Hej,
ska renovera en del på huset och fick idag beviljat lån från Stadshypotek. Huset kommer stå som säkerhet. Men så står det följande i villkoren:

Amortering
Du kan amortera högst 10% per år av det ursprungliga lånebeloppet.

Vad betyder detta?
Kan jag inte amortera hur mycket jag vill? Om jag vinner pengar imorgon kan jag då inte lösa lånet?

(och borde de inte uppmuntra amortering kan man ju tycka...? )

Nån som vet? Tacksam för svar!
Mvh Helena
 
Jag vet inte egentligen har aldrig haft en sån formulering i nåt av lånen jag tagit. Men amortering är ju vad det är, själva avbetalningen på lånet och enl ovan så får Du inte amortera mer än 10% av lånet varje år, jag tror att det betyder just det som står.
Du kan alltså inte vare sig lösa hela skulden eller amortera av halva lånet direkt om Du får tag på en hög med pengar, jag kan inte se att ett sånt villkor på något sätt skulle gynna dej som låntagare men det kanske nån expert tycker annorlunda om?
Vi tog lån i Stadshypotek när vi köpte vårt andra hus pga att mäklaren hade nån slags kontakt med dom, vi orkade inte kolla så noga från början då vi flyttade från till en annan stad och därför hade annat att göra. Men det visade sej att Stadshypotek var det sämsta låneinstitutet vi haft med att göra så vi böt efter ett år, Spintab gav oss bättre villkor och lägre ränta utan nåt problem direkt.
 
Och varför skulle bankväsendet uppmuntra amortering?

Dom får oss att tro att dom vill att vi skall amortera av i raskt takt men efter ett tag förstår man att det är tvärtom.
Har haft olika huslån på olika banker, och ser detta mönster överallt.

Ju mer lån, desto mer ränta får banken in.

Man skulle heta Jobs eller Gates i efternamn, då hade man inte behövt bry sig.:wow::wow:
 
5.2 racing - helt sant :)

Men alltså är inte detta lite konstigt. Jag menar, vi har fått en ny värdering på huset som gav utrymme att låna upp mer med huset som säkerhet. Om jag flyttar då, då måste jag ju kunna lösa lånet, eller hur? Eller måste köparen ta över lånet då, det är ju knäppt.
På vårt stora huslån som vi tog när vi köpte huset står det att vi amorterar i den takt vi har kommit överens om, och ska det lösas tidigare så betalar vi bara ev ränteskillnadsersättning.
 
Lättast är nog om du ringer och frågar...d^_^b
 
Haha ja, får nog göra det... (eller gifta mig med en Gates ;)
 
Ja titta inte på mig. Har precis klarat mig ur 22 månaders arbetslöshet med 3 millar i lån... Dessutom har vi fått två barn under tiden, dvs en a-kassa och en föräldrapenning. Så som sagt, titta inte på mig.

:D
 
De vill väl helt enkelt inte att du lånar pengar av dem, renoverar huset, värderar upp det och sedan tar ett lån på en annan bank med lägre ränta....
 
Det är ju väldigt logiskt att du inte kan ta ett lån på 10 år med fast ränta och sedan amorterar av eller löser hela lånet efter 3 år utan att betala ränteskillnad. Dock har du rätt att betala av 10% per år utan ränteskillnad.

Om du tror på lottovinst inom snar framtid får du köra rörligt för hela slanten.. :)
 
Husbyggartomten - ja det hade varit logiskt om det hade varit så, men vi har alltså rörligt på hela lånet. :)
Men nu med lite piggare hjärna såhär på morgonen har jag läst allt finstilt en gång till och där står att rörliga lån kan lösas när som i förtid. Så denna paragraf om amorteringen betyder väl då att jag så länge jag har lånet kvar inte kan amortera av mer än 10% per år, men om jag vill lösa hela så kan jag göra det när som helst (så länge jag har det rörligt vill säga). Vad jag inte kan göra dock är att bara betala av tex hälften av lånet på ett bräde när den där lottovinsten väl trillar in...
 
HusByggarTomten skrev:
Det är ju väldigt logiskt att du inte kan ta ett lån på 10 år med fast ränta och sedan amorterar av eller löser hela lånet efter 3 år utan att betala ränteskillnad.
Var det ett bundet lån?
 
Är det inte det så är just det villkoret inte aktuellt.
Du kan alltid lösa ett lån. Dock inte kostnadsfritt om du har bunden ränta.
 
HusByggarTomten skrev:
Du kan alltid lösa ett lån. Dock inte kostnadsfritt om du har bunden ränta.
Det beror väl helt på hur avtalet ser ut.
 
A
Helenabyggerhus skrev:
Husbyggartomten - ja det hade varit logiskt om det hade varit så, men vi har alltså rörligt på hela lånet. :)
Men nu med lite piggare hjärna såhär på morgonen har jag läst allt finstilt en gång till och där står att rörliga lån kan lösas när som i förtid. Så denna paragraf om amorteringen betyder väl då att jag så länge jag har lånet kvar inte kan amortera av mer än 10% per år, men om jag vill lösa hela så kan jag göra det när som helst (så länge jag har det rörligt vill säga). Vad jag inte kan göra dock är att bara betala av tex hälften av lånet på ett bräde när den där lottovinsten väl trillar in...
Helt riktigt. Du får bara amortera 10% per år så länge du har lånet, men eftersom det är ett tremånaderslån (rörliga finns väl knappt längre) kan du vid villkorsändringsdagen (heter det väl?) välja att lösa hela lånet och ta upp ett nytt lån på en lägre summa (eller låta bli om du fick stor lottovinst) i samma eller annan bank. I värsta fall får du vänta tre månader efter lottovinsten innan du kan lösa lånet (om du inte vill betala ränteskillnadsersättning vill säga).
 
Helenabyggerhus skrev:
Husbyggartomten - ja det hade varit logiskt om det hade varit så, men vi har alltså rörligt på hela lånet. :)
Men nu med lite piggare hjärna såhär på morgonen har jag läst allt finstilt en gång till och där står att rörliga lån kan lösas när som i förtid. Så denna paragraf om amorteringen betyder väl då att jag så länge jag har lånet kvar inte kan amortera av mer än 10% per år, men om jag vill lösa hela så kan jag göra det när som helst (så länge jag har det rörligt vill säga). Vad jag inte kan göra dock är att bara betala av tex hälften av lånet på ett bräde när den där lottovinsten väl trillar in...
Eftersom du har all rätt att lösa hela lånet utan kostnad när som helst (eller var tredje månad) så kan du i praktiken lägga om ditt lån eller minska det när du vill. Banken kommer inte hindra dig eftersom dom vill ha dig kvar som kund.

Nyfniken skrev:
Det beror väl helt på hur avtalet ser ut.
Ett rörligt lån / 3-månaders kan lösas utan kostnad på just 3 månader. Det finns inga avtal som säger annat vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.