*EDIT Felaktigt installerade ventilationsrör (så ska det stå)

Hej

Köpte mitt hus för ca 1år sedan och har nu börjat få kondens på sovrums-, badrums- och köksfönster.

Jag kollade av en slump in i frånluftsventilerna i alla bad/toalettrummen (2st) på övervåningen och fann detta. Så här borde det väl inte se ut om en besiktningsman varit på plats och gjort ett besiktningsprotokoll innan försäljningen!? Anticimex är företaget.
 
  • DSC00691-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00694-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska vara tätt rör eller inbyggd "trälåda" genom hela väggen från insidan till utsidan. Om trälåda kan det vara bra den är målad på insidan så trä skyddas mot mögelangrepp. Lätt att titta i ventilerna innan man köper huset eller den besiktning man ska göra i samband med köpet.
 
J
Ser riktigt illa ut men sådant skall man nog själv se innan man skriver på antar jag.

Trist men inte så svårt att fixa.
 
Nä det var ju inte vackert. Men knappast orsaken till att du efter ett år får kondens på fönstren. Du måste ha något mer fel i anläggningen.
 
Men som sagt borde inte besiktningsmannen sett detta då han besiktiga huset?????

Och som jag sa det var en slump att jag tittade in i ventilationsrören inte för att jag trodde där var felet....


Kan tillägga att i källaren flyter luften på, inget problem där...
 
Har du FTX med roterande växlare? Är den korrekt intrimmad?

En roterande växlare återvinner inte bara värme, utan även fukt. Vid kall väderlek är det inte ovanligt att man får kondensutfall mot kalla rutor.
 
Nej inget sådant.... SJÄLVDRAG....

Konstigt! Ingen mer imma!
VI har ungefär samma temperatur ute nu (denna vecka) som vi har haft tidigare när vi hade imma... Men nu ingen imma!

Vad beror detta på?


PS. Långsamt svar, mycket att göra i hemmets vrår.
 
Lägre fuktighet inomhus än veckan innan, på nedåtgående på grund av den annalkande vintern. Sjunkande absolut fuktighet ute = sjunkande innomhus.
 
Hur gammalt är huset, har det renoverats, var har du frånluften, mm? Det finns många om och men med äldre hus innan man kan avgöra om något är fel.
 
Byggt 1969
Renovering: En förändring i källarvåningens planlösning men ventil satt i den nya väggen. Skall dock ej påverka klimatet ovan jord då det är flera dörrar till denna "avdelning".

Frånluft: Kök, plus två badrum/toa
Tilluft: 7st intag i källarvåningen
 
Ok, då är det 2 självdragsventiler man ser och om de är isolerade så att ingen kondens bildas skulle man kunna sätta dit en mindre skarvbit så att rör tätar ned mot ventilen.
Sätt sedan i badrummen två fläktar, t.ex. PAX, som alltid går på lågvarv och sedan ökar hastigheten vid badande/duschande. Kör detta själv i ett 60-talshus.
I rum som det bildas kondens på fönster, oftast sovrum på morgonen kan det behövas lite extra tilluft genom ventil eller att du tar bort lite av tätningsremsan i överkant på fönster så du får in lite friskluft.
Krångligare än så behöver det inte vara.
 
jo jag har funderat på någon form av fläkt men har också kollat på fläkt som man kan sätta på taket/på vinden så man har konstant ventilation i hela huset
 
Sådär ser det nog ut i 10 000 tals ventilationskanaler i äldre hus runt om i vårt land.
Även i mitt.
Leder det till fuktskador?
Svar: Nej
Värre ifall otätheten sitte på den kalla sidan.
I en överlåtelsebesiktning av besiktningsmän/företag tror jag inte det brukar ingå besiktning av bostadens ventilationssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.