Suttit nu i ett par timmar och tittat på massa garagetrådar. :x
Hur stort är ett normalt dubbelgarage? 6x7 meter? 6 på bredden, 7 på längden?

Jag behöver bygga mig ett garage.
Garaget ska gå att använda till att skruva i, utrymme får man genom att ta ut eventuella bilar som står parkerade där inne i vanliga fall.

Smart eller dumt med mellanvägg, mest med tanke att kunna ha en halva kall och den andra uppvärmd? (fast hela isolerad) Spar man nåt i uppvärmning eller blir det så lite att det inte är lönt i förhållande till utrymmet man förlorar pga en mellanvägg?

200mm isolering under platta om man ska köra golvvärme (+10-15 grader)?

Kommer säkert på fler frågor under mitt planerade och grubblande.
 
Räkna du med minst 7 meter på bredden tycker jag.
Ska det vara isolerat ryker ca 50 cm till väggar, 2 bilar är ca 4 meter och den ska du ju kunna öppna dörrarna utan att vara rädd för att slå i nått
 
  • Gilla
Johanbjo
  • Laddar…
Min husleverantör leverade först ett 6.1 x 6.1 dubbelgarage tillsammans med huset. helt ok. både för parkering och mek.

Sedan byggde jag ut det "bakändan" så det blev 12.1 x 6.1 och slog ut väggen imellan, ett enda stor lokal. Rymmer nu 4 bilar. Jag har nu 3 hobbybilar där + en ledig mekplat för bruksbilen vid behov . Funkar även bra att placera byggskivor och gips när man varit på byggmarknaden.

mitt råd, bygg så stort som du har plats för på tomten , mekar du bilar så är trevligt med kunna skaffa lyft i framtiden, således extra takhöjd. Mellanvägg är nog mest i vägen.

golvärmeslang är billigt att gjuta in och suveränt i ett garage. jag har kring +17 i mitt vilket är lagom arbetstemperatur.

/benny
 
jag har ett dubbelgarage som är 7x10 med ett "förråd" i bakre delen.
 
Tack för alla råd och synpunkter.
Hur funkar det med en bredd på 7 meter, kan en vanlig fackverks takstol klara det eller måste man ha en rejäl längsgående limträbalk alt. klenare balk med stolpar mitt på?

Jag vet för närvarande inte HUR stort jag får bygga, tomten är på ca 950kvm med ett hus som täcker 65-70kvm.
Ska kontakta kommunen lite längre fram i mitt planerande.

Finns det några problem med att låta en gjuten platta "stå ute" en vinter?

Min tanke är att bygga allt eftersom pengar finns i plånboken, utan att behöva låna.

steg 1, blir markarbete och gjuta platta.
steg 2, resvirke, yttertak, ytterväggar. (kanske fönster, dörr annars tex. skivor för gluggarna)
steg 3, resten av utsidan, port, dörr, fönster. Finns pengar kvar invändig isolering
steg 4, isolering, el, invändig beklädnad.
steg 5, fylla allt med bråte d^_^b
 
Det finns ingen normalstorlek på ett garage, det normala är att det borde vara större.

Punkt 5 brukar klämma in sig tidigare i processen.
Det är inget problem att övervintra plattan men vänta tills du kan göra 1 o 2 i följd.
7 m spännvidd är inga problem, det finns hus som är bredare utan bärande vägg.

Protte
 
http://www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/Sidobyggnader1/Garage-2-bil1/
7.2m där
Jag själv har ja 7.2m i spännvidd med övervåning utan bärande balk i mitten.
(dock sitter takstolarna på cc60 och underramen på dom är förstärkt).

Har 200mm cellplast och golvvärme i plattan.

Som Protte säger är det kalas att börja fylla upp det, helst innan det är klart så man får flytta runt saker. :)
Det skulle alltid varit 1-2m längre osv.. ;)
7.20 x 10.80 är vårat, varav de innersta 3m är förråd.
 
Hur mycket plats behövs för att det ska kännas som ett bra garage
1. mellan vägg och första bils vänsterdörr
2. mellan bilarna
3. mellan andra bils högerdörr och vägg?
 
När jag byggde mitt riktiga garage var det 8x8 m, då kunde man ha 2 bilar inne med dörrarna öppna och ändå gå runt dom.
Hade inga stolpar, balkar eller nåt sånt, takstolarna bar utan problem 8 m spännvidd. Skippa allt vad väggar och stolpar heter, sånt är bara i vägen.

Generellt är garage för små, alltid :)
 
Fattar inte varför alla hela tiden skall berätta att garage är för små?
Många har begränsad antal kvm och FÅR inte bygga stort nog, jag har begränsning på tomten som gör att jag inte KAN bygga stort nog.

Men om 8 meter är så mycket att man kan gå runt bilarna borde 6 meter räcka om dörrarna bara behöver kunna öppnas (helt)?
 
Tyresö
prototypen skrev:
Det finns ingen normalstorlek på ett garage, det normala är att det borde vara större
Protte

"Tryckfelsnisse" har visst varit framme!

Rätt formulerat ska var: .........in i hel&%# mycket större!!! (Obs, med 3 utropstecken.)
 
RoTe
Tänk på att bygga med takhöjd för lyft. När man blir äldre och rikare finns det inget så jävligt som att ligga på golvet under en bil. ;-)
 
Tyresö
haavard skrev:
Fattar inte varför alla hela tiden skall berätta att garage är för små?
Många har begränsad antal kvm och FÅR inte bygga stort nog
Får inte...?

Jag har sedan mina döttrars tonårstid förbjudit/önskat förbjuda dom att inte börja röka.....
Hur tror du det gick? Nu är dom 19 och 21 år och röker bägge två.....

Det där med vad som är förbjudet och vad man gör.....är två helt skilda saker - gäller även vuxna människor.
Jag vill också ha ett 110 m2-garage som en granne har, några 100 m från mitt hus, men vi i vårt område får bara bygga 40 m2.......och jag är inte lika kaxig gentemot stadsplaneringskontorets paragrafer, som min 110 m2-garagelyckliga granne är...
 
Jag ska nog bygga ett nytt litet garage, får nog kalla det gårdsverkstad på en ca 140 m2, kanske det räcker något år eller så. Takstolarna får en spännvidd på 14 meter.

Protte
 
Tyresö
prototypen skrev:
Jag ska nog bygga ett nytt litet garage, får nog kalla det gårdsverkstad på en ca 140 m2, kanske det räcker något år eller så. Takstolarna får en spännvidd på 14 meter.

Protte
Jag avundas dej! Du måste vara den lyckligaste människan på jordklotet....

Meka med Amerikanska bilar - och Volvo 142 - och dessutom ha plats med en bardisk.....piltavla...biljardbord.....hembrä%%%maskin.....verktygsvagn....och det finns ändå hur mycket plats som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.