Hej alla! Jag är ny på det här forumet, som ju verkar vara exakt vad jag letar efter!

Jag är spekulant på ett litet hus ifrån 20 talet där det inte finns något riktigt badrum.
Det som existerar för närvarande är en liten toalett under trappan, samt ett litet duschrum i anslutning till köket.. Jag bifogar två stycken planritningar för att visa hur det ser ut just nu samt hur vi skulle vilja ha det. Det jag undrar mest är om det skulle gå att göra som vi tänkt och vad en sådan här installation skulle kosta ungefär. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det själv, men vill inte göra något galet med avlopp och vatten.. Stommen i huset är stående timmer med torpargrund.
Som jag förstår det borde det ju inte vara så svårt med badkaret eftersom vi tänker använda samma golvbrunn och vattenledningar som den förra duschen, inte heller tvättstället borde vara så svårt, för det är väl bara att dra vidare vattnet från duschen. Stora problemet är väl toaletten, eller? Måste man då dra ner avloppet genom golvet och trossbottnen ner till grunden, eller hur gör man? Jag har aldrig renoverat/byggt något badrum någon gång så jag är väldigt grön på detta.. Sen är det som jag förstått det inte helt oproblematiskt att tätskikta en timmerstomme heller?

Jag vore oerhört tacksam för svar på mina frågor, det vore jäkligt surt att köpa huset och det sedan visar sig bli väldigt kostsamt/omöjligt att göra detta projekt, det är ju inte bara badrummet som ska renoveras...

Mvh,

Johan
 
  • Nuvarande.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förslag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du nämner att inget riktigt badrum finns antar jag att även avloppen och vattenrören är gamla - det är dags att byta ut allt - det lite dumsnålt att inte byta så mycket man kan medans man är nere o rotar.

Normalt försöker man hålla avloppet i trossbottnen så det inte fryser, på din bild ser vi inte nocken och vet inte hur golvbalkarna går och vet då inte om du måste dra vvs längs med eller under.

Tätskickt är inget problem - på med godkända skivor i 2 lager och använd en duk baserad produkt.

Men som sagt - börja med att inventera vad som finns nu - jag misstänker att det är så gammalt att det måste bort. Kolla hur golvbalkarna går och försök att se vilket avlopp du har och vilka vattenrör - fixa lite bilder om det går.
 
Redigerat:
Under förutsättning att utrymmet under huset är åtkomligt för rördragning så borde det vara fullt möjligt att dra avloppsrör för det tänkta badrummet.

Och som föregående inlägg säger så räkna med att byta ut alla rör du kommer åt. Vad gäller varmt o kallt vatten så drar man numera dessa oftast som Pex rör, rör i rör system. Det innebär att röret är en typ av styv slang som dras i en yttre slang. man drar från en fördelare som skall placeras i tätat utrymme (så en ev. läcka inte kan skada) direkt till badkarsblandaren, toan osv.

Vad gäller kostnader så kan jag ge som exempel vårt badrumsprojekt som nyligen blivit klart.

Vi flyttade badrummet till ett tidigare sovrum på andra våningen. Yta 12kvm vattenburen golvvärme. Jag gjorde mycket själv men anlitade en hantverkare (ej certifierad) för en del arbeten när jag inte hann själv. Jag övervakade dock att utförandet blev enligt reglerna lika bra som om jag gjort det själv.

Vi hart inte valt några lyxmaterial, men heller inte köpt billigast möjliga möbler etc. Enstaka prylar sticker ut kostnadmässigt, ex. en innerdörr i massiv kvistfri fur för ca 3000 (skulle stämma med befintliga dörrar).

Jag har köpt material för ca 70 000, varav möbler, badkar, dusch etc är ca. 25 000. Just dessa prylar skulle gått att mer än halvera kostnaden om man prioriterat lågt pris, men det hade utan vidare gått att köpa exakt samma prylar för drygt 50 000 om jag inte letat rabatter, och det hade också varit lätt att hamna på 100 - 150 000 för möbler med lite annat val.

Rena VVS kostnader för rör kopplingar osv. Men inga blandare eller andra synliga saker låg på drygt 5000kr, gjorde allt själv. Just där kan man spara oerhört mycket på eget arbete, Jag tror att VVS enbart skulle hamnat på 15 - 40 000 om jag anlitat rörläggare, men där finns också en risk efterssom det får bara inte bli fel.

Jag har inte räknat in kostnaden för elektriker efterssom han gjorde badrummet som en liten del av större eldragningar i huset. Jag skulle tro att elektriker skulle kostat ca 10 000 om det bara var badrummet.

Hantverkaren jag anlitade gjorde även han en del andra saker i andra rum, men ca 20 000 kostade han (efter rot) för badrumsjobbet, jag bedömmer att det skulle drygt dubblats om jag inte gjort något själv först.
 
Tack för era svar! Trägolvet löper horisontellt på bilden i utrymmet vi tänkt göra badrum. Antar att detta betyder att bjälklaget går åt andra hållet då.. Så alternativet med att dra avloppet i trossbotten är inte att tänka på antar jag. Så, då återstår rördragning i torpargrunden. Är detta svårt att få till bra? Kanske ska tillägga att det är kommunalt vatten och avlopp till huset, vet inte om detta påverkar någonting men skadar inte att berätta :)
 
Jo det går nog så, sen är det inte ens säkert att det finns en trossbotten, den används ju oftast till att hålla isolering och är huset orginal har du nog bara ren jord under kanske lite torv o annat kul - har du extrem otur tittar det fram någon del av ett berg eller så som komplicerar rördragning, men ingenting är omöjligt bara man vill tillräckligt mycket och inte är rädd för kofoten ;)

Vårt badrum gjordes på ca 200 timmar under 2008 mestadels med eget arbete, väggar revs o det byggdes större, kostade runt 100.000 och är inte snålt utrustat men vi har inga guldkranar heller. Av det kostade VVS 9.0000kr - totalt stambyte och arbetet gjordes av en kompis bror som jobbar i branshen. Elen kostade 10.000 kr av firma, då drogs all el om på övervåningen i samband med det och vi fick en ny central för den delen.

Nu gör jag lilltoan själv - VVS med och efter att ha varit med på det stora badrummet känns det rätt enkel o kul. Själv använder jag prisol rör o vanliga klämkopplingar, fördelarna sätter jag i källaren så mina förutsättningar är enklare än dina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.