Hej!

Väl medveten om att invändig isolering på källarvägg (ytter) är lika med katastrof...!

-Vi har ett sutteränghus från -50 på en extremt kuperad och bergig tomt, huset är
insprängt i berget och sutterängdelens yttervägg (den som är mest nergrävd) är gjuten
i stort sett direkt mot berget vilket gör både dränering och isolering av den sida extremt
komplicerad och kostsam.

Vi har inga direkta fuktproblem, mest att det blir rätt kallt från ytterväggen, den blir som ett enda stort kylskåp på vintern!

Ytterväggen är under gjord ca 175cm och har ca 50cm ovan gjord. Där sitter det 2 st ventiler. (jättegamla järnplattor som man kan fälla in och stänga)

Nu till min idé.

Skulle man kunna montera en fuktstyrd fläkt i ett av hålen.

1. Regla upp en ny innervägg 1-2dm innanför den gamla.
2. Klä in den kontruktionen med åldersbeständig plast. (tillsluta helt)
3. Sätta upp OSB-skivor och gipsa upp en ny innervägg.

I min värld borde fläkten kunna ventilera ut utrymmet tillräckligt för att inga fuktproblem i ytterväggen skulle uppstå samtidigt som jag isolerar "innaför" en ångsäker spärr vilket inte borde innebära några problem...

Sen får man på något sätt säkerställa att man kan ha koll på att fläkten fungerar även om det kanske är så att den inte behövs!? Eller det finns kanske något man kan montera utomhus?? Det är under altanen så det går inget om det sitter något där...

Tacksam på synpunkter på min idé från kunniga människor!

Tack på förhand!

Mathias
 
Risken är bara att du får mer fukt in genom ventilationen. Problem som folk har med sina torpargrunder beror ofta på att man får in varm uteluft som innehåller mycket fukt. När luften kommer in i den kalla torpargrunden kondenserar fukten på alla ytor i torpargrunden och bjälklaget ruttnar underifrån. I stället för att regla upp en vägg kanske du kunde mura?

En variant kanske kunde vara att klä den gamla väggen med någon fuktokänslig isolering, stenull kanske isodrän, och sedan mura upp en tunn vägg av lecablock direkt mot detta. Lecaväggen kan man ju putsa och få en fin yta. Detta är bara en ide. Har aldrig hört om någon som gjort något liknande. Du kör helt på egen risk! :)Hur som helst tror jag att denna variant vore bättre än att regla upp en vägg så som du skrev. Det blir inget utrymme kvar att ventilera in fukt i.

Fukt kommer nog ändå att kunna ta sig igenom (kapillärt från marken om inte annat) även om insidan blir varmare, så insidan bör nog inte vara tät utan fukten bör kunna komma ut ur väggen från insidan som vanligt. Ingen plastfärg eller tätskikt på insidan med andra ord.
 
Tack för utförligt svar!

En fråga bara:

  • Vad är det som riskerar att ruttna/ få fuktskador?
Det kommer att bli en helt sluten cell på ca: 2,2x3,5x0,2m (HxBxD) som består av befintlig betongvägg, den gjutna plattan på marken, betongtak, betongväggar och ålderbeständig plast. I cellen kommer det finnas en in och en utventil varav den ut kommer ha en fuktstyrd fläkt.

Var jag otydlig i min första beskrivning eller är det fortfarande en dålig idé?

/M
 
Finns nog inget rätt sätt att göra detta på men med rätt sorts ventilation borde det väl fungera.
Utan att veta nåt om nånting så kommer jag med ett alkternativ till :cool:
Du bör ju ändå ha nån form av ventilation i det nybyggda rummet.
Kan man inte tänka sig att trycka ut den luften, som då är uppvärmd i utrymmet mellan väggarna?
Tänker mig en fläkt med varvtalstyrning som går på lågt varv samt krympa ventilerna ut så det bildas ett mindre övertryck mellan väggarna.
Fläkt placerad så det blir så lång väg som möjligt fram till ventilerna.
Visst blir det en värmeförlust men det blir det ju med all ventilation men här får du åtminstone lite nytta av den.
 
