Halloj i forumet !
Efter långa år av sökande efter det perfekta huset har vi fått en piska som inte fanns tidigare... tillökning väntas.
Nu blev det betydligt lättare att hitta ett hus  ;D

Vi har tidigare bara tittat på gamla hus med renoveringsbehov och då alltid tänkt anlita besiktningsman vid ett ev. köp.
Men huset vi nu fastnat för är nybyggt med inredd botten och en övervåning som skall inredas.

Så vad skulle ni rekommendera att man kollar upp ?

Av mäklaren har vi fått protokollet av "slutbesiktning av byggentreprenad" med några åtgärdspunkter på.

Vår tanke är att kontakta:
Kvalitetsansvarig samt besiktningsmannen för att stämma av ev. utestående punkter.
Behöver man ta in en besiktningsman för ett nybyggt hus ?
Är det någon annan man skall kontakta innan köpet ?

Tacksam för råd !!


 
Om man inte är byggtekniskt kunnig tycker jag att man ska satsa på en besiktningsman. Det spelar inte så stor roll att huset är nytt. Det kan finnas fel ändå som inte en lekman ser.
 
Kontrollera, ev. med hjälp av den besiktningsman som utförde slutbesiktningen, om de fel som noterades i slutbesiktningsprotokollet är åtgärdade. Om inte det är gjort så skall den nuvarande ägaren begära av entreprenören att felen åtgärdas omedelbart.
Om felen är åtgärdade eller de är bagatellartade och Du själv vid en genomgång av huset inte finner andra fel bör det, på ett nytt hus, inte vara någon risk att köpa utan ytterligare besiktning.

Om slutbesiktningen gjordes för mindre än två år sedan löper fortfarande garantitid på huset. Är så fallet skall Du se till att denna garantirätt överföres på Dig genom att i köpekontraktet ta in en klausul om detta. Säljaren skall meddela entreprenören skriftligt om detta övertagande.
I god tid före garantitidens utgång skall Du sedan, om Du finner fel som framträtt under garantitiden, kontakta entreprenören och begära garantibesiktning. Entreprenören har skyldighet att åtgärda de fel som framträtt under garantitiden. Du får själv stå för kostnaden för garantibesiktningen (3-5000 kr).
 
Jag skulle helt klart anlita en egen besiktningsman.
Vi har precis sålt vårt 5 år gamla hus och de som köpte anlitade en besiktningsman som hittade fel som jag tycker vår besiktningsman borde ha upptäckt vid vår garantibesiktning ! T ex att det saknas nockpannor på vissa ställen ! Vilket gjort att det runnit in vatten där det inte ska .
Besiktningsmannen som gjorde vår garantibesiktning var utskickad från firman som vi köpt huset av, inte så smart kanske egentligen !
Känns inte som han kan vara helt opartisk.....

Lycka till !
 
Tackar !
Ni har naturligtvis rätt... i det stora köpet blir kostnaden för en besiktningsman en mindre post.
En post som i mitt fall är värd varje spänn för även om han inte hittar några fel så slipper jag ligga vaken på natten och fundera på vad jag bommat...
:)
 
Hej
Vad kul att köpa nytt hus! Tänk på att även om du anlitar en besiktningsman så kan denne också missa... Så nr 1 - har den tilltänkte besiktningsmannen ansvarsförsäkring? Om inte satsa på annan. Själv har jag varit med besiktningsman vid två tillfällen för husbesiktning och vid markbesiktning och besiktarna var MYCKET olika. Den ena fick jag själv påpeka felaktigheter medan den andra gjorde sitt jobb. Jag tror att man kan be besiktaren om refernser som kan styrka dennes kompetens.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Har ni läst det här om besiktningsmän? [länk]
Jag tycker att både besiktningsmannnen och mäklaren i det här fallet har en märklig inställning till sina yrkesroller. Ingen av dom inger något förtroende!
 
Jag kommer att be vårt besiktningsman om lov att rekommendera honom bl.a här. Han har för ca en månad sedan varit och besiktigat hus för ett par vänner. Förutom det uppenbara han har t.ex kollat att tappeter och färg sitter ordentlig vid fönster och dörrar (det gjorde dem inte i några rum, vid två fönster var det våt i väggen, vid ena dörren var det en stor spricka i vägen bakom tapetet), att el-dosor sitter fast, påpekat att vatten och el inte ingår i hans besiktning, mm.
Vi bygger nytt och besiktningen är inte förrän om 40 dagar, men han lär göra en förbesiktning redan om 3 veckor "annars har ni handverkare springandes in och ut hela tiden efter flytten" ::)
Jag kan tydligen bara tacka min goda stjärna för en sådan besiktningsman!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.