning som är rätt dimensionerad för att ge så lite arbetsinsats som möjligt. DVS, man eldar max en gång var annan dag, även om det är -25 ute. Det är inget problem om man har rätt storlek på ackumulatortank och panna. Sotar gör jag själv. Sotningsfristen är 3ggr per år för mig, jag kliver gärna upp på taket 3ggr/år för att spara 2000:-.
 
Göran.W
Förra året värmed jag upp huset till 95% med ved till en kostnad av under 900 kr i form av bensin till transport och motor sågen samt 1 sotning av sotaren och 3 extra sotningar av mig själv.
Letar upp ved, brädor och annat brännbart som skänkes bort på blocket.
I år har jag släppat hem ca 20 kubik till en kostnad av 300 kr.
För några år sen släppade jag hem ett helt timmer knutat hus som rivts bara någon mil bort.
Så det behöver inte kosta några stora pengar att elda med ved men det kräver en massa eget arbete som jag nu är tämligen trött på så i år får mina luft\luft pumpar arbeta med upp värmningen iaf fram till januari när det blir kallare och värme behovet ökar och värnings graden sjunker i pumparna.
I oktober förbrukade värme pumparna el för 400 kr till att värma upp 200kvm bostads yta med usel isolering + 30kvm garage med o isolerad botten platta.
Känns inte motiverat att elda med ved för att spara så lite pengar.
 
Vill man komma undan med så lite som 900kr om året så är det klart att et krävs den massa arbete. Men ska du skippa veden helt och köra på enbart värmepump så blir det ju många gånger dyrare.
Även om man köper sin ved färdigklyven så kommer man billigare undan än med värmepump. Hur passa jobbigt det är att elda beror mest på vad man eldar i. Har man bara en eller flera kaminer och inget vattenburet så får man ju elda för jämnan om man ska hålla jämn värme. Men en riktigt anläggning med ackumulatortank gör det riktigt bekvämt att elda med ved.
Installation av värmepump är inte gratis + löpande elkostnad som tillkommer.
 
Hur mycket ved förbrukar du per år? Ganska vanligt är 25m3x400kr = 10000kr värmepump
ca 8000kwh per år. Sotar du själv så måste man först gå en kurs sedan så tillkommer en kontroll av
anläggningen var annat år och den kommer man inte ifrån. Ved blir något billigare om man tar den själv men det är ju ett jävla jobb! Ska man köpa färdig ved så blir det inget billigare.
 
Göran.W
Visst blir det dyrare med värmepumpar men som jag skrev ska jag elda när det blir kallare så mer kostnade blir bara runt 2000 kr iom pumparna får jobba när dom är som mest effektiva samtidigt som jag spar en massa ved.
Ställer man det i relation att det kostar 12 000 kr att få en årsförbrukning färdig kluven ved hem körts så är besparingen fortfarande stor.
Veden är inte billig här nere i skåne om man inte har "rätt" kontakter.
Tyvärr har jag bara en massa kontakter där jag kan få obegränsat med engångs pallar så jag brukar kolla på blocket efter annat brännbart i när området för pallar är allt annat är roligt att såga upp.
Att elda med köpe ved är inget allternativ med tanke på den låga eller obefintliga besparingen.
Man kan slippa sotnings kursen om man är på god fot med sotaren.
Min sotare anser inte han behöver komma mer än 1 gång om året iom jag sotar själv.
 
Det går säkert bra så länge det inte händer något med 1 sotning per år. Det är inte sotaren som bestämmer sotnings intervallet utan det är räddningstjänsten i varje kommun. Sätter kommunen 3 ggr per år så gör sotaren fel som säger att det är ok att han kommer en gång. Även om du nu är jätte duktig på att sota själv ( är ju inte så svårt ) Om det skulle ta eld i huset så kan man nog tänka sig att försäkringbolagen tittar på allt och kan dom hitta ett sätt att betala ut mindre pengar så gör de det.
 
Göran.W
Jag har inte gjort något fel utan det är sotaren som satt fristen på sotningen efter behovet så försäkrings bolaget har inget att komma med.
Jag hade från början 2ggr om året vilket kravet här nere om man värmer enbart med fast bränsle som sotaren sen ändrade det sen till 1ggr om året efter varit här flera gånger utan att få ut mer än någon näve sot.
Det är nog kinkigare om man har egen sotning och det händer något.
Sota själv är inte svårt och blir tom bättre än när sotaren gör det för man lägger mer själ i det än sotaren.
Har funderat på egen sotning flera ggr men valt bort det för om något händer är det väldigt svårt att bevisa att man faktiskt har sotat som man ska och det lär inte försäkrings bolaget vara sena att utnytja.
Får man en skorstens brand har man gjort fel oavsätt om man har som jag 1 sotning år eller egen sotning.
En skorstens brand kommer inte utan anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.