Hej igen och tack för ytterliggare ett bra tips!

Tilläggas till allt är att detta rummet, som är ca 20 kvm sträcker sig från bakre yttervägg och fram till entréhallen där det är en stor öppning för ljusinsläpp från hallen. Tvättstuga och ytteliggare 3 rum ligger i direkt anslut till detta rum och dessa ligger alla ovan jord förutom en vägg till i annat rum.

Så "källarmiljön" är inga problem i med att det är sutteräng och fläktkonvektor kopplad till bergvärmen sitter redan monterad i rummet. Inga fuktproblem alltså utan det är strålningskylan från väggen jag vill ifrån. När vi flytta dit stod det en platsbyggd hylla mot väggen, rent trä, direkt skruvat i betongen utan färg mellan och när jag rev den efter gissningvis 30 år skulle jag utan tvekan kunna ta träbiten, diska av den med lite Yes och sen bre mackan med den, inga problem med fuktigt trä alltså så jag bedömmer inte problem med fuktgenomslag som stora direkt.

Tacksam för fler åsikter och förslag!

/M
 
Man behöver kanske inte krångla till det i onödan?
Cellplast och plywood kan räcka.
Varför inte prova genom att trycka dit några skivor cellplast lite tillfälligt och se hur det ser ut bakom efter några månader?

Själv har jag skärmat av ovanvåningen i trappen med ett duschdraperi då jag donar däruppe och bara en sån simpel "isolering" gör underverk :D
23 grader här nere och 15 däruppe och inget jättemärkbart kallras därifrån.

Går såklart inte jämföra med det du tänkt utan menade mest att man behöver inte tvunget ha värsta superduperisoleringen.Börjar man på noll så kan det bara bli bättre.
Värmemässigt då ;)
 
Redigerat:
Jag antog att du skulle regla upp väggen med reglar av trä. Dumt att chansa på att du lyckas få helt tätt med plast tycker jag. Kör du in varm luft i ett kallt utrymme kommer det in fukt.

Kör hellre med beprövad metod Platonmatta på insidan, plåtreglar, isolering och sedan ytskikt osb + gips. Du lämnar en liten springa uppe och nere på Platonmattan så att luften kan cirkulera bakom. Det finns speciella lister att täcka längs golv och tak som inte täpper till luftspalten. Metoden kallas något särskilt har jag för mig. Sök på forumet så hittar du säkert flera träffar. Helst ska man ju isolera på utsidan, men i ditt fall blir det ju i princip omöjligt. Om väggen är så torr som du säger behövs nog ingen mekanisk ventilation.
 
Chilli skrev:
När vi flytta dit stod det en platsbyggd hylla mot väggen, rent trä, direkt skruvat i betongen utan färg mellan och när jag rev den efter gissningvis 30 år skulle jag utan tvekan kunna ta träbiten, diska av den med lite Yes och sen bre mackan med den, inga problem med fuktigt trä alltså så jag bedömmer inte problem med fuktgenomslag som stora direkt.
/M
man kan lätt bli lurad - fuktvandring är aldrig ett synlig problem i en väl ventilerad rum där luften cirkulerar fritt mellan trähyllorna. Det är först när man stänger in den osynliga fukten som man kan få se den i action typ 70-tals gillestugor :). Tvångväntilera inte i spalten varken med inne- eller uteluft. Varm fuktig luft kommer att kondensera på dom alltid kallare ytor. Vad får man ifrån ideen att ventilera fukten med oftast mycket fuktig luft har jag ingen aning om ... men folk försöker och misslyckas ganska ofta ( se torpargrunder, kalla vindar ) .

