Är ute efter annan isolering än glas och stenull.

Är det någon som har erfarenhet av linisolering eller cellulosa. Inte sprutisolering utan mattor eller skivor.
 
Jag är nog inne på mer natur material.
Visst verkar det bättre än glas och stenull men cellulosa baserat lim??
Vet inte riktigt jag.
 
Tja.. då får du nog ta Lin...

Verkar inte finnas någon skiva på marknaden överhuvudtaget. Trots detta verkar det finnas ett sug på en sådan produkt.
 
Hej!

Linisolering finns som skivor, kolla: www.isolina.com

En populär isoleringsteknik i Finland är Ekovilla.
Jag antar att det är samma som Ekofiber i Sverige. När man isolerar väggar med Ekovilla blandas det med fukt så att det fastnar fast mellan väggplankorna och bildar en enhetlig isoleringskiva utan skarv.

Har själv isolerat vår gamla bondstuga på detta vis förra veckan. Vi hade rätat upp stockväggarna på insidan med 50*50 och sprutade Ekovilla mellan rakt på gamla stockväggen. blev perfekt.

kolla www.ekovilla.com

tyvärr enbart på finska men under rubriken Rakenteet, Asennusvideot finns det filmsnuttar som visar hur det går till.

 
MJS,
hur mycket kostade det??? ???
 
Ganska lustigt att det inte finns skivor av linisolering någon som vet varför? Linisolering har ju använts i många många år.
Eller har tillverkarna av glasull monopol.
Finns det skivor av cellulosa isolering eller finns det bara som sprutisolering?
 
Hemmakatten
Det finns skivor av cellulosa i olika tjocklekar. Har själv hållit i en. Dock kommer jag inte ihåg märket och var det kommer ifrån. Tror det var Tyskland eller möjligtvis Österrike.
 
kyticka skrev:
MJS,
hur mycket kostade det???  ???
Det kostade 1500 Euro. 2 gubbar som sprutade isoleringen och skärde den så att den blev jämn med sparrarna.

Isoleringen blev mellan 5-8cm tjock. Huset är 160 kvadratmeter och fulla två våningar. Jag har inte räknat ut exakta kvadratmetrarna på ytterväggarna som blev isolerade.

Det som är så bra med denna isolering är ju att den fyller alla springor mellan stockarna. Det vore nästan omöjligt att få det bra med skivor.

 
Hej,

Jag skall isolera bjälklag (195 mm) och har kollat runt lite, vill gärna ha cellulosaisolering. Rummet som skall isoleras just nu är c:a 4,8 x 4 meter och entreprenören (Sjömarkens isolering, http://www.sjomarkensisolering.se/) för ekofiber (www.ekofiber.se) gav mig priset 5600 SEK inkl allt. En annan leverantör av EkoVilla (http://www.ekovilla.com/svenska/index.html), Kummel (www.kummel.se) gav mig priset 2500 SEK inkl. allt.

Frågan är bara vad det är för skillnad på Ekofiber och EkoVilla...

Linisolering i skivor: http://www.claessons.com/

MVH
/Daniel
(undrar om någon läser denna tråd längre...)
 
Annars så finns det ju sågspån och lerklining..... : )
 
djagelund skrev:
Hej,

Jag skall isolera bjälklag (195 mm) och har kollat runt lite, vill gärna ha cellulosaisolering. Rummet som skall isoleras just nu är c:a 4,8 x 4 meter och entreprenören (Sjömarkens isolering, [länk]) för ekofiber (www.ekofiber.se) gav mig priset 5600 SEK inkl allt. En annan leverantör av EkoVilla ([länk]), Kummel (www.kummel.se) gav mig priset 2500 SEK inkl. allt.

Frågan är bara vad det är för skillnad på Ekofiber och EkoVilla...

Linisolering i skivor: [länk]

MVH
/Daniel
(undrar om någon läser denna tråd längre...)
Ekofiber: lambdavärdet 0,039 W/mK (innehåller BorSalt som flam-skyddsmedel)
Ekovilla: lambdavärdet 0,041 W/mK (Framgår inte vad det är för flam-skyddsmedel)

Verkar ju bara vara Lambdavärdet som skiljer dem åt. Samt ev flam-skyddsmedlen.
Och priset såklart. Ekofiber är väll mera kännt (iallfall i Sverige) så man får kanske betala för märket där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.