Har man inte vattenburet system så springer det iväg, men att bergvärme kostar 250' låter lite väl tilltaget.
Jag betalade 163' för värme ink kulvert till garaget.

Luft/luft funkar ju tyvärr inte lika bra när det blir riktigt kallt, du får heller inge varmvatten.
Jag räknar också med att bergvärmen inte kommer isa igen, vilket händer med luft/luft.
Det är väl inte helt lätt att värma 3 våningar med luft/luft heller, vilket går fint med bergvärmen.

Cirkpumpen eller fläkten drar ju knappast lika mycket som att kyla med AC/luftvärmepump, inte ens i närheten - så jämfört med AC/luft får man nog anse den som fri. ;)
 
FredrikR skrev:
Har man inte vattenburet system så springer det iväg, men att bergvärme kostar 250' låter lite väl tilltaget.
Jag betalade 163' för värme ink kulvert till garaget.
Jag har för mig att de 250' fördelades ungefär: hål 100', värmepump 50', radiatorer och rördragning 100'. Det låter rimligt givet att du betalade 163' exkl vattenburet system.

FredrikR skrev:
Luft/luft funkar ju tyvärr inte lika bra när det blir riktigt kallt, du får heller inge varmvatten.
Jag räknar också med att bergvärmen inte kommer isa igen, vilket händer med luft/luft.
Det är väl inte helt lätt att värma 3 våningar med luft/luft heller, vilket går fint med bergvärmen.
Det går finfint att värma 3 våningar med luft/luft. Värme har den egenskapen att den stiger uppåt ;) Jag kan värma hela mitt hus på 2 våningar/280 kvm med 1 värmepump på 7 kW. När det blir väldigt kallt behöver jag stödvärma avlägsna rum med element. Nu har jag 2 värmepumpar (totalt 13,5 kW) som jag betalat 20' för och har kraftig överkapacitet. Men givet att värmen är luftburen spelar planlösningen en stor roll. Om man inte har en öppen planlösning så sprider sig värmen inte så bra.

Bra luftvärmepumpar funkar bra även när det är kallt, de har ett COP > 2 vid -15 grader. Det är svårt att hitta data för temperaturer lägre än det. Många säger att de lägger av vid -20, men mina funkade kanon förra vintern när det var -25. Och de hade då ett COP som var klart över 1, baserat på jämförelser från tidigare år då jag inte hade värmepump. Vad få dock nämner är att bergvärmepumpar har ett marginal-COP på 1 vid dessa temperaturer då de har slagit i kapacitetstaket och går på elpatron.

Luftvärmepumpar isar inte igen ifall man installerar trågvärmare. Däremot bildas det en isklump under utedelen när det är tjäle ifall man inte leder bort kondensvattnet. Jag råkade ut för det förra året för första gången.

FredrikR skrev:
Cirkpumpen eller fläkten drar ju knappast lika mycket som att kyla med AC/luftvärmepump, inte ens i närheten - så jämfört med AC/luft får man nog anse den som fri. ;)
Du menar att verkningsgraden är högre, det är inte samma sak som fri. Anledningen till att jag reagerar är att jag känner till ett antal i övrigt intelligenta personer som tror att driften av bergvärme är kostnadsfri eftersom "värmen ju kommer från marken". I några av de tidigare formuleringarna såg det också ut som att en luftvärmepump inte kan kyla, vilket de faktiskt ursprungligen är designade att göra.

Nu när jag har argumenterat emot dig på i princip alla punkter kan det låta som att jag inte gillar bergvärme :S. Det gör jag. Däremot gillar jag inte den desinformation som sprids gällande både bergvärme och luftvärmepumpar q(;^;)p Om man väljer att investera (upp till) en kvarts miljon i bergvärme skall man i alla fall kunna hitta korrekt information om vad man får samt vad man väljer bort. :cool:

Som jag ser det:
Bergvärme:
+Ingen utomhusdel som syns, hörs eller släpper ut kondensvatten
+Möjlighet att kombinera med varmvattenberedning, vattenburen golvvärme, kamin, solpaneler etc
-Låååååång återbetalningstid
-Efterinstallation av vattenburet system ser sällan bra ut

Luftvärme:
+Kort payback
+Snabb uppstart och reglering, bra cirkulation
-Inne- och utedel syns, hörs och släpper ut kondensvatten
 
FredrikR skrev:
Är dom lika effektiva i -20'C också?
Bra bergvärmepumpar har ett COP på över 2 vid -15'C. Det är svårt att hitta data vid lägre temperaturer.

Under januari och februari förra året så förebrukade dock mitt hus på 280 kvm som värms av 2 luftvärmepumpar mindre el än min grannes hus på 240 kvm som värms med bergvärme. Detta pga att hans bergvärmepump slog i kapacitetstaket och gick på elpatron. Han fick dessutom stödvärma delar av huset med elradiatorer.