Det kanske skulle bli enklare att göra väggen tjockare med en isolerande material fex bygga en vägg med lecablock ? Vill du ha en spalt emellan så ska den inte vara bredare än ca 3 cm som har också en isolerande egenskap. Låta ventilluckor stå lite öppna mot utsida , inga fläktar. Det blir som en dubbelvägg system som man tillämpar på väggar ovan mark. Hur den fungerar under mark vet jag faktisk ej men lite vamare bör det bli i alla fall och ingen risk för fuktskador. Putsad Träulit ( skivor av träspån blandat med cement som fästes direkt mot yttervägg) är också en tänkbar lösning i min värld. Hur som helst så skulle reglat glasull+gips + tvångsventilerad spalt aldrig bli mitt första val .... Det som fungerar i ett trähus är oftast högst olämplig i en murad utrymme, varken ovan eller under mark men om man frågar en husbyggare som oftast är en snickare så får man ju råd därefter. Jag skulle be en murare om råd ... :)
gaia
 
Hej igen och tack för alla svar! inte helt enkelt helt enkelt...:D

Har varit hos goda vänner som nyligen köpt hus och förra ägaren har gjort såhär;

Monterat spiro-rör (tror jag det heter) längs med alla ytterväggar som ligger under jord i takhöjd, satt en ventil i varje rum, därefter murat upp ny vägg (leica) innanför rören, dragit ut röret genom fasaden och satt en fläkt som suger ut luften ur utrymmena. Fläkten går drygt 4h/dygn och programmerar den att starta med vanlig klockströmbrytare (kanske inte heter så men ni fattar...) och matas med friskluft från fasadventil på motsatt sida där fläkten sitter.

Han skapar med andra ord några timmars korsdrag i spalten..

Detta innebär att spalten blir större än vissa av er rekommenderar.
Detta innebär att det blir full fart på ventileringen vilket vissa inte rekommenderar.

Känns detta som en hållbar lösning..? Känns lite som flerskiktsprincipen när man klär på sig, använd luftlager för att isolera. Och sen se till att luften byts ordentligt varje dygn...

Känns också som mycket jobb men vi vill ha ungarnas tv-rum där nere och vill ha bra miljö!

Fortsätt mer än gärna kommentera och diksuter!

/M
 
Sommartid så suger dom tack vare förra ägaren alltså in någon deciliter vatten i spalten varje gång fläkten går? Kanske eller kanske inte.

Mitt råd är undvik konstiga udda lösningar. Varför inte köra på någon enklare väl beprövad metod?
 
Kanske bara jag, men jag är lite allergisk mot mekaniskt ventilerade lösningar. Som andra sagt så skall man dessutom tänka till både en och två gånger innan man ventilerar med uteluft. Jag vet att många gör det, men jag skulle aldrig ha kartongklädd gips i en källare.

Om pengar o tid inte är ett problem, smacka upp en vägg i lättbetong eller leca, antingen direkt ansluten, eller med 2-3cm luft mellan. (10cm leca = 2 cm mineralull, 10cm lättbetong = 3 cm mineralull, men lättbetong är dyrare).
 
Hej,

Tack till Er alla för engagemang i min fråga!

Efter lite semester är man åter tillbaka till verkligheten och frågan...
Jag läste alla Era svar och tänkte fram och tillbaka, det är ju bra luft, inga direkt fuktproblem, bara en svinkall vägg.

Så jag köpte 2 oljefyllda radiatorer, ett till varje rum och parkerade dom i undanskymt läge bakom soffor, kostar säkert några 100/mån att köra under vintern men å andra sidan så har det gett helt fantastiskt resultat. Temp i rummet har höjts rejält och väggen är inte längre någon iskall kylskåpsvägg.

Allt känns med andra ord bra men det finns ju vissa trådar som tar upp det här med fuktvandring om man har golvvärme. Tror ni att det är något bekymmer för mig i detta fallet nu när jag "värmer" upp ytterväggen?

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.