Jag sitter här och drömmer upp det optimala energisystemet, och inte kommer man ifrån att midvintern är ett bekymmer på ena eller andra sättet. Men då tänker jag också att hmm! Just mitt i vintern är ju ett eget hus som minst njutbart också. Utöver uppvärmingskostnaderna har man snöskottning, och trädgården är inget kul. Så...

Man skaffar sig ett hus som man tycker om, med isolering, fönster och uppvärmning som inte riktigt orkar med typ i november, december, januari och februari. Det blir betydligt billigare än ett motsvarande ordentligt vinterbonat hus. För mellanskillnaden köper man en icke spektakulär bostadsrätt där man kurar ihop sig några vintermånader, klimatsmart och obekymrat, och bommar igen huset.

Jag tror i stort sett att det skulle kunna fungera ekonomiskt. Vad tror ni?
 
Hemmakatten
Har en väninna med gammalt, inte så väl isolerat hus på västkusten. Hon bommar igen huset nu i november och hyr en lägenhet i Spanien under ett par-tre månader. Hon menar att de elräkningar hon slipper motsvarar hyran för lägenheten. På köpet slipper hon vintern, får ett behagligt klimat, äter billigare och har möjlighet att besöka intressanta platser, uställningar och miljöer.
 
Jobba? Ska du ta ledigt i flera månader låter det inte så ekonomiskt...
 
BiFuel skrev:
Jobba? Ska du ta ledigt i flera månader låter det inte så ekonomiskt...
En del har 2000 i timmen. Att arbeta i 5-6 mån räcker då.
 
Kan jag få ett sånt jobb? :D
 
BiFuel, vet inte riktigt vem du vänder dig till; jag tänker mig inte utomlands och Hemmakatten berättade om en väninna.

Fast jag har faktiskt övervägt att förlägga vintern utomlands, som ett tankeexperiment, till Zanzibar till exempel.

Men efter en tids funderande ser jag att upplägget inte håller i mitt fall. Principen är sund, tror jag, om man passar sig för höga månatliga utgifter, men jag har vissa krav på huset som inte verkar gå att kombinera med tillräckligt lågt pris. För många andra borde det vara lättare.
 
Många har ordnat sitt boende som TS föreslår. Man har en skapligt billig lägenhet där man övervintrar och en väldigt trevlig sommarstuga där man tillbringar så mycket tid det bara går.
 
Så som TS vill ha det har väl halva Svenska befolkningen med lägenhet o sommarstuga.
 
Hemmakatten
BiFuel skrev:
Jobba? Ska du ta ledigt i flera månader låter det inte så ekonomiskt...
Min väninna är författare och journalist. Under dessa månader tänker hon sig skriva ett antal trevliga reportage som hon förhoppningsvis kan sälja till veckopressen. Men detta är första gången hon "flyr" Sverige under vintern, så det blir lite av ett test.
 
Med ägarlägenheter blir det lätt att hyra ut på sommaren, och månadskostnaden blir låg. Om man har en massa pengar att kasta in alltså...

För att lyckas leva billigt bör man ju först och främst vara förmögen ;-)

Men jag tror att det här upplägget stannar vid en dröm för de flesta mest för att vi har en ganska uppskruvad idé om vilken materiell standard, och vilken komfort, som är nödvändig. Det är min åsikt :)
 
Vi har det delvis så, fast inte pga ekonomiska skäl utan helt och hållet för livskvaliteten. Dvs, vi har som folk redan har föreslagit ovan, en lägenhet och en sommarstuga. För oss den perfekta kombinationen.

Lägenheten: Nära till jobbet med 10 minuters cykelväg, nära till allt. Varmt och bekvämt på vintern utan något större arbete krävs från vår sida. Här bor vi under den mörka tiden av året och när man har aktiviteter i stan.

Sommarstugan: 30 minuters bilväg från jobb och bostad. Här bor vi under sommarhalvåret och även så gott som alla helger året runt. Här får man huslivet men kan välja att lägga det på en nivå som passar en.

För oss är det perfekt. Ska man ha ett riktigt hus närmare Lund så blir det betydligt dyrare och man hamnar ändå såpass långt ifrån jobbet att pendlandet till jobbet tar sin del. Nu klarar vi oss bra med bara en bil som ändå bara används sporadiskt utöver sommarhalvårets pendlande.

Sammanlagt kan jag säga att vi har haft stugan i 3 år och är väldigt nöjda. Vår månadskostnad är lägre än för de som har riktigt hus, vi bor närmare jobbet och vi har fått ett betydligt mer aktivt fritidsliv. Nackdelen kan vara det jag ser hos våra grannar med samma upplägg, när barnen blir äldre så trivs de inte lika bra med att åka iväg till landet bort från alla kompisar under helgerna och det är också svårt att koordinera med alla fritidsaktiviteter hos dem. Helgerna kan de iofs än så länge lösa med att det sovsöver hos kompisar och tvärtom.
 
Cockaby, exakt så är det. Vi har tänkt att klara oss utan bil - då spricker det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.