Ska skaffa ett 3G modem med abb och vill ha något som verkligen har fri nerladdning.
Kommer ha det i en stationär dator och är inte så beroende av täckning i Sverige mer än att det ska fungera på just denna plats.

Finns det några nöjda Telenor användare?
Funkar det okej med t.ex uTorrent?
Någon som kör med en extern antenn för att ha maximal mottagning?
 
Jag kör tele2 bredband large och är väl "ganska" nöjd. Men det beror mest på att jag inte har full täckning i det rum jag har datorn. Bäst täckning verkar man ha vid fönster (vilket iofs. verkar logiskt).

Men det hade jag tänkt lösa genom att införskaffa mig en trådlös router för mobilt bredband. Då kan jag placera den nära ett fönster (eller där det är bra täckning). Sedan får WIFI-routern sköta kommunikationen inne i mitt hus.

µTorrent har hyfsade nedladdningshastigheter för att vara mobilt bredband. Det är ju inte fiber direkt...
 
Inte funderat på en extern antenn?
Vilka routers har du kollat på som verkar prisvärda och bra? Vill inte betala över 1000lappen helst närmre 500kr.
 
Nä, jag har inte funderat på en extern antenn eftersom jag har full täckning vid fönstrena. Det räcker gott om jag placerar routern där.

Eftersom jag vill ha en router med inbyggt modem (SIM-plats) och lite andra finesser blir det mycket dyrare än 1000 kr. Jag har hittat en hygglig för 3000:- på Dustin:
http://www.dustinhome.se/pd_5010199950.aspx

Jag kan förvisso köpa en router med anslutning för ett 3G-modem (USB), men då måste jag även köpa ett externt 3G-modem (mitt är inbyggt i laptopen) och det känns ärligt talat lite "B".
 
Förberedd för 4G och stöd för IEEE 802.11n!
Ett bra val! d^_^b
 
Jag vet inte om telenor har ändrat något nu det sista, men förra året så hade de fri nerladdning MEN ingen publik IP, det var en extratjänst (kommer inte ihåg priset nu)
Utan publik ip funkar det finfint att surfa osv men skall man köra torrent osv så funkar det mindre bra, DC++ fungerar inte alls, IP-telefoni fungerar inte heller bra.

Något att tänka på iaf.

edit: kanske skall tillägga att (för ett år sedan iaf) Tele2 och Tre har publik IP.
 
nsiak skrev:
Jag vet inte om telenor har ändrat något nu det sista, men förra året så hade de fri nerladdning MEN ingen publik IP, det var en extratjänst (kommer inte ihåg priset nu)
Utan publik ip funkar det finfint att surfa osv men skall man köra torrent osv så funkar det mindre bra, DC++ fungerar inte alls, IP-telefoni fungerar inte heller bra.

Något att tänka på iaf.

edit: kanske skall tillägga att (för ett år sedan iaf) Tele2 och Tre har publik IP.
Jaha tack för tipset. Detta ska jag kolla upp noga. Bör ju vara någon veckas öppet köp så jag kan hårdtesta.
 
Tyresö
Skrota Telenor! Jag har gått igenom alla telebolag, och eftersom jag i mitt väldigt rörliga jobb
(jobbar 95 % runt mälaren och dom andra 5 % kan vara var som helst i Sverige eller Danmark/Norge/Finland) behöver rejält med teckning, så finns det ingen som kan övertyga mej att något annat telebolag är bättre än Telia.

När man har pumpat betong en hel dag ute i ödemarken och tråget är fullt med betong, då finns det inte så stora marginaler med tid att gissa vägen till betongstationen, så att jag kan spola ur betongpumpen.
Då måste man ringa betongstationen och bli guidad pga min inbyggda värsting-GPS för 36.000 kr från Pioneer inte alltid hittar adressen.

Så vänd dej till Telia istället!.....lita på mej, jag vet!
 
Tyresö skrev:
Skrota Telenor! Jag har gått igenom alla telebolag, och eftersom jag i mitt väldigt rörliga jobb
(jobbar 95 % runt mälaren och dom andra 5 % kan vara var som helst i Sverige eller Danmark/Norge/Finland) behöver rejält med teckning, så finns det ingen som kan övertyga mej att något annat telebolag är bättre än Telia.
Om man ska ha det för bredband hemma, på en enda plats, så spelar det väl ingen roll huruvida man har täckning i resten av landet?

Telia har sina förtjänster, men är det nåt de INTE har så är det låga priser.


Värt att notera är också att ett 3G-modem fungerar precis lika bra med ett SIM-kort för telefon, så om man hittar mobilsurf med samma prestanda/trafiktak som mobilt bredband så ska man kolla priserna. Med Telenor så kan man t.ex. tanka kontantkort med "Behåll ditt pris" för 100 spänn och sen ha t.ex. deras 1 Mbit/s mobilsurf utan trafiktak för 69 spänn i månaden. Då får man alltså 1 Mbit/s utan trafiktak för 100 spänn i månaden (det går inte att sätta in mindre, fast det överskjutande beloppet gör ju att man efter ett tag har en pott på kontantkortet så man kan skippa nån påladdning).

Observera dock att vissa operatörer inte tillåter att man gör så, frågan är dock hur de ska kunna veta det. Det är nämligen fullt tillåtet att använda mobilen som "surfmodem" till datorn.
 
Varför skulle man vilja använda 3G för bredband om man bara ska ha det hemma?
ADSL är snabbare, billigare och har framförallt betydligt lägre latens (kortare pingtider).

Tyresö: om jag vore du skulle jag lägga ett par timmar hemma på att programmera in alla betongstationer i dom områden du jobbar som favoriter, lär spara en del tid ute på fältet.
 
mrfrenzy skrev:
Varför skulle man vilja använda 3G för bredband om man bara ska ha det hemma?
ADSL är snabbare, billigare och har framförallt betydligt lägre latens (kortare pingtider).

Väldigt enkelt.
Man kan inte få ADSL överallt.
 
Tyresö
Tyresö: om jag vore du skulle jag lägga ett par timmar hemma på att programmera in alla betongstationer i dom områden du jobbar som favoriter, lär spara en del tid ute på fältet.[/QUOTE]


Jag förstår hur du menar, men eftersom det ofta händer att jag gör ett jobb på ett ställe, och sen återvänder jag aldrig mer, då är det enklare att bara ringa och få vägbeskrivning - både till arbetsplatsen och betongstationen.

Alla betongstationer runt hela mälaren, hittar jag till utan GPS, då är det värre när jag gör jobb i ödemarken uppe i t.ex Åre eller Örnsköldsvik, då är jag helt bortkommen......alltså mer än vanligt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.