mr_bygg skrev:
Jag blir också lite nyfiken på vad deras "unika trygghetsgaranti" konkret innebär. Försökte kolla på deras hemsida men tycker inte att det framgår tydligt. Ni som bygger/har byggt med Trivselhus kanske kan ge mer info om vad den verkligen innefattar.

Tar Trivselhus exempelvis ansvar för att åtgärda konstaterade anmärkningar på besiktningar, avsteg från fackmässigt utförande, brister som visar sig vid provtryckning (ska tydligen genomföras vid alla byggnationer) etc om deras entreprenörer krånglar eller vägrar åtgärda? Jag tycker absolut att det verkar vara ett sunt agerande att man tar ansvar för de entreprenörer man rekommenderar men är lite skeptisk eftersom man i så fall från Trivselhus sida lika gärna kunde ta på sig totalentreprenaden istället direkt, istället för att införa en garanti som i stort innebär ungefär samma sak.
Totalentreprenad betalar du 10-15% för gentemot generalentreprenad + trygghetsförsäkringen i TH fall. Så det enkla svaret är att det blir billigare för kunden, och ändå en ökad trygghet. Delvis därför vi bygger Trivselhus nu eftersom ett LB-hus kostade lika mkt med betydligt lägre standard. Men det är en smaksak som jag skrev...äkta totalentreprenad är väl ändå fortfarande tryggast.
 
nybyggd skrev:
wow !! gör inte merparten av småhus företagen det då ??? illa.
jag tror inte så många hus skulle säljas i landet om bara t-h brydde sig om att göra bra hus.
och isåfall borde väl alla andra få slå igen eftersom dom inte tänker på denna otroliga upptäckt.
Det borde alla göra, yes. Men olika leverantörer gör erbjuder mer eller mindre för att nå dit, eller hur?. :) TH t.ex. provtrycker SAMTLIGA sina hus för att upptäcka brister och åtgärda. De flesta har väl bara gjort det på ETT av sina hus och använder det sedan som värde för sina specar och det ingår inte standard.

Men anyhow, TH är en leverantör som alla andra som använder säljknep som precis ALLA andra, och de är säkert inte bättre än alla andra. Jag får återkomma när vi har byggt färdigt... :)
 
Håller absolut med om att en totalentreprenad är juridiskt mest säkert och det kostar naturligtvis också. Men vad innebär egentligen generalentreprenad + Trivselhus trygghetsförsäkring i praktiken? Vad förbinder sig TH till i och med den tryggheten? Jag ifrågasätter inte deras garanti, men vad innebär deras löften? Tar de ansvar för de fall jag tidigare tog upp?
 
mr_bygg skrev:
Håller absolut med om att en totalentreprenad är juridiskt mest säkert och det kostar naturligtvis också. Men vad innebär egentligen generalentreprenad + Trivselhus trygghetsförsäkring i praktiken? Vad förbinder sig TH till i och med den tryggheten? Jag ifrågasätter inte deras garanti, men vad innebär deras löften? Tar de ansvar för de fall jag tidigare tog upp?
Tyvärr har jag inte brytt mig om att grotta ner mig detaljmässigt utöver de rent muntliga samtal vi haft, då det har varit ganska mkt annat att grotta ner sig i. :) När jag träffar säljaren nästa gång kan jag be om ett papper och redogörelse på vad det EXAKT det innebär extra gentemot en vanlig generalentreprenad.
Det känns som att jag inte borde haft med detta bland "anledningar till att vi valde TH". :)
 
Jag tycker absolut att du borde få svart på vitt vad det egentligen innebär. Anledningen till att jag ifrågasätter deras upplägg är att vi köpt ett hus av en stor husleverantör och deras säljare var den som tog på sig "totalentreprenaden" för bygget och det har varit stora problem under och efter bygget och vi har snart tre år efter slutbesiktningen flera stora anmärkningar från besiktningar som återstår.

Jag är ganska luttrad vi det här laget så därför vill jag se konkreta fakta på vad Trivselhus egentligen förbinder sig att göra om det skiter sig med deras säljare eller de entreprenörer de rekommenderar. Min upplevelse är rent krasst att det är mycket fina ord och "löften" från husföretagen, men det som verkligen är intressant i slutänden är vilket ansvar de juridiskt har när något går snett.
 
Mm, jag håller med fullt ut. Jag ska be honom skicka över papper på vad det innebär konkret.
Vi har bra referenser på både TH, säljare och deras byggare som vi kommer använda. Detta från bekanta som byggt ett Trivselhus i samma område som varit mycket nöjda med helheten. Men saker kan ju alltid gå fel från ett hus till ett annat...

Låter inte roligt med utestående problem 3 år efteråt, så förstår din poäng. Säljarna är bra på att snacka över lag som sagt.
 
