Silversmeden (eller andra), det här med att lägga till kranar: Jag har läst att en vanlig ballofixventil (eller motsvarande) minskar flödet i röret väsentligt eftersom hålet genom ballofixen är betydligt mindre än rördiametern. Detta skulle (enligt andra inlägg i forumet) leda till att man får sämre tryck i duschen, tar längre tid att återfylla wc-stolen, osv. Men att det finns alternativa kranar som skulle vara bättre. Synpunkter/åsikter/erfarenheter någon?
 
Angående ballofixventiler och strypning så stämmer detta, nu är det iof ett värmesystem vi pratar om men det kan ju såklart innebära problem med strypningar i vilket fall.
Dock finns det ju massor av andra kulventiler som har samma innerdiameter som de rör de är anpassade för.
Jag har ibland använt ballofixer på matningen till ett element och det är inget problem, på stamledningarna däremot har jag valt att använda "riktiga" kulventiler som inte stryper.
 
Ballofix använder inte jag iallafall i mitt värmesystemutan en kulventil med fullt genomsläpp.
 
Mjuklödning är enkelt. Rengör noggrant (slipa alla ytor med smärgel). smörj på lite flussmedel. Värm m gasol och ansätt lod (tex tenn m 3% silver) från ovansidan. Kapillärkraften suger in lodet och väter hela skarvytan snabbt runt om. Värm inte för mycket. Fogen blir mycket stark. Normalt får röret + skarven högre hållfasthet än en hårdlödd skarv.
 
Har sett mjuklödningar som spruckit huruvida det är rengöring eller mekanisk påverkan vet jag ej men jag har aldrig sett en hårdlödning med kopparfosfor som spruckit. Dessutom får du en glödgning av röret vilket gör att det går att rikta röret ev. lite. MEN i närheten av en klk funkar nog tennlödningen bättre eftersom då bibehåller man röret något hårt.
 
Ditt stora problem är att du just har hårda rör, en del av problemet i alla fall. Det är alltid mycket svårare att få fina bockar när materialet är hårt. En liten radie hjälper inte heller till, det är alltid lättare att få snygga bockar med en större radie. När man bockar det inom industrin och inte använder hemmalösningar så har du ett dorn invändigt i röret för att motverka att det blir rynkor och platta bockar. Givetvis inte i hela röret utan man har bara dornet en bit framför centrum av radien så blir bockarna mycket finare.
 
Locos skrev:
Ditt stora problem är att du just har hårda rör, en del av problemet i alla fall. Det är alltid mycket svårare att få fina bockar när materialet är hårt. En liten radie hjälper inte heller till, det är alltid lättare att få snygga bockar med en större radie. När man bockar det inom industrin och inte använder hemmalösningar så har du ett dorn invändigt i röret för att motverka att det blir rynkor och platta bockar. Givetvis inte i hela röret utan man har bara dornet en bit framför centrum av radien så blir bockarna mycket finare.

Ju hårdare rör man har ju större radie måsta man ha.

Har för mig att det är 4xDiametern på röret som är minsta bockningsradie för hårda kopparrör.

Bara man har riktiga grejjer går det! Aldrig några problem med min bacho handbock 15mm.
 
Vill man ha fina bockar på lite grövre rör kan man sandfylla med torr sand och plugga igen rörets ändar. Görs det så blir det finare bockar. Smörj även verktygen så går det jättebra!
 
giantvalley skrev:
Ju hårdare rör man har ju större radie måsta man ha.

Har för mig att det är 4xDiametern på röret som är minsta bockningsradie för hårda kopparrör.

Bara man har riktiga grejjer går det! Aldrig några problem med min bacho handbock 15mm.

Nja, det går med mycket snävare radie men då får man ha riktiga maskiner till det. Vanligtvis kör man helst med en radie x2 på diametern av röret. Sedan går det att köra myckte mindre också men lite mer bökigt plus att man kan behöva veckutjämnare och sådana ting. Men det är som sagt lite skillnad med en handbock:).
 
Locos skrev:
Nja, det går med mycket snävare radie men då får man ha riktiga maskiner till det. Vanligtvis kör man helst med en radie x2 på diametern av röret. Sedan går det att köra myckte mindre också men lite mer bökigt plus att man kan behöva veckutjämnare och sådana ting. Men det är som sagt lite skillnad med en handbock:).
Tror du syftar på hydraulrör nu? Är ganska säker på att det är 4xD för hårda kopparrör.

Förzinkade stålrör går att bocka med 2xD
 
silversmeden skrev:
Har sett mjuklödningar som spruckit huruvida det är rengöring eller mekanisk påverkan vet jag ej men jag har aldrig sett en hårdlödning med kopparfosfor som spruckit. Dessutom får du en glödgning av röret vilket gör att det går att rikta röret ev. lite. MEN i närheten av en klk funkar nog tennlödningen bättre eftersom då bibehåller man röret något hårt.
Är man noga med rengöring så håller en mjuklödning mycket bra! Jag fick bäst resultat av det lod och flussmedel som Ridgid och REMS har. Om jag inte minns fel finns det lite koppar och selen i dessa lod.

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/71949-grov-misshandel-av-mjukloedning.html
 
giantvalley skrev:
Tror du syftar på hydraulrör nu? Är ganska säker på att det är 4xD för hårda kopparrör.

Förzinkade stålrör går att bocka med 2xD
Jag har rätt dålig erfarenhet kring annat är vanligt svart och rostfritt så jag kan inte uttala mig till fullo. Nu pratade jag dock om riktiga maskiner och inga handbockar:). Det finns ingen egentlig regel kring hur liten radie du kan ha utan det är mer riktlinjer. Du kan exempelvis sätta röret under tryck när du bockar det för att kunna köra mindre radier och så vidare. Men som sagt, vi är under rätt mycket överkurs nu och har spårat ur från TS handbock.

Har en modellen mindre av den här på jobbet: http://www.youtube.com/watch?v=dYtPoEH0eCg&feature=related
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.