MoggeW skrev:
Som du själv kommit till insikt om så är LCD apparater inte förstavalet när det gäller sportsändningar eller svärta.
Vad det gäller svärta finns få om ens någon plasma som klarar CRT-klass , men det är ändå det bästa alternativet enligt min åsikt , dock har jag aldrig upplevt flimmer? Hur flimmrar det , när du tittar på vanlig TVs-sändning eller Blu-ray eller annat?
Det var mer som uppdateringsflimmer dvs det såg ut som en gammal lågfrekvent CRT monitor där man såg hur strålen ritade bilde.
Det kan ju ha varit just det exemplaret som var dåligt så jag överväger nya tittartester.

Den bästa jag har sett när det gäller svärta och LCD är sharps backlit LCD men de har Sharp tyvärr lagt ned.....
deras LC-LE700S imponerar när det gäller svärta och den är helt jämn i belysningen.

Men som sagt, just nu utesluter jag inget alternativ alls. Kan tom tänka mig att behålla min gamla CRT :)
 
AndersS skrev:
Har ju ingen brådska att byta men det ska vara klart före julen. Tyckte att Sonyn verkade intressant då det påstods att 711 skulle fått en ny panel med mindre ljus läckande.
Vissa verkar gilla Sharp modellerna utifrån att de inte lider av detta.
710/711/71X är samma basmodell men de har olika ingångar, dvb-c/T/S osv.
jag vet inte om de kommer med svart eller metallfärgad underkant men det var skillnaden på 700 och 701.


Skillnad mellan 70X och 71X är att man har slimmat den lite till samt att man har bytt LCD panel från Sharp till Samsung.
På de exemplar jag har sett så har ljusläckaget ökat från 700 till 710.
Butikens 701 var betydligt bättre än 710 på detta
 
Mats, jag tycker du ska ta en ny titt på en panasonicplasma i rätt prisklass. Jag stör mig också på flimmer men kan inte säg att det är något jag märkt på någon av de moderna modellerna (G20, V20, V10, G10)
 
Sådärja, upphängt o klart - en Philips 42a (5405) med riktigt bra bild även på SD (HD via CanalDigital är ju lysande). Ljudet är dock skräp, får bli nåt med sörroundsound framöver.

Ett litet bekymmer, på TVn kan man ställa in externa enheter och när jag kör CD-mottagaren som HD-box via HDMI försvinner ljudet ibland, eller rättare det är inte urskiljbart. Växlar jag till scart och vanlig digitalmottagare är det OK.
Måste väl vara nåt med boxen, eller?

Kjell G
 
MathiasS skrev:
Mats, jag tycker du ska ta en ny titt på en panasonicplasma i rätt prisklass. Jag stör mig också på flimmer men kan inte säg att det är något jag märkt på någon av de moderna modellerna (G20, V20, V10, G10)
Jag ska absolut göra det men det var just en G20 jag tittade på i en lite mer seriös butik
 
Ge den en chans till och försök titta i en butik som inte har lysrör i taket.
 
har man lysrör hemma ska man köra LCD-butiksinställningen, brukar dra 50% mer ström men ger fantastiskt skarpa färger speciellt på tecknad film.
 
mats_o skrev:
Jag ska absolut göra det men det var just en G20 jag tittade på i en lite mer seriös butik
Kolla vad de matar med. När jag var hos grabben och kopplade in hans IPTV så var det någon form av "flimmer" på hans Panasonic X10, vilket inte fanns när han matade med kabeltv analogt. Men jag hittade en parameter, tror det var i STB (Bredbandsbolaget) och där kunde man välja 60Hz respektive 50Hz. I hans fall var den satt till 60Hz och när jag ändrade till 50Hz försvann det. Kan också varit i TVn, minnet sviktar lite när man varit inne och skruvat.

Ska ta mig en tur idag och kolla på Sharp 52" men även 50G/V20. Hade "igår" bestämt mig för minst 52", helst 55" men man kan ju alltid ändra sig. Var från början inne på Panasonic, men blev lite "storleksgalen" när jag så priset på en 60" LG.
 
