Hallo
Jag håller på att renovera ett gammalt kök, och funderar på att limma en gipsskiva direkt på väggen mellan över/underskåp.
Problemet är att väggen är delvis betong, och trädvägg.
I skillet mellan träd och betong va det sprickor och lösa kakel förut.
Finns det en typ fleksibel lim/massa som tar upp den lilla skillnaden i mellan träd/betong så att gipsen
blir alldeles stabil.
Meningen är att jag ska ha på ny kakel på gipsskivorna - men jag vill inte skruva dom dit eftersom jag har betong/trädvägg.

Jag ska använda Lafarge förstarkad våtrumsgips (styvt och dyrt som f...)

Någon ?
 
I ett kök så är det onödigt med våtrumsgips.

Jag skulle tro att rätt lim är Ardex S48. Det är ett pulver som blandas med vatten och på många sätt påminner om kakelfix. Det är speciellt framtaget för att limma gipsskivor på golv och väggar. Det är den typen av lim (finns alternativ från andra limtillverkare) som är den godkända metoden för fixering av gipsskivor på golv i badrum. Detta då i de gamla reglerna, nu får man överhuvudtaget inte ha gipsskivor på golv i badrum.

Om du har väldigt stora rörleser mellan trä och betong så kanske inte det här limmet funkar heller, men då fungerar inget.
 
Tackar :)
Jag ska prova Ardex S48
Grunden till att jag änvander våtrumsgips, är att den va förstarkad, och otrolig styv/hård.
Så när dom två väggorna bak rør sej olikt i förhållande til varandra, tar limmet upp all rørsle, och gipset forhåller sej still - är hoppet :)
 
Nu är jag ingen expert på detta, men borde det inte vara bättre att skruva dit gipset? Då kan väggen bakom röra sig bäst den vill utan att gipset följer med nämnvärt. Om du lyckas limma den så att den är väl förankrad till både trä och betong över hela ytan kommer väl gipset att spricka eller lossna när väggen rör sig? Sitter det med skruv så kommer skruvarna röra sig en aning i hålen, men inget går sönder.

Erik
 
T
FastFWD skrev:
Hallo
Jag håller på att renovera ett gammalt kök, och funderar på att limma en gipsskiva direkt på väggen mellan över/underskåp.
Problemet är att väggen är delvis betong, och trädvägg.
I skillet mellan träd och betong va det sprickor och lösa kakel förut.
Finns det en typ fleksibel lim/massa som tar upp den lilla skillnaden i mellan träd/betong så att gipsen
blir alldeles stabil.
Meningen är att jag ska ha på ny kakel på gipsskivorna - men jag vill inte skruva dom dit eftersom jag har betong/trädvägg.

Jag ska använda Lafarge förstarkad våtrumsgips (styvt och dyrt som f...)

Någon ?
Du har ett stort problem om det växer träd i ditt kök:wow:
 
Ojdå... :) Är ursprungligen från Norge... Så därav mina skrivfel :)
 
Limma t.ex med LIP Flexicol , färdigblandat flexibelt fix... mycket smidigt att jobba med.
 
Tackar...
Vet du vart man kan få tag på LIP Flexicol ? - Har sökt lite på nätet, men kan inte hitta nån återforsäljare..

FastFWD
 
Om du går in på www.lip.dk och väljer "kontakt" i menyn så kan du sedan välja "återförsäljare" och få upp en lista med diverse företag som ska saluföra deras produkter.

Dock vet jag inte hur aktuell den är då jag själv handlar genom Lunds kakelvaruhus och har gjort i flera år men jag hittade inte dem på listan...
 
Tack igen

Närmste återförsäljare hittad :)
Kakel & Natursten AB Örebro

FastFWD
 
Vänta här nu ... vad menar du med att väggen bakom består av trä och betong? Menar du att det ligger betong på trä (brädor) eller menar du att en del av väggen är betong och en del av träplankot?
 
Halva väggen ar av betong, och resten är en vanlig innervägg i trä.
Betongväggen är "död" - dvs den rör sej inte, trädväggen lever lite med temperatur, och fukt variationer. Därav behovet för att ta upp skillnaden dom emellan med en flexibel lim.

FastFWD
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.