Så för att svara på din fråga: Nej, luftvärmepumpar är inte lika effektiva vid -20 grader som vid plusgrader. Men det är inte bergvärmepumpar heller. :p

Bra för dig att du är nöjd med din bergvärmepump. Men du behöver inte smutskasta luftvärmepumpar för det. Mina luftvärmepumpar betalade av sig efter 1.5 år och nu sparar de mig och miljön ~15' kWh per år. Utöver de har jag fått ett mycket bättre inomhusklimat jämfört med radiatorer. Jag är supernöjd.

Du slipper oroa dig för att utomhusdelen isar igen, du tycker att dina 3 våningar värms jättebra, bergvärmen värmer ditt varmvatten, du kan få kalla radiatorer när det är varmt och det är värt >8 års payback för dig. Fine. Det är ditt val, jag klandrar inte dig för det.
 
Jag betalade nog snarare 50' än 100' för hålet... 196m.

På vilket sätt tycker du jag smutskastar luftvärmepumpar?

Jag smutskastar inte luftvärmepumparna, ägde 2st fram tills i aug :)
Jag upplevde dock att främst den i huset hade svårt att lämna någon värme då det var riktigt kallt från jul och framåt februari.
Huruvida jag är nöjd eller inte med bergvärmen kan jag inte svara på då systemet inte varit igång mer än 2v precis idag. Dock har jag kompisar som är nöjda med bergvärmen - och klarat sig utan eller med väldigt lite eltillskott under förra vintern.
Dessutom var elpannan som var ansluten till det vattenburna inte direkt billig i drift.
Vi har idag golvvärme i stort sett hela huset, så någon form av vattenburen värme kändes som ett klokt val.
Varmvattenberedaren vi hade innan räckte sällan till bad, vilket känns lite trist då vi har ett badkar, barnen är små idag men på sikt kommer varmvattenförbrukningen öka, ytterligare en sak som motiverade valet. :)

Ang frikylan så verkar en fläktkonvektor dra runt 20-40W + cirkpumpen för vätskan, men visst då kostar väl konvektorn en 5-6000:- kanske, jag menade inte att man ska kyla golven eller radiatorerna... ;)
Vad förbrukar en luftvärmepump när den kyler, 5-600W?
 
CarMan skrev:
Ladda bergvärme med solpaneler hävrad jag helt utan forskning är lika effektivt som att värma havet med samma soplanel.



Fel instalerad luft/vatten??? dom luft vatten jag sett står bara på en gjuten sementklump på marken. jag har inte höstalas om nått drenerings system alls, mer än at marken bör vara grus.
Vet inte var du bor, men hoss mog så rinner inte kondensvatten ner i marken när marken är frusen, spelar ingen roll vad det är för underlag.

Angående laddning av bergvärme... jag säger inte att det är vad man skall göra, sa att jag har läst det nån stans, och.. verkar ju vara en bra grej, men som sagt... jag VET INTE.

Hemma hos mig, där jag har luft/vatten isar det inte igen, ens när det var -15. Men.. jag har dränerat under min utedel, och med den början på året vi hade så.... Värre var det med all snö framför.....
Sätter man en utedel på gjuten betongklump utan dränering, ja, då skall säljaren/instlalatören svara för det. Jag märkte innan ja dränera om, mycket höga värden av fukt under min utedel, så när ja dränera om, fick det egen dränering, med rör och allt (vill ju inte ha in det till/på huset. Så i vintras, log jag åt grannen som hade sin luft/luft till sitt garage isa igen (eller nästan). Har man asfalt (eller betong oxå för den delen) under så e det ju lätt å haka bort det med spett, och då blir man varm jue ;)
 
Cabron Tyver har du fått he hel del saker om bakfoten!
Det var inte myck som stämde av det du skrev, vet inte om deta är rätt tråd att rätta alla dessa fel i.

Kort sagt så ska du läsa på lite mer om bergväre & COP. O när du ändå läser, så kolla upp hur lång livslängden är på de olka alternativen, den är ju ganska visntlig för totalkostnaden på en 30 års period.

Sen kan omöjligt en värmekälla ge samma tempratur i hela huset, så man hara sämre komfort om man väljer en värmekälla mot att ha värmekällor vid varje fönser (här har man desutom ett stort pluss, man slipper en del kallras)
 
Om man tycker det är dyrt att installera en bergvärme, kör då istället på en jordvärme. Gräver du själv sparar du många tusenlappar. Sedan kan man ju alltid överdimensionera pumpen något, så slipper elpatronerna gå på. Hade en luft/luft innan, men det värmde inte tillräckligt när det blev kallt/blåsigt, surrande ljud och inget varmvatten. Så då var jag tvungen att elda i vedpannan eller köra med vb. Vilket inte kändes så bekvämt :) Valet föll på jordvärme. Bekvämt.
 
Jag skriver nog lite av det jag tror CarMan inte orkar skriva....

Jag instämmer med Carbon i återbetalningstid.

I övrigt ser jag det som att vi måste göra något åt klimathotet och då måste vi spara "mer" energi än tidigare.

Sen finns några saker som Carbon inte har helt korrekt i.

