Jag ska renovera och ändra lite i en lägenhet. Det är tre-fyra strömbrytare till takbelysning som berörs. Väggar ska tas bort eller dörröppningar ska göras större. Väggarna är i betong(lodräta i figuren är bärande och ca 20 cm tjocka och vågräta i 70 mm lättbetong?) I figuren ska röda väggar bort, blå är strömbrytare och grön är önskad ny placering för brytarna. Grön rektangel är proppskåpet.
lingonstigen-49-hall_113977911.jpg
Det jag tänker mig är att försöka riva försiktigt och skarva på rör till nya positionerna och sedan låta elektrikern dra nya kablar. Går detta? Eller hur får man ihop det gamla och nya?

I köket överst i bild hamnar strömbrytaren nära diskbänken, visst är det godkänt?

/FEL 007
 
Rören kommer troligen uppifrån (taket), så du behöver fiska fram dem där och dra om det de nya platserna. Om det går är svårt att svara på, allt går på något sätt...
Strömbrytare nära diskbänken är ok.

För ordningens skulle bör jag kanske nämna att koppla ur elen, dra om rören och koppla in är behörighetskrävande. Så du bör prata med en elektriker i förväg så att ni är överens om vad du gör själv, annars kan du få svårt att hitta någon som i efterhand vill koppla in det du gjort.
 
Tack för svaret! Det var det jag ville höra. Elektrikern är vidtalad.

Väggstumpen till vänster togs ner igår. Den har varit större tidigare så röret kom ner ungefär en meter till höger om väggen.

Idag öppnar jag upp mellan hall och kök. Övriga öppningar låter vi bli. Sen fortsätter planering för innertak med LED-spottar.
 
En variant, för att minska hur mycket som behöver dras om, är att behålla någon decimeter eller två av väggen närmast taket...

Ett tips är att använda en "eldetektor" för att hitta var rören går idag, för att veta hur mycket/lite jobb det är att ändra dragningen.

Jag vet inte hur bra/dålig just den här är, men här är ett exempel på vad jag tänker på:
http://www.jula.se/regelsokare-tra-metall-strom-127855
Ett annat exempel:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134491577
 
(en annan enklare, billigare men ofta sämre metod är att en person skakar på ledningarna vid strömbrytaren och sedan lyssnar nån annan mot väggen (ev med ett (leksaks)stetoskop (kolla i leksaksaffären eller leka-doktor-avdelningen i snuskaffären)).... ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.