Hej,
Jag håller på att bygga badrum i en sommarstuga (60-tal). Storlek 1x2m. Med andra ord ett mycket litet badrum. Toa handfat dusch och VVB ska rymmas.

Nu har jag alltså brutit upp golvet ner till reglarna. Reglarna är nya och fräscha och av dimensionen 45x120, cc60. På detta ska sedan en fukttålig golvspånskiva 22mm på och därefter flytspackel med amering.

Fråga: Behöver jag förstärka golvreglarna och i så fall hur gör jag? Räker det i så fall att bara förstärka lokalt (bara just där badrummet ska vara) eller måste totala bärigheten förstärkas?

Vore tacksam för svar, var gärna övertydlig, är nybörjare.
 
Ska det vara klinker så ska man ha cc30 på reglarna i alla fall.
 
Mikael_L
sa3afc skrev:
Ska det vara klinker så ska man ha cc30 på reglarna i alla fall.
Varför det?

edit, förtydligande:
Jag skulle gärna få veta ...
Jag har 3,5 meter spännvidd på ett bjälklag där det var tanken att det blir ett badrum på ca 2 meter av denna spännvidd.
Först hade jag tanken att fördubbla reglarna till cc30, men om sider bestämde jag mig för att istället sätta en bärlina extra, så spännvidden blir lite mindre än 2 meter istället.

Jag tänkte att det resulterande golvet med kort spännvidd och cc60 är stabilare än det med lång spännvidd och cc30.

Har jag resonerat helt fel?
 
Redigerat:
T
sa3afc skrev:
Ska det vara klinker så ska man ha cc30 på reglarna i alla fall.
Jaså? Annars duger cc60 bra, lite flyt och armeringsnät på det styvar upp golvet till cc30.
 
Mikael_L
thomasengvall, jag tycker dina golvbjälkar med 45x120mm låter väldigt klent, är du säker på att det är den dimensionen?
 
inga problem. funkar alldeles utmärkt. se till att köpa ett shysst fiberförstärkt spckel bara, prima ordentligt(så spånet suger jämt) lägger du e kaka med 15 mm vid brunn och uppåt så håller det alla ggr. faktum är att mer behövs inte. tänk på att limma spånet i alla skarvar. absolut ingen spånskarv nära brunn. Lycka Till :) armering självklart oxå. ta 3mm ggr 5cm rutor.

Mikael L: Som sagt cc 60 är ok, om man lägger på minst 15 mm spackel med armering på lägsta punkt. men har du lust att förstärka bjälklaget ändå så är ju det bara bra :)
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Jaså? Annars duger cc60 bra, lite flyt och armeringsnät på det styvar upp golvet till cc30.
Tack för alla svar:
Menar du alltså att cc60 funkar med dimensionen 120x45 på balken?
 
Om jag tolkar rätt så är både den lokala och totala bärigheten tillräcklig(trots 45x120-balkar cc60) om jag använder 22mm spån + flytspackel med armering. Är det korrekt.
 
det håller. värre har gjorts, setts, och hållt till idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.