Marlene Eskilsson skrev:
Wingårdhs the Mill House är min absoluta favorit: [länk]
Jojo, visst är det fint. Men knappast imponerande med tanke på att denna bastu och gäststuga kostade runt 40 000 kr/kvm att bygga.

Roligare då med arkitekter som kan göra mycket med lite pengar.
 
Tyresö
Marlene Eskilsson skrev:
Wingårdhs the Mill House är min absoluta favorit: [länk]

Verkligen imponerande projekt både ute och inne - trots avsaknaden av betong hehe!

Vilken dröm att kunna bo så där.
Otroligt snickerijobb!
 
Jag läste inget om att det skulle vara billigt också, hm. Då blir det nog väldigt svårt att hitta Sveriges häftigaste hus.
 
Tyresö
Marlene Eskilsson skrev:
Jag läste inget om att det skulle vara billigt också, hm. Då blir det nog väldigt svårt att hitta Sveriges häftigaste hus.

Ross-husen går loss på ca: 40 - 120 milj - fast då ingår att han designar och fixar till tomten också........

Man kan ibland undra över vilka inkomster man måste ha för att ro iland dom amorteringarna.....och uppvärmningskostnader........och man kan ju inte äga och parkera en Fiat Uno -87 på uppfarten heller....
 
Marlene Eskilsson skrev:
Wingårdhs the Mill House är min absoluta favorit: [länk]
Roligt att det inte bara är jag som gillar det :)


Har man råd med ett ROSS hus så tror jag endast det är farmor som skulle få för sig att parkera en Fiat där ;)
 
Tyresö
simon_isacsson skrev:
Jojo, visst är det fint. Men knappast imponerande med tanke på att denna bastu och gäststuga kostade runt 40 000 kr/kvm att bygga.

Roligare då med arkitekter som kan göra mycket med lite pengar.

Synd att jag inte har kvar några bilder på min trädkoja jag byggde av spillvirke, när jag var 6 år.

Garanterat att den arkitekturen skulle uppfylla alla dina kriterier!
 
Tyresö, skulle bli hyfsat frustrerad om jag hade ditt jobb, bygga på såna hus o lägenheter på dagarna för att sen på kvällen bege mig hem till egna enkla lyan (i mitta fall då)... :)

Dock har jag inte sett de priserna du nämner (40-120 M) på husen från Ross, snarare från 10 miljoner. Nedan ser du en till salu just nu för 16 miljoner, vid vattnet:

Men som sagt, så mycket mer än spektakulära och dyra är de inte i min mening, jämfört med ett hus som t.ex. nämnda Wingårdhs the Mill House iallafall!

Edit: Den invändiga trappan var dock fin får man medge!

Bilden kommer från husannons på: http://www.hemnet.se/beskrivning/722943?r=3 :




/A
 
  • 37OEG4K5_q100_w800_mFile_cmOnlyScaleDown_radius10_colorWhite.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyresö
Alko skrev:
Tyresö, skulle bli hyfsat frustrerad om jag hade ditt jobb, bygga på såna hus o lägenheter på dagarna för att sen på kvällen bege mig hem till egna enkla lyan (i mitta fall då)... /A

Kan villigt erkänna att när jag kommer hem efter en heldag med såna projekt, så har man inte direkt nån hemlängtan........

Funderingarna med att "råka" ställa ett stearinljus för nära gardinen, är helt meningslösa - försäkringsbolaget ger mej ändå inte en Ross-villa i ersättning.....
Såna dagar gör man bäst i att tänka på ett tröstande ordspråk:

"Kan man vara glad över lite - så har man mycket att vara glad över".....
 
Tyresö skrev:
Ross-husen går loss på ca: 40 - 120 milj - fast då ingår att han designar och fixar till tomten också........

....

Nu tog du i... :)

Glöm att det det kostar mellan 40 - 120 miljoner att bygga ett Pål Ross-hus. Hur tänker du nu egentligen?
 
Redigerat:
Tyresö
HusByggarTomten skrev:
Nu tog du i... :)

Glöm att det det kostar mellan 40 - 120 miljoner att bygga ett Pål Ross-hus. Hur tänker du nu egentligen?

Förstår att du har tittat på det där lilla (för att vara Ross-hus) huset i annonsen.

Hur vet du vilken lyxutrustning det huset har? Troligtvis inte ens i närheten av vad dom husen jag menar.
Men visst, du har till viss del rätt eftersom Ross har sen ca: 2 år tillbaka börjat erbjuda ett budget-produktionshus för ca: 8 - 10 milj.

Dom husen jag menar, har t.ex en inbyggd stereoanläggning för 3,7 milj ! Takhögtalare i alla rum inkl dusch och bastu.

Kan bara gissa vad övrig elektronik kostar eftersom elcentralen är ett 20 m2 rum fullt med plåtskåp fulla med elkablar - alltså kabel/trådmatningar/skåp på 40 cm diam/kabelmatning - och 20 m2-rummet är knökfullt med kablar och trådar!

Sen, kompressorrummet - som ska driva alla ingjutna marmormosaik-beklädda jacuzzibad i vardagsrum, badrum och den marmorbeklädda 400 m2 terrassens extra stora betongingjutna jacuzzi.
Kompressorerna är 2 våningar höga (oftast 3,7m/vån i Rosshus) och 8 st behöver också ett rum på 20 m2......

Listan på lyxutrustning kan göra hur lång som helst!

Eller förresten....Ring Pål Ross 08 - 84 84 82 och fråga vad ett hus kostar, så får du bättre information än jag kan ge dej.

Troligtvis kommer han svara: hur långt är du beredd att sträcka dej för att förverkliga din dröm.....drömmen är ju oändlig!

Kanske inte mycket till svar, men bra mycket bättre än mitt svar.
 
Tyresö
dusthall skrev:
Detta hus är inte heller så tokigt [länk]

Hahaha, jag tror husen byggdes -03 eller -04....ungefär, eftersom jag körde betongbil på den tiden, och via en stor betongleverantör lossade jag betongen till betongpumpen som pumpade alla villaplattor på den gatan, när hela det området exploaterades.

Kommer ihåg adressen pga gatunamnet: Rulleuddsvägen.....

Har inte varit där sen plattorna gjöts. Att det skulle bli så vräkiga villor, trodde jag inte, det var ju inget annat än en grusgrop med en vansinnigt brant väg ner, när jag var där och lossade alla lass.

Kommer ihåg att det var GTAB www.gtab.se som gjöt alla plattor mitt i sommarvärmen.
 
dusthall skrev:
Detta hus är inte heller så tokigt [länk]
Invändigt var det bitvis riktigt häftigt. Men utvändigt fick jag en väldigt jobbig kataloghuskänsla.
 
40-120 millar hahahahaa!! vad röker ni där ute i Tyresö egentligen?? Haha!!

3.7 med inbyggda högtalare - med membran i platina då eller?

Haha!!!
 
Tyresö skrev:
Ross-husen går loss på ca: 40 - 120 milj - fast då ingår att han designar och fixar till tomten också........
Ja herregud, har man så j-la dålig smak att man köper ett hus ritat av den mannen så är det väl inte mer än rätt att man blir blåst på pengar också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.