Har också hört mycket positivt ang TH
 
Vi byggde TH Green line 769 för tre år sedan och vi funderar på att bygga igen och då ser vi att prisbilden har stegrat sedan dess, skall bli intressant nu när vi får offerter på lite nya hus då vi tycker att TH har skött sig rätt bra. Jag har en tanke om att med nya ägare (södra) så skall de ta hem lite mer pengar.

Pastorn
 
pastorn skrev:
Vi byggde TH Green line 769 för tre år sedan och vi funderar på att bygga igen och då ser vi att prisbilden har stegrat sedan dess, skall bli intressant nu när vi får offerter på lite nya hus då vi tycker att TH har skött sig rätt bra. Jag har en tanke om att med nya ägare (södra) så skall de ta hem lite mer pengar.

Pastorn
Visst har priserna gått upp sista åren, inte bara hos TH, utan det gäller nog samtliga.
 
Ola


Jag tycker nog att priset som stigit 450000 sedan vi köpte är i mesta laget och jag tycker nog att man skall försöka titta på alternativa leverantörer som kan bygga block. Jag tycker med dagens utbud på byggbutiker så finns det möjligheter att bygga i egen regi och köpa material från dessa olika leverantörer plus att hitta ngn snickare lokalt som hjälper till med montage, produktion och vissa andra delar av bygget. Det är ju fantasipriser som huslev. vräker ut bara på byggsatser.

Jag tycker man skall försöka hitta någon inom familjen eller bekanskapskretsen som har blick och känsla för bygga och reonera med honom och ev få ett åtagande fr honom/henne.


Planering tycker jag är A-O

Bygga själv är ju mer tillfredställande( stavn).

Kör hårt

//Pastorn
 
Johan-C skrev:
mhg_3
Vad har hänt?
I den kommun vi ska bygga så skiljer sig planbetämmelser från planbeskrivning, varför kommunen inte vill låta oss bygga det suterränghus vi ritat upp och skrivit avtal med TH om. Vi håller på och utreder detta och tror och hoppas att vi har rätt att bygga detta, men det är ju kommunen som har sista ordet :(

Vår säljare på TH är försövrigt toppen och engagerar sig verkligen i detta och alla andra frågor vi har, jag tycker de har hög standard, itne dyrare än andra egentligen. Det som jag tycker är dyrt i husbygget är väl egentligen arbetet dvs entreprenaden, snäppet mer än byggsatsen :(
 
mhg_3 skrev:
I den kommun vi ska bygga så skiljer sig planbetämmelser från planbeskrivning, varför kommunen inte vill låta oss bygga det suterränghus vi ritat upp och skrivit avtal med TH om. Vi håller på och utreder detta och tror och hoppas att vi har rätt att bygga detta, men det är ju kommunen som har sista ordet :(

Vår säljare på TH är försövrigt toppen och engagerar sig verkligen i detta och alla andra frågor vi har, jag tycker de har hög standard, itne dyrare än andra egentligen. Det som jag tycker är dyrt i husbygget är väl egentligen arbetet dvs entreprenaden, snäppet mer än byggsatsen :(
Hos oss är det tvärtom, byggsatsen kostar 1/3 mer än entreprenaden.
Beror nog på hustypen o.s.v.
 
blizzet skrev:
Hos oss är det tvärtom, byggsatsen kostar 1/3 mer än entreprenaden.
Beror nog på hustypen o.s.v.
Hustypen kan det inte bero på då vi bygger samma hus, men å andra sidan så har ni gjort om det till ett vå våning medan vi ska bygga suterräng vilket innebär att vi har en hög kostnaad för uppmurning av källare gissar jag.
 
mhg_3 skrev:
Hustypen kan det inte bero på då vi bygger samma hus, men å andra sidan så har ni gjort om det till ett vå våning medan vi ska bygga suterräng vilket innebär att vi har en hög kostnaad för uppmurning av källare gissar jag.
Mm vi utgår ju från samma som sagt, men sutteräng är ju inte samma typ egentligen som du själv nämner med avseende på uppmurning etc. :)
 
blizzet skrev:
Tyvärr har jag inte brytt mig om att grotta ner mig detaljmässigt utöver de rent muntliga samtal vi haft, då det har varit ganska mkt annat att grotta ner sig i. :) När jag träffar säljaren nästa gång kan jag be om ett papper och redogörelse på vad det EXAKT det innebär extra gentemot en vanlig generalentreprenad.
Det känns som att jag inte borde haft med detta bland "anledningar till att vi valde TH". :)
Jag kan inte låta bli att fråga om du fått ett klart besked om vad Trivselhus trygghetsgaranti innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.