Hej alla som kan. Jag har några rör i källaren, som leder varmvatten till radiatorerna. De ser rätt gamla ut och jag undrar om det kan bli problem den dan man ska avlägsna dem. Kan ni se på bilderna vad det kan vara för material, det ser organiskt ut tycker jag, men är inte säker.
rr1.png

rr2.png

rr3.png
 
Ser inte ut som sådan isolering jag förknippar med asbest. Någon annan kanske kan säga säkert.

När du ska demontera rören ser du till att göra det med isoleringen intakt. Ta sedan ut röret utomhus och demontera isoleringen om du måste.
 
Hästtagel.
Mina rör ser likadana ut, sånär som på att det är målat utanpå.
Däremot har jag på ett par pipor asbest längst in, en vit, halvseg lite trådig väv.
Men det du visar på bilden är hästtagel.
 
Ad acta
Det där är ingen asbest som visas på bilden. Däremot kan det finnas vid böjar och vissa skarvar.

Då är det en liknande gipsblandning med fibrer som finns framförallt vid böjar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eva Roos
  • Laddar…
@ Fotografen: menar du det, som ser ut som smutsgul kartong i bild 2? Eller att du har sett det på dina rör?
 
Här är någa böjar... ser det ut som asbest? Om det finns asbest i böjarna kanske man kan fragmentera rören på andra ställen och slängas så hela som möjligt som Matthias antyder? Är det bra att måla / dränka in "bandagen" med något innan man kapar?

bj2.png

bj1.png
 
Redigerat:
Isoleringen du har är verkligen organisk, det kallas nöthårsfiltmatta och var vanlig 30-50 talet.
Den är sen omsluten med ett lager papp och gasbinda doppad i vattenglas, på vissa ställen och i böjar dessutom gipsad.

Vill du undvika eventuell, osannolik asbest, kapa inte i böjarna.
Även i trygghetsnarkomanernas land måste det ses som helt ofarligt.
 
demoex skrev:
@ Fotografen: menar du det, som ser ut som smutsgul kartong i bild 2? Eller att du har sett det på dina rör?
Nej, det som ser ut som smutsgul kartong är just smutsgul kartong.
Det jag har sitter närmast röret.
 
*pust* ja det lät bra... tack alla för era råd!
 
Är böjarna & ändarna hårdare än isoleringen på rakbitarna är det nog asbest. Men tryck inte för hårt så du gör hål, är det asbest så har du det i rummet sen.
 
Har liknande rör hemma och det är som tidigare påpekats framförallt i böjar och i skarvar som det finns asbest.

Fick tips från ett företag som sanerar asbest att klä in rören i plast och sedan kapa dem där det inte finns någon isolering. Sedan är det bara att köra dem till en återvinningcentral som tar emot asbest.
 
Jag har bytt panna i huset och fått en pelletspanna installerat. I samband med det så revs en liten bit av rörisoleringen upp. I isoleringen finns det asbest. Vi har inte sågat, slipat eller demonterat rören. Den upprivna isoleringen sätter jag igen ordentligt med rörtejp, så det oroar mig inte egentligen.Tror inte det kan ha kommit ut så mycket, men jag hittade en liten bit på golvet som jag har analyserat och det var asbest.

Frågan är vad ska man göra nu? Behövs totalsanering, eller ska man analysera luft/damm för att se om det finns asbestpartiklar. Vart ska man vända sig för att få råd? Jag har pratat med installatören förstås, men han tycker att det inte är något att oroa sig för. Till saken hör att samma rum även används som tvättstuga.
 
Tycker inte du ska göra någonting.

Vill du ändå göra något för att det ska kännas bättre så föreslår jag att du i steg 1 våttorkar alla plana ytor och vädrar. Om inte det räcker kan du hyra en dammsugare med rätt filter och damsuga hela rummet. Allt detta är i onödan, men det blir ju rent iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.