Jag har precis börjat renovera köket och behöver lite mer uttag. Hur går detta till rent praktiskt? Fräser ett spår i vägen, lägger rör och spacklar igen med något? Måste hitta en bra elektriker men tänkte bara kolla hur det görs.

jocke
 
Typ så ja. Rör dras helst så att man inte på en gång sätter en skruv/spik genom röret, eller med spikskydd.

Och som vanligt på det här forat, så är allt sådant arbete behörighetskrävande. Men det visste du säkert redan.
 
Att hugga, spåra, spackla kan vem som hellst göra. Tänk på att det går att gõta utanpåliggande installation.
 
C
Nu beror det ju förstås lite på vad det är för vägg också.
 
Jag håller just nu på med en köksrenovering faktiskt, där är det gipsvägg utan isolering bakom. Har använt hålsåg och sågat en massa hål och fiskat slang fram och tillbaks och satt dosor. Slagit upp med hammaren runt dosor.

//Patrik
 
Mina väggar består av reglar, spontat trä och sedan gips. Det är väl sådana där färdiga vägg sektioner. Om jag har tur så kanske det går på vissa ställen att borra hål och dra slang bakom. Får ta detta med en elektriker när jag får tag på en bra.
 
Jag fräste spår i mina väggar bestående av spontad plank och tretex-skiva. När all vp-slang var dragen, och alla dosor monterade så klädde jag väggarna med renoveringsgips.
 
Tänk på att i ett kök så behöver man ofta ha uttagen uppderlade på flera olika grupper, så att säkringarna håller. Ex. så kan du ofta inte köra en brödrost samtidigt som en vattenkokare på samma 10A säklring.

Diskmaskinen brukar få en egen 10A grupp, samma sak med en mikro.
 
lordi skrev:
Jag fräste spår i mina väggar bestående av spontad plank och tretex-skiva. När all vp-slang var dragen, och alla dosor monterade så klädde jag väggarna med renoveringsgips.
... och så förlorade du den fina akustiken som tretex-skivor ger...

Tretex-klädda väggar = audiofilinredning :)
 
Vi ska även köra med spottar i taket och jag tänkte man skulle ha en dimmer till dem. Men hur kopplar jag in den då? Vi har trappkoppling till belysningen idag, alltså tända och släcka på 2 ställen.
 
Jag skulle satt in en dosdimmer och återfjädrande tryckknappar så kan man styra från båda ställena.

Vad ska du in med för spottar? Halogen eller led?
 
Det blir halogen.
 
Hur ska jag göra med uttaget till gamla spisen, 3-fas? Vi ska endast köra med häll där. Jag pratade med en och han tyckte att vi skulle sätta dit ett vanligt uttag och ta bort 2 kablar(faser) men det går inte eftersom denna dosa är lite större.
269504-uttag_spis.jpg
 
Jag hade behållit uttaget och satt en perilex-stickpropp på hällen istället.
 
Vad har du för häll? Vad föranledde denne någon att rekommendera ett "vanligt" uttag, som jag antar avser ett 230V schukouttag?
Nä, behåll perilexuttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.