Vi ska strax skriva kontrakt på en totalentreprenad för småhusbygge, och vet att entreprenören har 3000 kr / påbörjad försenad arbetsvecka i vite. Detta tycker vi låter väldigt lite och vill försöka få upp beloppet en aning. Läste här på sajten (inte i forumet alltså) att det rekommenderas 1% av kontraktsumman. Läste även 1,5-2% på ett annat ställe (också denna sajt). Det är betydligt mycket mer än 3000 kr! Vad har ni i era kontrakt? Är det vanligt att man lyckas få in 1-2% i kontraktet, eller det är önsketänkande? :-? Ringde konsumentvägledaren, men hon kunde inte hjälpa mig... Hon höll bara med om att 3000 kr var för lite.

Om man har ett lägre vite än kostnaderna som uppkommer för oss vid en ev försening, kan vi ändå få ersättning för våra utlägg?

Försökte läsa konsumenttjänstlagen, men det är ju inte det lättaste... :-?

Kan ni hjälpa mig? Vad har vi för argument för att höja beloppet, förutom att det ska ersätta våra ev uppkomna kostnader?
 
Lekman på området, men så här skulle jag resonera.

Vad blir de faktiska kostnaderna för dig och din familj vid förseningar. Ni kanske måste ha lagerhållning på möbler, exta transporter av bohag, ha ett annat boende o s v.
Gör en uppskattning av vad dessa kostnader blir. Med detta som underlag, så kan ni npg komma fram till en mer rimmlig kostnad för vad vitet ska hamna på.

Det är alltid enklare att argumentera med någon om man har klara fakta, t ex vad de verkliga kostnaderna blir.
 
Mmm, det har vi gjort; räknat på vad hotell och lagring av möbler skulle kosta. Det skulle bli runt 10 000 kr/vecka. Sen får man kanske lägga till lite för extra körningar och ev inkomstbortfall (för att flytta grejorna en extra gång kanske).

Om man då får upp vitet till 10 000 kr, då begär man väl inte ersättning för uppkomna extra kostnader? Eller det ska man få ändå, utöver vitet?

Rörigt det här...
 
Charlie skrev:
Men du har väl alltid rätt till ersättning för den skada du lidit pga av säljarens försening? Detta står ju i Konsumentköplagen och den torde väl vara tillämplig då man köper ett hus på totalentreprenad, eller har jag fel?
Vite, är inte det något som ska utgå utöver det skadestånd man har rätt till?

...eller är jag helt ute och cyklar...
Ja, det är ju det jag undrar också!
 
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt så kan jag bara nämna att vi i vårt kontrakt har ett vite om 12000 per vecka. Så jo, 3000 tycker jag låter lite även om er kontraktssumma är lägre.
 
Vi har 4500 kr per vecka.

Försök få till ett vitesbelopp på 1 % av entreprenadsumman per påbörjad vecka. Det skulle vara skäligt.
 
Petra_Victoria skrev:
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt så kan jag bara nämna att vi i vårt kontrakt har ett vite om 12000 per vecka. Så jo, 3000 tycker jag låter lite även om er kontraktssumma är lägre.
Är det vad entreprenören erbjöd från början, eller ni fick trycka på för att få det beloppet?

Kan som en parentes upplysa om att kontraktsumman blir på över 2 miljoner...
 
12000 var standard i deras kontrakt.
 
Petra_Victoria skrev:
12000 var standard i deras kontrakt.
Är det någon känd husleverantör?
 
Sylvester skrev:
Vi har 4500 kr per vecka.

Försök få till ett vitesbelopp på 1 % av entreprenadsumman per påbörjad vecka. Det skulle vara skäligt.
Har ni 1%? (Billigt hus i så fall.  ;)) Är ni nöjda med ert belopp, eller tycker ni egentligen det borde varit högre?
 
LB-hus hade 2500 kr per påbörjad försenad vecka, enligt deras standardkontrakt.
Vi förhandlade om det till 5000 kr.
 
Lite klurigt detta. Det skiljer mycket kan man snabbt konstatera. Våra vänner byggde ett hus på totalentreprenad och fick inte mer än 2000:-/vecka i vite. Då de tyckte det var lågt och ville ha mer så kontrade husföretaget att då skulle de skjuta upp slutdatumet, så det var bara att acceptera.

Vi som bygger delad entreprenad begärde 20.000:-/vecka i vite vid försening av stomleveransen (största entreprenaden). Detta ansåg de var lite blodigt så vi enades om 10.000:-/vecka. Vårat motiv var endast att få ett vite som svider hos leverantören, då andra entreprenader ska in och göra sina jobb och detta ska vara klart innan dess.

Vårat vite uppgår alltså till 1,5% av entreprenadsumman, vilket vi var nöjda med. Detta lär också behövas för de har inte direkt skyndat sig förrän denna vecka, på måndag utgår vite.
 
jag anser att man skall försöka få in deltider i kontraktet med vites krav vilken entreprenadform man än bygger på... 5 % är normalt iaf på dem kontrakt jag jobbat på men men... Sen brukar det klart och tydligt framgå i kontrakt om man som beställare kan kräva ytterligare krav utöver vite vilket brukar vara mycket ovanligt. Därav vikten att peta upp vitesbeloppet högt...
Sen är det en seriös entreprenör så visst en försening kan hända men om det sker så meddelar denna detta enligt konstens alla regler så skall denna typ av problem inte uppstå. Och något så enkelt som att klubba ihop en villa skall omöjligt kunna dra ut på tiden i ren produktion. Framförallt inta platta på mark hus där styr helt andra parametrar än produktionen färdigställande datum. Men det är en annan historia.
 
mr Z skrev:
5 % är normalt iaf på dem kontrakt jag jobbat på men men...
Jisses, 5%??!! Vi träffade projektarna nu ikväll och de gick med på att höja det till 5000 kr, och att om vi får högre kostnader så ersätts det. Nu har vi ju inte skrivit på något kontrakt än, så vi ska se till att detta blir inskrivet i det vi skriver på sen.

Vi får väl hoppas att vi aldrig behöver utnyttja det...  :cool:
 
Även om ett visst vite fastställts så innebär detta, enligt förarbetena till konsumenttjänstlagen, inte att vitesbeloppet är den maximala ersättning beställaren kan erhålla för försening.
Kan beställaren visa att han lidit en direkt ekonomisk skada, exempelvis kostnader som en direkt följd av föseningen, som är större än vitesbeloppet är han berättigad till ersättning för hela skadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.