Finns det svart lertegel eller målar och glacerar man rödfärgade tegelpannor?
 
Ett tak av tegel drar åt sig fukt vid regn och blir då lika tungt som ett betongtak, så takstolar etc får samma dimension vid användande av betongpannor som med tegelpannor. Jag anser att största nackdelen med betongpannor är att de släpper ifrån sig så mycket skräp som sätter igen hängrännor och avledningar.
 
Lertegel är äkta vara och åldras mycket vackrare.

Betongpannor var vanliga i 70-tals radhusområden, och där ser taken numera ut som sk*t.

Lertegel är dyrare, så rekommendationer av betong är det alltid "surt sa räven"-varning på.
 
När det blåser hårt över ett sadeltak så bildas ett undertryck på läsidan som vill lyfta takbeklädnaden från huset. Så att ett betongtak är tungt är ingen nackdel, förutsatt att att husstommen är dimensionerad för lasten (inkl. snölast enligt norm).
 
JC skrev:
Det finns ingen anledning att välja en panna av lertegel om du ändå ska ha ett svart tak, skälen är följande:

- Ett svart tak ger inte en riktig lertegelkänsla även om lertegel används

- Lertegel är mycket dyrare

- Betongpannor är mycket tätare.


En nackdel med betongpannor är att de väger något mer /m2 än ett tegeltak, men är det nybyggnation eller omläggning på ett relativt modernt tak är den extra cikten inga bekymmer.
Tyngden, moss- och lavproblematiken, hållbarheten... Argumenten MOT betongpannor kan göras lång. I min värld existerar endast klassiska tegelpannor men även den nya generationen djupfalsade som är minst lika täta som betongpannorna. Tegelpannorna finns idag i kulörer som är helt fantastiska. Kulörer som blir bättre med åren... ;) Taket är husets femte fasad så varför "snåla" på estetiken?

 
star_daddy skrev:
När det blåser hårt över ett sadeltak så bildas ett undertryck på läsidan som vill lyfta takbeklädnaden från huset. Så att ett betongtak är tungt är ingen nackdel, förutsatt att att husstommen är dimensionerad för lasten (inkl. snölast enligt norm).
Ett tak som lagt på rätt sätt ger inga problem vid hård blåst. Vart tredje panna hakspikas enligt ett enkelt system. Inte ens Gudrun rår på ett spikat tak, vilket bevisades på vårt hus med lertegel. Grannarnas betongtegeltak tappade "en hel del" pannor, vårat låg helt still.
 
Jag vill bara instämma med vissa ovan och, med visst syfte att provocera, hävda att om det estetiska har något värde i era liv så är betongpannor uteslutet. Särskilt svarta sådana. Men å andra sidan, om de sitter på ett nytt otäckt modul/fabrikshus så gör väl betongpannan ingen skada, fult passar ju med fult liksom...
 
Min åsikt är att lertegel skall vara naturfärgat - inget annat...

Vi har själva lagt gammalt taktegel (Börringe) på vårt nybygge - det blir kanonfint och har en livslängd som troligen är längre än vad ett nytt taktegel har! En estetisk fördel (i vårt tycke) är att taket redan från början får 'liv & lyster' såsom ett gammalt tegeltak.

Priset för att använda begagnat taktegel på detta sätt bör absolut inte vara dyrare än ett billigt betongtak.
 
Svedalahem skrev:
Priset för att använda begagnat taktegel på detta sätt bör absolut inte vara dyrare än ett billigt betongtak.
Nä på taket brukar ju tvåkupiga tegelpannor vara gratis mot nedplockning, alternativt kosta 1 kr/st nedplockade.
Jag skulle aldrig lägga något annat än begagnat tegel på ett gammalt hus, på nyproducerat ser det kanske däremot inte lika rätt ut.

Är det någon panna som är defekt från tillverkningen så torde det ju ha visat sig under dom första 50 åren ;)
 
Karl skrev:
Helt klart lertegel, betongtegel ser ju inte klokt ut efter 5-10 år. Speciellt om man har en del träd i närheten av huset. Lite trist att behöva ångra sig efter ett antal år, jag har tittat på många betong tak (även nyare) som ser förfärliga ut, förstör ju en stor del av huset enl mig.
Men det kanske inte stör alla lika mycket  :)
Håller med ångrar djupt att jag la betongtegel på vårt tak :'(

Desutom har grannens betongpannors ytskickt slitits bort efter 15år vilket resulterat i pannorna börjat vitra rejält.

Äkta lertegel håller minst 70år går enstaka panna sönder är det ju bara att byta dom.
 
Den dag vi byter blir det tillbaka till lertegel. Gruset som släpper från betongpannorna fyller regelbundet igen hängrännorna, riktiga skitgrejjer >:(
 
Jag tror inte att ett tegeltak drar åt sig så pass mycket fukt att det väger lika mycket som ett betongtak. Jag har nyligen varit uppe på uthuset och bytt trasiga pannor, både tegel och betong. Betongpannorna var märkbart tyngre trots att de var mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.