Hej!

Jag ska snart börja isolera ovanvåningen i vårat 1,5 plans hus.
Nu undrar jag hur man ska gå till väga? Vad lägger jag isoleringen emot(alltså in mot kattvinden), ska jag fästa upp någon läkt på baksidan av stödbenen, eller skiva, behöver jag någon vindpapp?

Tack.
 
  • IMG_3837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in på isovers hemsida dom har mycket bra intruktioner där!
 
Isolera snedtaket ända ner till takfoten skulle jag ha gjort. då kan man installera skjutdörrar eller liknande om man vill.

Masonit med läkt eller färdig vindavledare mot yttertaket.
 
jag hade också isolerat ned tilltakfot med en luftning av taket, luftningen måste du ju bygga ändå iofs
 
Tack för alla svar, men kan det inte vara en nackdel att isolera ända ner till takfoten med tanke på att man inte kan ha någon inspektionslucka?
 
visst är det en nackdel utan inspektionslucka men det ser ändå inte ut som om du skulle kunna krypa omkring i kattvinden. Du skulle kanske kunna skapa en lucka för att inspektera råsponten. det skulle bli nästan samma sak förutom att du bara ser en halv kvadratmedet istället för några kvadratmeter. Jag isolerade stödbenen och skapade krypbar kattvind men det var mest för at jag ser allt för många risker med min konstruktion. jag hade annars gärna haft möjligheten att ha lite varmutrymme med skutdörrar eller luckor. Alltid trevligt med lite extra förvaring.
 
Kan bumpa tråden då den aldrig fick något svar.
Jag ska med isolera snedtaket och stödben. Som på isovers hemsida Fast jag har ju ingen sån där skiva med papp utan jag har massa vanliga skivor jag kan använda. Ska man sätta nåt bakom stödbenen? Räcker det med ett par läkt eller ska det vara grövre grejer?
 
Jag har med funderat på att köra isolering ut till takstolen, men då får man ju mindre isolering. Plus att det blir ju ett oventlierat varmutrymme på kattvinden, kan inte det skapa problem?
 
Får just detta gjort av hantverkare. De har satt vindduk och en läkt uppe/nere och på mitten. Detta på utsidan av stödbenen. Sen isolering emellan. Sen 0,2mm plast, 45*45 spikregel samt isolering innanför stödbenen(installationsskikt samt tar bort köldbryggor), slutligen OSB/Gips.
Sätter upp 2 st inspektionsluckor på 60*80cm vid varje sida. (lite grejor ivägen, fläktaggregat samt trapp därav 2 per sida)
 
Tack vilket bra svar! Man skulle ha/va en hantverkare alltså...:)
Har ni samma typ av installationsskikt i snedtaket också för att ta bort köldbryggor?

Vart köpte du inspektionsluckor?
 
mape 17. Dina hantverkare, spikar de först läkten mot stödbenen och sedan vindduken från kattvinden? Det kan bli riktigt trångt att jobba där i vissa hus. Eller fäster de vindduken från insidan?
 
Bra fråga. Jag får kolla.
 
Det kan väl inte gå att fästa vindduken från insidan? Känns som att man måste sätta vinpappen först mot stödbenen och sedan hålla fast den med läkt.

Fungerar även pappen och läkten som stöd för isoleringen som ligger i snedtaket?
 
Det blir sprutisolering i snedtak så längst ned i snedtaket sitter en masonit som stopp.
Stödbenet har isoskiva.
Ska kolla hur de gjort lite senare, ska upp och montera lite dosor/slang, för högtalare samt data senare idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.