- Installerar man kyla (fancoil el dyl) från berget sker följande: Kylan kostar dig elen som driver pumpen, COP (kylfaktor i detta fallet) = ca 100! Fördelen med detta i skede två är att du höjer temperaturen i berget och höjer alltså verkningsgraden COP för värmedrift, (dock marginellt med några grader) Alltså, du får "gratis" kyla, eftersom du får högre COP vintertid.
- Investeringen är högre, jag håller med och detta skapar bekymmer om man räknar "PAY-off" som jag ser som en lika stor lögn för sig själv som "omsättning" för ett företag eller "BNP" för ett land. Man skjuter sig i foten om man räknar så. Se investeringen som en LCC-beräkning och räkna med energiprisökningarna så får du se "korrekt" lönsamhetsberäkning.
- Värdeökning på fastigheten är mindre med LL-VP än Bergvärme.

Jag själv sitter i valet kring exakt ovanstående och enkla vägen fram är just LL-VP, men ska man tänka långsiktigt och hållbart så måste vi spara så mycket energi som möjligt. Detta kan man bla. göra via Bergvärme. Dock finns andra lösningar oxå att ta i beaktan.

Sen håller jag med om att priset för borrhål känns överdrivet.
 
Fy fan för punktvärme.
 
Ja håller med om punktvärme, det enda positiva med luft/luft är att det är billing samt går snabbt att montera. Minus som jag märkt efter 2 år är: riktigt jobbigt fläktljud, speciellt när den behöver avfrosta ofta så fläkthastigheten ändras en gång i kvarten. Drygt att behöva rengjöra filtret i innedelen. Riktigt ful innedel för att inte tala om utedelen. Kass verkningsgrad vid -15 och kallare. Ojämn värme i mitt dåligt isolerade hus, kallras vid alla fönster. Men som sagt har man begränsad ekonomi så...
 
Nu får ni väl ge er allihop. Läs början på tråden. Det handlar om bergvärme och luft/vatten, inte luft/luft.

Pinebar - jag hade samma upplevelse som du när jag shoppade värmepump för fyra år sedan - de flesta verkade av någon anledning mest intresserade av att kränga på mig bergvärme. Visade man ett bestämt intresse kunde de skicka en offert på luft/vatten också men det märktes att de flesta säljare hade mycket mindre kunskap om det.
En annan sak som retade mig var att bergvärmeofferterna genomgående var rena standardkalkyler där de inte ens tog med de extrakostnader för foderrör som vi vet måste komma eftersom vårt hus - vilket jag var noga med att tala om för dem - står på elva meter lera och därunder minst ett par meter morän innan man träffar på berg.

Det blev i alla fall luft/vatten, en Daikin Altherma, och första året halverade vi vår elräkning totalt alltså inklusive hushållsel, som vi nog drar rätt mycket av med våra fyra barn (massa tvättmaskin, platt-teve som står på för barnprogram eller x-boxspelande etc). Besparingen för värme och varmvatten var alltså betydligt bättre än enligt Josths tumregel. I ärlighetens namn ska det dock sägas att det var en rätt varm vinter; ju kallare vinter, desto större fördel för bergvärme gentemot luft/vatten, naturligtvis.

Nu har jag inte hängt med i utvecklingen efter att vi köpte den, så hur Altherma står sig nu i effektivitet jämfört med andra luft/vattenpumpar vet jag inte. Däremot verkar den fortfarande vara en av de tystaste i sitt slag. I närmaste grannskapet finns det två som har skaffat IVT luft/vatten nyligen, i år tror jag, och de låter mycket mer än vår. Häromkvällen var jag ute vid midnatt - gick och rökte efter ett snickarpass i garaget - och det var cirka 4 grader varmt. Den närmaste IVT:n gick då i den relativa tystnaden att höra på fyrtio meters avstånd. Vår hördes knappt på tio.
 
Det bör vara extremt mycket bättre COP på Luft/Vatten ärn berg/vatten under den delen av året som det är varmare än +6/8 grader ute. Kan betyda en del för de som förbrukar mycket varmvatten.

Någon som vet COP på en Luft VS Berg pump vid +20 respektive +4 (i berget)?
 
Strandberg skrev:
Det bör vara extremt mycket bättre COP på Luft/Vatten ärn berg/vatten under den delen av året som det är varmare än +6/8 grader ute. Kan betyda en del för de som förbrukar mycket varmvatten.

Någon som vet COP på en Luft VS Berg pump vid +20 respektive +4 (i berget)?

Igentilgen helt ointrasant vad man har för COP på en vis del av året. Det är årsCOP som är intressant.
Då en luft/vatten tappar i effekt när det blir kallt, så behövr dn mycke hjälp av elpatronen när det är som kallast, så där tapar man mycke på årsCOP
 
IIgentilgen helt ointrasant vad man har för COP på en vis del av året.
Inte alls!
Om man inte vet sommar COP i fallet luft/vatten pump, och hur mycket man utnyttjar den bättre verkningsgraden, då kan man omöjligen räkna ut års medel COP.

I fallet Berg/vatten pump är detta troligen helt ointressant, då berget rimligen håller samma temp året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.