Flera som har sagt samma sak :)
Jag hoppas att det kan vara nått sånt men det verkade mer vara uppdateringsflimmer och inte baserat på signalen, dvs det kvittade om det var livetv eller DVD/Blueray
planen för eftermiddagen var just TV jakt men så ringde posten och behövde mina pengar (tull på ett USA paket) så jag vart tvungen att fara hem istället.

Men jag ger mig inte jag ska ha bra bild ......
 
Turen tagen och en Panasonic 50G20E har nu ersatt vardagsrummets gamla Panasonic 37PA50. Det som avgjorde var ljus och färg ändrades för mycket när man hamnade lite vid sidan av mitten på de LCD-LED som låg i den prisklass jag letade. Kollade på ett program om utförsåkning och när man hade den vita snön som referens såg man hur stor skillnaden var. Fungerar inte i vårt möblering med 3 soffor i U-form.
Så i kväll blir det Kroner och Skavlan i HD-kvalite.
 
AndersS skrev:
Turen tagen och en Panasonic 50G20E har nu ersatt vardagsrummets gamla Panasonic 37PA50. Det som avgjorde var ljus och färg ändrades för mycket när man hamnade lite vid sidan av mitten på de LCD-LED som låg i den prisklass jag letade. Kollade på ett program om utförsåkning och när man hade den vita snön som referens såg man hur stor skillnaden var. Fungerar inte i vårt möblering med 3 soffor i U-form.
Så i kväll blir det Kroner och Skavlan i HD-kvalite.
Hur tycker du denna modell är när det gäller reflexer?
Går det att se på tven när man har lampor/sol i rummet
 
Har inte kunnat se den i rummet med infallande solljus, har inget fönster som skiner direkt på TVn. Men det var inga problem med de lampor vi har.
En första reflektion var hur betydligt bättre SD-sändningar blev i detaljnivån och mjukhet jämfört med den gamla TVn, framför allt personers ansikten, men vi måste då tillföra lite fakta vad jag matar med för material.
Jag kör HDMI från IPTV-boxen (Telia/Motorola19xx) så jag använder ingen TV-mottagare i TVn.
Något intressant som jag märkte var att skillnaden på HDTV och SDTV sändning var mindre på vår nya lösning 50G20+Telia IPTV än när man skiftade mellan kanaler hos grabben som har 42X10+Bredbandsbolaget IPTV. Båda matas med HDMI från IPTVboxen. Kan det vara så att IPTV-boxarna hanterar och skalar om olika, hanterar 50G20 SD-material bättre eller är det t.o.m. så att det skiljer i kvalite på det som Telia respektive Bredbandsbolaget skickar ut? Här kanske någon vet mera.
Jag har valt att köra den i Normal-läge för bild utan några justeringar, vilket jag inte tyckte skilde nämvärt mot TVns THX-läge.

Så vad är det jag svamlar om och vill säga! Jo, man mycket väl gå upp i tumstorlek och även få bättre bild.
Men att det kan skilja mellan olika lösningar beroende av vad och hur man skickar för något till TVn, via antennsladd, extern box, IPTV, etc.
Så nu återstår det att koppla in TVn mot NAS-servern och Internet, samt "gud förbjude" inte börja snegla på en BlueRay spelare men jag vet att "kroppen är svag".
Så mats_o ta en på öppet köp och testa.
 
Redigerat:
har du lyckats få ett tyst exemplar?
Har läst på en hel del de sista dagarna och största saken att se upp med verkar ju vara brum från panelen?
 
Oavsett signalkälla så har jag en känsla av att skillnaden mellan panelerna i en X10 och en G20 är väldigt väldigt stor.

AndersS - hur motiverar du dig till att INTE köpa en blueray? :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=561643
 
MathiasS skrev:
Oavsett signalkälla så har jag en känsla av att skillnaden mellan panelerna i en X10 och en G20 är väldigt väldigt stor.

AndersS - hur motiverar du dig till att INTE köpa en blueray? :) [länk]
Det kanske känns lite mossigt att fibbla runt med plastskivor. ;)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.